Pekerja migran ialah pekerja yang bekerja luar dari tempat asalnya, baik dalam ataupun luar negara. Menurut Konvensyen PBB mengenai Perlindungan Hak Semua Pekerja Migran dan Anggota Keluarga Mereka, pekerja migran ialah orang yang membuat aktiviti berbayar di negara yang bukan negara asalnya.

Pekerja migran

Pekerja migran di Malaysia sunting

Jumlah pekerja asing di Malaysia ialah 3.5 juta pada pertengahan tahun 2011. Di kalangan 3.5 juta itu, terdapat 1.5 juta pekerja asing sah dan 2 juta yang lain adalah tanpa izin. Menurut Factbook Malaysia, jumlah pekerja mahir asing dan ekspatriat berkemahiran rendah ke Malaysia semakin menurun. Hampir 40% daripada pekerja-pekerja asing di Malaysia tidak mendapat pendidikan rasmi, berbanding 10% yang berpendidikan tinggi. Walaupun begitu, jumlah pekerja migran mahir adalah lebih banyak berbanding jumlah kerja mahir. Pecahan migran dalam pekerjaan mahir telah menurun secara mendadak daripada tahap tertinggi 10% pada tahun 2002 kepada 5.8% pada tahun 2008. Ini disebabkan oleh tahap pendidikan tempatan, di mana tahap kemahiran keseluruhan penduduk tempatan semakin meningkat.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ Factbook, Malaysia. "Foreign workers in Malaysia". Dicapai pada 30 Ogos 2013.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.