Muzium Wang Bank Negara

Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia ialah muzium di Kuala Lumpur, Malaysia dan telah dibuka pada 5 April 1989. Muzium ini telah dirasmikan oleh Siti Hasmah Mohamad Ali, isteri kepada Perdana Menteri Malaysia, Mahathir Mohamad, bersempena dengan Ulang tahun Bank Negara Malaysia ke tiga puluh.

Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia ini terletak di Bangunan Sasana Kijang, Jalan Dato' Onn dan diuruskan oleh Bank Negara Malaysia. Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia mempamerkan wang Malaysia silam, peringatan, dan wang yang jarang ditemui, dan juga wang asing. Muzium ini mula dibuka pada tahun 1989. Terdapat enam buah galeri yang berkisarkan kepada ekonomi dan kewangan negara iaitu Galeri Kanak-Kanak, Galeri Bank Negara Malaysia, Galeri Ekonomi, Galeri Kewangan Islam, Galeri Numismatik dan Galeri Seni.

Bangunan muzium itu sendiri merupakan hasil kerja seni. Daripada pintu istana 100 tahun yang diperbuat daripada kayu jati berukir di tingkat bawah kepada para, reka bentuk para dan cahaya. Setiap baris dan sudut mempunyai cerita tersendiri.

Waktu dibuka: 10.00 pagi hingga 5.00 petang (Selasa hingga Jumaat) dan ditutup pada setiap hari Isnin serta tiga hari pertama Hari Raya Aidilfitri.

Masuk adalah percuma.

Pautan luar sunting