Pasukan kriket kebangsaan India

 

Pasukan kriket kebangsaan lelaki India, juga dikenali sebagai Pasukan India atau Lelaki Berbaju Biru, [1] mewakili India dalam permainan kriket antarabangsa lelaki. Ia ditadbir oleh Lembaga Kawalan Kriket di India (BCCI), dan merupakan Ahli Penuh Majlis Kriket Antarabangsa (ICC) dengan status Test, One Day International (ODI) dan Twenty20 International (T20I).

Kriket diperkenalkan oleh kelasi British ke benua kecil India pada abad ke-18 , dan kelab kriket ditubuhkan pada tahun 1792. Pasukan kriket kebangsaan India memainkan perlawanan antarabangsa pertamanya pada 25 Jun 1932 dalam Lord's Test, menjadi pasukan keenam yang diberikan status kriket Ujian. India terpaksa menunggu sehingga 1952, hampir dua puluh tahun, untuk kemenangan Ujian pertamanya. Dalam lima puluh tahun pertama kriket antarabangsa, kejayaan adalah terhad, dengan hanya 35 kemenangan dalam 196 Ujian. Pasukan itu, bagaimanapun, memperoleh kekuatan pada 1970-an dengan kemunculan pemain-pemain seperti Sunil Gavaskar, Gundappa Viswanath, Kapil Dev, dan kuartet putaran India .

Rujukan sunting

  1. ^ Vijaya Kumar, K. C. (28 May 2019). "2019 Cricket World Cup | Team Analysis: Men in Blue have a rich vein of all-round talent". The Hindu. Dicapai pada 30 September 2019.