Patrick Bruel (lahir dengan nama Patrick Benguigui pada 14 Mei 1959 di Tlemcen, Algeria) ialah penyanyi, pelakon, serta pemain pakau profesional Perancis.

Patrick Bruel

Walaupun Bruel berhasrat untuk menjadi bintang bola sepak semasa masih muda, beliau memutuskan untuk mengejar penyanyian selepas melihat Michel Sardou pada tahun 1975. Kejayaan pertamanya sebagai pelakon ialah Le Coup de sirocco pada tahun 1979. Bruel terus berlakon dalam filem, televisyen, dan teater semasa mengejarkan kerjaya penyanyiannya. Rekod single pertamannya, "Vide" ("Kosong"), yang diterbitkan pada tahun 1982 tidak berjaya, tetapi rekod susulannya, "Marre de cette nana-là" ("Bosan dengan awek itu"), merupakan lagu kegemaran ramai.

Pada tahun 2003, Bruel menukarkan nama keluarganya secara rasmi menjadi Bruel-Benguigui, gabungan nama pentas dan nama lahirnya, sebelum pasangannya, Amanda Maruani, melahirkan anak pertama mereka, Oscar, pada 19 Ogos. Pada 21 September 2004, beliau berkahwin dengan Maruani yang berumur 24 tahun ketika itu; perkahwinin ini merupakan perkahwinannya yang pertama. Anak kedua mereka, Léon Bruel, dilahirkan pada 28 September 2005.

Pada tahun 2004, Bruel telah berlakon dalam melebihi 40 buah filem televisen dan filem pawagam, serta menerbitkan lima buah album studio dan banyak album siaran langsung. Album terakhirnya setakat ini ialah Entre Deux (2002), sebuah CD kembar chanson klasik yang menonjolkan duet-duet dengan Charles Aznavour, Jean-Louis Aubert, Jean-Jacques Goldman, Alain Souchon dan Renaud, antara lain. Jualan rekod ini dua juta keping dan menjadikan Bruel sebagai penyanyi yang mendapat bayaran yang tertinggi pada tahun itu. Pada permulaan tahun 2005, sebagai gerak balas kepada tsunami Asia Selatan pada 26 Disember 2004, Bruel menulis lagu "Et puis la terre" untuk memanfaatkan Persatuan Palang Merah.

Selain daripada berlakon dan menyanyi, Bruel juga merupakan pemain pakau profesional kelas antarabangsa. Beliau memenangi gelang rantai Pakau Siri Dunia pada tahun 1998 untuk acara Hold'em Had $5,000. Menjelang 2005, beliau telah memenangi melebihi $750,000 dalam permainan kejohanan siaran langsung.

Pautan luar sunting