Perlanggaran kontrak

Pelanggaran kontrak ialah punca tindakan undang-undang dan jenis kesalahan sivil, di mana perjanjian yang ditandatangani atau pertukaran tawar-menawar tidak dihormati oleh satu atau lebih pihak dalam kontrak dengan tidak melaksanakan atau mengganggu prestasi pihak lain. Pelanggaran berlaku apabila pihak kepada kontrak gagal memenuhinya, sama ada sebahagian atau keseluruhannya, seperti yang diterangkan dalam kontrak, atau menyampaikan niat untuk menggagalkan obligasi atau sebaliknya nampaknya tidak dapat melaksanakan kewajipannya di bawah kontrak. Sekiranya berlaku pelanggaran kontrak, ganti rugi yang terhasil perlu dibayar oleh pihak yang melanggar kontrak kepada pihak yang terkilan.[1]

Jika kontrak dibatalkan, pihak-pihak dibenarkan secara sah untuk membatalkan kerja melainkan jika berbuat demikian akan mengenakan bayaran secara langsung kepada pihak yang satu lagi pada masa yang tepat itu.

Adalah penting untuk diingat bahawa undang-undang kontrak tidak sama dari negara ke negara. Setiap negara mempunyai undang-undang kontrak yang bebas dan bebas. Oleh itu, adalah masuk akal untuk meneliti undang-undang negara yang kontrak itu ditadbir sebelum memutuskan cara undang-undang kontrak (negara itu) digunakan untuk mana-mana hubungan kontrak tertentu.

Rujukan sunting

  1. ^ "Breach of Contract — Judicial Education Center". jec.unm.edu. Dicapai pada 2020-04-10.