Obi-Wan "Ben" Kenobi (/ˈbˌwɑːn kəˈnb/) ialah watak dalam francais Star Wars. Dalam trilogi asal, Obi-Wan ialah Jedi Master sebagai watak sokongan dan dilakonkan oleh pelakon Inggeris Alec Guinness. Dalam trilogi prakuel yang dikeluarkan kemudian, versi lebih muda watak itu berfungsi sebagai salah satu daripada dua protagonis utama, bersama Anakin Skywalker, dan digambarkan oleh pelakon Scotland Ewan McGregor. Dalam trilogi asal, dia adalah mentor kepada Luke Skywalker, kepada siapa dia memperkenalkan cara Jedi. Selepas mengorbankan dirinya dalam pertarungan menentang Darth Vader, Obi-Wan membimbing Luke melalui Force dalam perjuangannya menentang Empayar Galatik. Dalam trilogi prekuel, yang ditetapkan beberapa dekad lebih awal, dia pada mulanya adalah seorang Padawan (perantis) kepada Jedi Master Qui-Gon Jinn, dan kemudiannya mentor dan rakan bapa Luke, Anakin, yang jatuh ke sisi gelap Force dan menjadi Vader. Watak itu muncul secara ringkas dalam trilogi sekuel sebagai suara tanpa badan, bercakap kepada protagonis Rey. Dia sering diketengahkan sebagai watak utama dalam pelbagai media 'Star Wars' yang lain.

Obi-Wan Kenobi
Watak Star Wars
Kemunculan pertama Star Wars (1977)
Dicipta oleh George Lucas
Dilakonkan oleh
Disuarakan oleh
Informasi
GelaranBen Kenobi
SpesiesManusia
Jantinalaki laki
PekerjaanJedi Master
Pangkat
  • Padawan (Episode I)
  • Jedi Knight (Episode II)
  • Jedi General (semasa The Clone Wars dan Episod III)
  • Jedi Master (Episod III–IV)
Masters
  • Qui-Gon Jinn
  • Yoda (sebagai anak)
Apprentices
Homeworld Stewjon[a]

Persembahan Guinness sebagai Obi-Wan dalam Star Wars (1977) menjadikannya pencalonan untuk Anugerah Akademi untuk Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik , satu-satunya pencalonan lakonan untuk filem Star Wars. Persembahan McGregor sebagai watak dalam prekuel juga mendapat pujian, dianggap sebagai antara sorotan trilogi itu. McGregor akan kembali sebagai Obi-Wan dalam siri penstriman di Disney+ berpusat pada watak yang berlaku sepuluh tahun selepas Revenge of the Sith dan sebelum A New Hope, dengan Hayden Christensen kembali sebagai Anakin Skywalker/Darth Vader bersama McGregor. Guinness memenangi Anugerah Saturnus untuk Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik untuk persembahannya dalam A New Hope, manakala McGregor telah dicalonkan untuk kategori yang sama 20 tahun kemudian untuk persembahannya dalam The Phantom Menace.

Rujukan sunting

  1. ^ Breznican, Anthony (December 20, 2015). "Obi-Wan and Yoda are secretly in Star Wars: The Force Awakens". Entertainment Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada December 21, 2015. Dicapai pada August 1, 2020.
  2. ^ Britt, Ryan (March 5, 2018). "Every 'Star Wars'...Voice Easter Egg Explained". Inverse. Diarkibkan daripada yang asal pada August 6, 2020. Dicapai pada July 31, 2020.
  3. ^ Burton, Bonnie; Vilmur, Pete (August 14, 2010). "Star Wars Celebration Main Event: Play by Play". StarWars.com. Diarkibkan daripada yang asal pada September 3, 2011. Dicapai pada January 1, 2019.
  4. ^ "Obi-Wan Kenobi – Info, Pictures, and Videos". StarWars.com. Diarkibkan daripada yang asal pada December 31, 2013. Dicapai pada January 1, 2019.
  5. ^ "Star Wars: Q: Where's Obi-Wan's home ..." Official Star Wars Twitter. Twitter. August 14, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada August 22, 2014. Dicapai pada 2010-09-20.


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan