Mega Manila ialah istilah yang digunakan untuk megalopolis di wilayah Filipina Luzon Tengah, Calabarzon, Mimaropa dan Metro Manila. Ia sering digunakan dalam akhbar, pengiklanan, televisyen dan radio untuk merujuk kepada wilayah-wilayah yang terikat ke Manila, berbeza dengan istilah Kawasan Greater Manila, yang secara akademik digunakan untuk menggambarkan proses urbanisasi yang telah lama keluar dari sempadan Metro Manila, juga dikenali sebagai kawasan terbina. Memetakan kawasan terbina di sekitar Manila memerlukan butiran yang lebih halus daripada istilah Mega Manila yang lebih umum.

Lokasi Mega Manila di dalam Filipina: Biru dan kuning menurut pejabat penerangan Filipina.
Latar langit Metro Manila
Pusat bandar Bacoor di Cavite.

Mega Manila digunakan secara umum mengenai hubungan Metro Manila ke wilayah sekitarnya. Ia merujuk kepada wilayah-wilayah dan bukannya pola penempatan bandar, kota, dan barangay yang mungkin bandar, pinggir bandar, pergunungan atau kawasan pedalaman yang masih merupakan wilayah yang cukup dekat ke Manila untuk digolongkan dalam definisi.

Definisi sunting

Agensi Penerangan Filipina sunting

Mega Manila, sebagai kawasan metropolitan longgar ditakrifkan oleh Agensi Penerangan Filipina (PIA),[1] dibahagikan kepada rantau ibu negara (Metro Manila) dan pinggir bandar wilayah 3 (Luzon Tengah) dan 4 (Calabarzon dan Mimaropa). Penduduk 2010 Mega Manila dijangka[2] meningkat kepada 35,607,000, atau 37.8% daripada penduduk negara ini, dan mencakup kira-kira separuh daripada Luzon, kira-kira 50,000 kilometer persegi, termasuk banyak kawasan pedalaman.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "PIA Mega Manila Information Office". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-07-10. Dicapai pada 2019-03-15.
  2. ^ 2010 population projection of Mega Manila

Pautan luar sunting