Pangkalan Tentera Laut Teluk Guantanamo

Koordinat: 19°54′N 75°9′W / 19.900°N 75.150°W / 19.900; -75.150

Pangkalan Tentera Laut Teluk Guantanamo adalah sebuah kawasan seluas 45 batu persegi (120 km2) yang merangkumi tanah dan laut di Teluk Guantánamo, Cuba yang mana disewa oleh Amerika Syarikat bagi digunakan sebagai stesen bahan api selepas Perjanjian Amerika Syarikat–Cuba pada tahun 1903. Pangkalan ini terletak di pantai Teluk Guantánamo di hujung tenggara Cuba. Ia merupakan sebuah pangkalan Tentera Laut Amerika Syarikat tertua di seberang laut, dan satu-satunya negara yang tidak memiliki hubungan diplomatik dengan Amerika Syarikat.[1] Kerajaan Cuba menentang kehadiran pangkalan tentera laut, mendakwa penyewaan ini tidak sah di bawah undang-undang antarabangsa. Kerajaan A.S. mendakwa bahawa penyewaan ini adalah sah.

Pangkalan Tentera Laut Teluk Guantanamo
Teluk Guantánamo, Cuba
Pandangan udara Teluk Guantanamo
JenisPangkalan tentera
Maklumat tapak
Dikawal olehTentera Laut Amerika Syarikat
Sejarah tapak
Dibina1898
Diguna sejak1898 - kini
PerangPertempuran Teluk Guantánamo
Peta Cuba dengan kedudukan Teluk Guantánamo ditandakan
Peta Teluk Guantánamo menunjukkan anggaran sempadan Tentera Laut A.S.

Sejak tahun 2002, pangkalan tentera laut ini memiliki penjara tentera, kem tahanan Teluk Guantanamo untuk individu yang dituduh sebagai pengganas yang ditawan di Afghanistan dan kemudian di Iraq. Layanan buruk ke atas tahanan[2], dan penolakan perlindungan mereka di bawah Konvensyen Geneva, menjadi punca kontroversi antarabangsa.

Padang terbang sunting

Lapangan Terbang Guantanamo Bay NAS

Nota sunting

  1. ^ "U.S. Naval Station Guantanamo Bay". U.S. Naval Station Guantanamo Bay Public Affairs Office. Dicapai pada June 11, 2007.
  2. ^ "GTMO CTD Inspection Special Inquiry" (PDF). Federal Bureau of Investigation. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2007-01-06. Dicapai pada January 26, 2011.

Pautan luar sunting

Tapak sesawang rasmi Angkatan Tentera Amerika Syarikat sunting

Kenyataan Rumah Putih sunting

Peta dan foto sunting

Hubungan hak asasi manusia sunting

Undang-undang antarabangsa sunting

Templat:Cuba-United States relations Templat:USAAF Antisubmarine Command