Pengguna:Pizza1016/Senarai permainan video Yoshi

Yoshi
GenrePelantar
Teka-teki
Arked
PembangunNintendo
PenerbitNintendo
Spin-offDari francais Mario

Siri permainan video Yoshi ialah sebuah francais permainan-permainan pelantaran dan teka-teki yang merupakan sebuah kesampingan siri Mario yang diterbitkan dan dikeluarkan oleh Nintendo. Permainan-permainan tersebut telah dibangunkan oleh pelbagai pembangun termasuk Nintendo, Game Freak, Intelligent Systems dan Artoon. Permainan-permainan Yoshi telah dikeluarkan untuk konsol permainan video dan pegangan tangan Nintendo bertarikh dari Nintendo Entertainment System ke generasi konsol permainan video semasa. Beberapa permainan Nintendo Entertainment System dan Super Nintendo Entertainment System asli telah diportkan ke Game Boy Advance ataupun Virtual Console (kedua-duanya, dalam kes Super Mario World).[1][2]

Siri ini berkisar sekitar Yoshi, watak sepadan dinosaur yang hijau. Dia pertama diperkenalkan dalam permainan 1990 Super Nintendo Entertainment System, Super Mario World, di mana Mario dan Luigi menunggang padanya.[3] Antagonis siri ini ialah Bowser, iaitu raja Koopa, serta Kamek, seekor Magikoopa yang merupakan penjaga Bowser apabila ia masih kanak-kanak. Permainan Yoshi pertama ialah permainan teka-teki 1991 Nintendo Entertainment System, Yoshi,[3] yang dibangun oleh GameFreak.[4] Permainan pertama dalam apa yang dianggap siri utama, serta yang pertama untuk memaparkan Yoshi dalam peranan watak utama yang boleh dimainkan, ialah permainan 1995, Super Mario World 2: Yoshi's Island, yang memperkenalkan ruji alam semesta yang digunakan dalam kebanyakan permainan-permainan berikut. Ruji-ruji ini termasuk grafik buku cerita berpenuhi warna, serta beberapa unsur-unsur permainan. Salah satu permainan dalam awal siri ini, Yoshi's Safari, berbeza banyak dari yang lain, sebab ia merupakan permainan penembak senapang cahaya.[5] Permainan terkini dalam siri ini ialah permainan 2014 Nintendo 3DS, Yoshi's New Island.

Permainan video sunting

Siri utama sunting

Templat:Video game titles

Permainan-permainan lain sunting

Templat:Video game titles

Permainan-permainan terbatal sunting

Templat:Video game titles

Rujukan sunting

  1. ^ Harris, Craig (2002-02-11). "Super Mario Advance 2: Super Mario World". IGN. Dicapai pada 2010-04-13.
  2. ^ "Super Mario World for Wii". GameSpot. Dicapai pada 2011-02-17.
  3. ^ a b Lucas M. Thomas (May 24, 2010). "Yoshi: Evolution of a Dinosaur - Wii Feature at IGN". IGN. Dicapai pada 2011-02-18.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan yoshiNES tidak disediakan
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan SafariGFAQs tidak disediakan

Templat:Yoshi series Templat:Mario series Templat:Main franchises by Nintendo