Olimpik ( Yunani: Ὀλυμπιάς </link> , Olympiás ) ialah tempoh 4 tahun, terutamanya yang dihubungkaitkan dengan kuno serta moden Sukan Olimpik.

Stadium di Olympia purba

Walaupun Sukan Olimpik purba ditubuhkan semasa Era Arkaik Greece, tidak sampai Hippias senarai yang konsisten ditubuhkan dan tidak sehingga Ephorus dalam tempoh Helenistik baru peraduan Olimpik yang direkodkan pertama digunakan sebagai zaman kalendar . Penulis purba bersetuju bahawa Olimpik lain telah diadakan sebelum perlumbaan yang dimenangi oleh Coroebus tetapi tidak bersetuju tentang berapa banyak; konvensyen itu ditubuhkan untuk meletakkan kemenangan Coroebus pada masa yang setara dengan musim panas 776BC dalam kalendar Gregorian dan menganggapnya sebagai Tahun 1 Olimpik 1. Olympiad 2 bermula dengan perlawanan seterusnya di musim panas 772BC .

Oleh itu, untuk N kurang daripada 195, Olympiad N dikira sebagai bermula pada tahun tersebut BC dan berakhir empat tahun selepas. Untuk N lebih besar daripada atau sama dengan 195, Olympiad N bermula pada AD dan berakhir empat tahun kemudian. Dengan ekstrapolasi, tahun keempat Olimpik ke- 700 bermula kira-kira sekitar 2 Ogos 2024 .

Merujuk kepada Sukan Olimpik moden, Olimpik mereka adalah tempoh empat tahun bermula pada 1 Januari dalam tahun Sukan Musim Panas . Maka, Olympiad I yang moden bermula 1 Januari 1896, Olympiad II bermula 1 Januari 1900. Olimpik XXXII bermula 1 Januari 2020. [1] Kerana kalendar Julian dan Gregorian dari 1BC hingga AD1, kitaran Olimpik moden mendahului kitaran purba dengan satu tahun.

Sukan Olimpik Purba sunting