Loji penapis minyak

(Dilencongkan dari Penapisan petroleum)

Sebuah loji penapis minyak atau loji penapis petroleum adalah sebuah kilang pemprosesan industri di mana minyak mentah diproses dan ditapis menjadi produk yang lebih berguna seperti nafta petroleum, petrol, diesel, aspal pangkalan, minyak pemanas, minyak tanah, dan gas petroleum cecair.[1][2] Loji-loji biasanya terdiri daripada kompleks industri yang luas da bersaiz besar dengan sistem paip yang rumit membawa aliran bendalir antara unit-unit pemprosesan kimia besar. Dalam banyak cara, kilang minyak menggunakan banyak teknologi, dan boleh dianggap sebagai jenis kimia tumbuh-tumbuhan. Minyak mentah mentah biasanya telah diproses oleh minyak pengeluaran tumbuhan. Biasanya ada minyak depot (tangki ladang) di tapak  atau dekat minyak penapisan untuk menyimpan masuk minyak mentah mentah serta besar produk cecair.

Sebuah loji penapis minyak di Iran.

Loji-loji ini merupakan kilang berskala besar-besaran yang memproses kira-kira seratus ribu hingga beberapa ratus ribu tong minyak mentah sehari. Kerana kapasiti tinggi inilah banyak unit beroperasi secara terus-menerus dalam keadaan stabil penuh atau separa selama berbulan-bulan hingga bertahun-tahun. Tahap kapasiti ini juga menjadikan pengoptimuman proses serta kawalan proses maju menjadi kaedah yang sangat diingini.

Produk utama sunting

Produk petroleum biasanya dikumpulkan kepada empat kategori: sulingan ringan (LPG, petrol, nafta), sulingan sederhana (minyak tanah, bahan api jet, diesel), sulingan berat sulingan dan residuum (minyak bahan api berat, minyak pelincir, lilin, asfalt). Pengelasan ini adalah berdasarkan cara minyak mentah disulingkan dan dipisahkan menjadi pecahan-pecahan tertentu:[2]

Produk yang selebihnya termasuk juga:

Kilang minyak juga menghasilkan pelbagai produk perantara seperti hidrogen, hidrokarbon ringan, reformat dan petrol pirolisis. Bahan-bahan ini tidak biasanya diangkut tetapi sebaliknya dicampur atau diproses lagi di lokasi. Oleh itu, kilang kimia sering bersebelahan dengan loji penapis atau akan ada beberapa lagi proses kimia yang diintegrasikan ke dalamnya. Sebagai contoh, hidrokarbon ringan dipecahkan secara wap di sebuah kilang etilena, di mana etilena yang dihasilkan dipolimerkan untuk menghasilkan polietena.

Rujukan sunting

  1. ^ Gary, J.H.; Handwerk, G.E. (1984). Petroleum Refining Technology and Economics (ed. 2nd). Marcel Dekker, Inc. ISBN 0-8247-7150-8. Unknown parameter |lastauthoramp= ignored (bantuan)
  2. ^ a b Leffler, W.L. (1985). Petroleum refining for the nontechnical person (ed. 2nd). PennWell Books. ISBN 0-87814-280-0.

Pautan luar sunting