Orang Tengger[ adalah kumpulan sub-etnik Jawa di Jawa Timur yang merupakan keturunan putera Majapahit. Populasi mereka yang berjumlah kira-kira 100,000 orang tertumpu di 30 kampung di kawasan terpencil pergunungan Tengger (Gunung Bromo) di Taman Negara Bromo Tengger Semeru di Jawa Timur.

Tenggerese people
ꦮꦺꦴꦁꦡꦼꦁꦒꦼꦂ / ꦠꦶꦪꦁꦡꦼꦁꦒꦼꦂ / ꦥꦿꦶꦪꦤ꧀ꦠꦸꦤ꧀ꦡꦼꦁꦒꦼꦂ
Wång Thěnggěr / Tiyang Thěnggěr / Priyantun Thěnggěr
Kanak-kanak Tengger dari Jawa Timur
Jumlah penduduk
100,000[perlu rujukan]
Kawasan ramai penduduk
 Indonesia (Jawa Timur)
Bahasa
Bahasa Jawa (Bahasa Tengger), Bahasa Indonesia
Agama
Majoriti :
Hindu
Golongan minoriti :
Sunni Islam (4%),[1] Kristian (Protestan)[1]
Kumpulan etnik berkaitan
sub-etnik Jawa yang lain seperti Mataram, Cirebon, Osing, Boyan, Samin, Banyumasan, dll.[2]

Komuniti Tenggerese yang berselerak juga wujud di daerah Pasuruan, Probolinggo, Malang, dan Lumajang di Jawa Timur. Mereka secara tradisional dipercayai sebagai keturunan legenda Roro Anteng dan Joko Seger.[3]Orang Tengger dianggap sebagai kumpulan sub-etnik dari orang Jawa.

Sejarah sunting

Sebelum abad ke-15, orang Tengger mempunyai kaitan rapat dengan Majapahit dan kerajaan-kerajaan lain. Menurut legenda, Jaka Seger dan Roro Anteng adalah nenek moyang orang Tengger.[4]

Budaya sunting

Bahasa sunting

Orang Tengger bercakap dialek Jawa kuno (Majapahit) yang dipanggil Jawa Tengger. Unsur-unsur pengaruh Jawa moden dapat didengari dalam pertuturan mereka. Mereka mempunyai tulisan Kawi sendiri berdasarkan Aksara Brahmi Jawa lama.ref>Frank Webster Price, penyunting (1950). "P.F. Collier & Son Corporation". Collier's Encyclopedia: With Bibliography and Index, Volume 10. Collier. m/s. 510.</ref>

Agama sunting

 
Upacara Suku Tengger, 1971

Kebanyakan populasi orang Tengger menganut agama Hindu Jawa[5] walaupun mereka telah menggabungkan elemen Buddha dan Animisme. Seperti orang Bali, mereka menyembah Ida Sang Hyang Widi Wasa (lebih kurang "Tuhan Yang Maha Kuasa") untuk memohon berkat di samping dewa-dewa Hindu dan Buddha lain yang termasuk Tri Murti (Shiva, Brahma, Vishnu) dan Buddha.[11] Tempat ibadah mereka termasuk Punden, Poten, dan Danyang. Poten adalah kawasan suci di lautan pasir Gunung Bromo dan menjadi tumpuan upacara tahunan Kasada. Di Poten, ia mengandungi beberapa bangunan dan kepungan, disusun dalam komposisi khusus yang dipanggil Mandalas (zon).

Rujukan sunting

  1. ^ a b David Priyasidharta (26 December 2015). "Begini Perayaan Natal dan Maulid Nabi di Kawasan Tengger". Tempo. Dicapai pada 2016-11-26.
  2. ^ "Index". sp2010.bps.go.id.
  3. ^ Mount Bromo East Java tourism
  4. ^ James Minahan (2012). Ethnic Groups of South Asia and the Pacific: An Encyclopedia. ABC-CLIO. ISBN 978-15-988-4660-7.
  5. ^ Putri FK, Noven HJ, Nurcahyati M, Irfan AN, Septiasari A, Batoro J, Setyawan AD (2022). "Review: Local wisdom of the Tengger Tribe, East Java, Indonesia in environmental conservation". Asian Journal of Ethnobiology. 5 (1): 20–34. doi:10.13057/asianjethnobiol/y050103.CS1 maint: multiple names: authors list (link)