Piromania adalah gangguan kawalan impuls[1] di mana individu berulang kali gagal untuk menahan impuls untuk sengaja memulakan kebakaran,[1] untuk melegakan ketegangan atau untuk kepuasan segera. Istilah piromania berasal dari perkataan Yunani πῦρ (pyr, api). Piromania berbeza dari kebakaran senjaga, tetapan yang disengajakan untuk keuntungan peribadi, kewangan atau politik.[2] Piromania memulakan kebakaran untuk mendorong euforia, Piromania adalah sejenis gangguan kawalan impuls, bersama dengan kleptomania, gangguan letupan sekejap dan lain-lain. Piromania juga dikenali sebagai "Sindrom Jomeri", yang dinamakan sempena ahli psikologi yang mempelajari dan membangunkan bentuk rawatan pertama untuk gangguan itu.

Piromania
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan profesional Penafian perubatan
PengkhususanPsikiatri
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Pyromania | BehaveNet". behavenet.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 March 2015. Dicapai pada 27 February 2015. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ Robert E. Hales (2008). "Impulse Disorders Not Elsewhere Classified". Dalam Stuart C. Yudofsky; Glen O. Gabbard (penyunting). The American Psychiatric Publishing Textbook of Psychiatry. American Psychiatric Pub. m/s. 793. ISBN 9781585622573.