Wilayah-wilayah yang dijajah Israel merujuk kepada wilayah-wilayah yang diduduki oleh Israel semasa Perang Enam Hari 1967. Kadang-kadang juga merujuk kepada kawasan-kawasan di Lubnan Selatan di mana tentera Israel hadir untuk menyokong milisi Lubnan tempatan semasa perang saudara dan selepasnya. Pada asalnya, satu-satunya pemerintahan wilayah itu adalah seperti Tepi Barat yang dianeksasi oleh Yordania, Jalur Gaza yang diduduki Mesir, Semenanjung Sinai Mesir, dan Dataran Tinggi Golan Syria. Penggunaan pertama istilah 'wilayah yang diduduki' adalah dalam Resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) 242 setelah Perang Enam Hari pada tahun 1967, yang meminta "pembentukan perdamaian yang adil dan berkekalan di Timur Tengah" dapat dicapai oleh " penerapan kedua-dua prinsip berikut: ... Pengunduran angkatan bersenjata Israel dari wilayah yang diduduki dalam konflik baru-baru ini ... Penamatan semua tuntutan atau keadaan pertempuran "dan penghormatan terhadap hak setiap negeri di kawasan itu untuk hidup dalam damai dalam sempadan yang selamat dan dikenali. Selain wilayah yang diduduki setelah Perang Enam Hari, Israel juga menduduki sebahagian Lebanon Selatan setelah Perang Lebanon 1982, dan mempertahankan kehadiran ketenteraan di sana hingga menarik diri pada tahun 2000.

Dari tahun 1967 hingga 1981, keempat wilayah tersebut diperintah di bawah Pemerintahan Tentera Israel, yang disebut oleh PBB sebagai wilayah Arab yang diduduki. [1] IMG dibubarkan pada tahun 1981, setelah perjanjian damai Mesir-Israel. Dalam proses itu, Israel menyerahkan Semenanjung Sinai ke Mesir, Dataran Tinggi Golan dimasukkan ke dalam Daerah Utara oleh Undang-Undang Dataran Tinggi Golan, dan Tepi Barat terus ditadbir melalui Pentadbiran Sipil Israel, yang kedua di antaranya PBB terus merujuk sebagai wilayah Arab yang dijajah. [2] Meskipun membubarkan pemerintah militer, sesuai dengan tuntutan Mesir, istilah wilayah Arab Penduduk tetap digunakan, merujuk pada Tepi Barat termasuk Yerusalem Timur, Jalur Gaza dan Dataran Tinggi Golan Barat. Dari tahun 1999 hingga awal tahun 2013, istilah wilayah Palestin, Dijajah digunakan untuk merujuk kepada wilayah-wilayah yang dikendalikan oleh badan sementara Negara Palestin, atau Badan Nasional Palestin, yang dikendalikan di Tepi Barat dan Jalur Gaza.

Israel secara sepihak melepaskan diri dari Gaza pada tahun 2005. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dan juga sejumlah organisasi hak asasi manusia, terus menganggap Israel sebagai kuasa penjajah di wilayah tersebut kerana kawalan Israel terhadap ruang udara dan garis pantai Gaza. [12] [13] [14 ] [15] [16] Israel menolak pencirian ini. [17] Pada 24 September 2021, dalam pidato di hadapan Perhimpunan Agung PBB, Presiden Penguasa Nasional Palestin, Mahmud Abbas, memberikan ultimatum satu tahun kepada Israel untuk mengakhiri pendudukannya di wilayah Palestin. Kegagalan untuk melakukannya akan menyebabkan penarikan balik "pengiktirafan Israel berdasarkan perbatasan 1967" pada tahun 1993 oleh Palestin (di bawah Perjanjian Oslo I) dan perkara itu kemudian akan dibawa ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa, katanya. Dalam ucapannya, Abbas merujuk kepada kebijakan Israel sebagai "apartheid" dan melibatkan "pembersihan etnik." [18] [19]