Pensyarikatan Malaysia

Pada 25 Februari 1983, Perdana Menteri Malaysia Mahathir bin Mohamad memperkenalkan konsep Malaysia Incorporate (bahasa Inggeris: Pensyarikatan Malaysia). Persyarikatan Malaysia bertujuan mengujudkan satu kerjasama yang erat, bermakna dan berkesan di antara pihak sektor awam dengan pihak swasta demi mencapai matlamat menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara. perusahan.

Melalui konsep yang diperkenalkan ini, pihak swasta di Malaysia dilibatkan secara aktif dalam kebanyakan program-program kerajaan, ini menguntungkan semua pihak di mana dasar-dasar awam akan mudah difahami, dilaksana dan diterima oleh segenap lapisan masyarakat. Keuntungan yang diperolehi oleh sektor swasta pula akan dapat dikecapi bersama-sama melalui cukai dan penglibatan sosial secara bersungguh oleh pihak swasta.

Sesungguhnya perubahan sikap oleh kedua-dua sektor awam dan swasta memainkan peranan penting bagi kejayaan dasar ini dalam memupuk persefahaman dan kerjasama yang lebih erat agar kesejahteraan rakyat Malaysia akan dapat dipertingkatkan.

Rujukan sunting