Pencurian identiti

kuasa undang-undang penyelewengan dan penglibatan pihak yang tidak rasional dan mengecewakan kepada seluruh dunia dan individu dan pihak yang terlibat tidak berfikir akan kebijaksanaan dunia dan pemilik akaun sebenar dan mereka menindas hak pemilik

Pencurian identiti difahamkan sebagai penggunaan identiti seseorang - misalnya nama persendirian, nombor pengenalan atau akaun keselamatan - bertujuan mendapat keuntungan wang atau nama sebagai individu tersebut.[1][2] Ia barangkalinya menyebabkan mangsa tersebut berada dalam keadaan kerugian, bahkan juga menerima kesan yang ketara[3] terutamanya jika mangsa dipertanggungjawabkan atas tindakan yang dilakukan pesalah laku berikutan pencurian tersebut.

Rujukan sunting

  1. ^ "Synthetic ID Theft". Cyber Space Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Oktober 2015.
  2. ^ Hoofnagle, Chris Jay (13 Mac 2007). "Identity Theft: Making the Known Unknowns Known". Social Science Research Network.
  3. ^ Drew Armstrong (13 September 2017). "My Three Years in Identity Theft Hell". Bloomberg. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 September 2017. Dicapai pada 20 September 2017.