Laman utama   Penilaian   Rencana   Templat   Terjemahan   Papan tanda   Senarai perkara untuk dibuat   Portal

Chile

Flag of the Republic of Chile
Flag of the Republic of Chile
Coat of Arms of the Republic of Chile
Coat of Arms of the Republic of Chile
Location of Chile
Location of Chile

Chile, secara rasminya Republik Chile (Sepanyol: Mengenai audio iniRepública de Chile  ), ialah sebuah negara di Amerika Selatan menduduki pantai yang panjang dan sempit al jalur desak antara Andes pergunungan dan Lautan Pasifik. Lautan Pasifik membentuk keseluruhan sempadan barat negara, dengan Peru di utara, Bolivia di timur laut, Argentina di timur, dan Drake Passage di bahagian selatan negara itu. Chile mendakwa 1,250,000 kilometer persegi (480,000 bt2) dari wilayah di Antartika.

Rencana pilihan

Pulau Easter (Rapa Nui in bahasa Rapa Nui, Isla de Pascua, adalah sebuah pulau Chile di selatan timur Lautan Pasifik, di bahagian tenggara segitiga Polinesia. Pulau ini mendapat namanya kerana ia ditemui pada Ahad Easter (Paskah) pada tahun 1722. Pulau Easter terkenal dengan membingungkan moai patung-patung itu. Ia adalah tapak warisan dunia dengan banyak pulau yang dilindungi oleh Taman Negara Rapa Nui.

Biografi pilihan

Verónica Michelle Bachelet Jeria (lahir September 29, 1951) adalah ahli politik pusat-kiri dan merupakan terdahulunya Presiden Chile - wanita pertama yang memegang jawatan ini dalam sejarah negara. Beliau memenangi Pilihan raya presiden 2006 dalam air larian yang menewaskan tengah-kanan jutawan ahli perniagaan dan bekas senator Sebastián Piñera, dengan 53.5% undi. Seorang Sosialis sederhana, beliau berkempen di atas platform pada dasar pasaran bebas berterusan Chile, di samping meningkatkan faedah sosial untuk membantu mengurangkan jurang di negara ini antara yang kaya dan yang miskin, salah satu yang terbesar di dunia. Beliau telah dirasmikan pada 11 Mac, 2006.

Bachelet — seorang pembedah, pakar kanak-kanak dan epidemiologi dengan kajian dalam strategi tentera—berkhidmat sebagai Menteri Kesihatan dan Menteri Pertahanan di bawah Presiden Ricardo Lagos. Beliau adalah [perpisahan [undang-undang | dipisahkan]] ibu kepada tiga orang dan diri diterangkan agnostik. Seorang poliglot, dia bercakap Sepanyol, Inggeris, Jerman, Portugis dan Perancis. Pada tahun 2007, majalah Forbes meletak kedudukan kedudukan di 27 dalam senarai 100 wanita paling berkuasa di dunia (turun 10 tempat dari senarai 2006).

Dalam berita

Gambar pilihan

Seekor Burung Penguin Magellanic (Spheniscus magellanicus) berhampiran Punta Arenas.

Tahukah kamu?

  • ... bahawa Ojos del Salado adalah gunung tertinggi di Chile dan gunung berapi tertinggi di dunia?
  • ... bahawa mumia Chinchorro adalah contoh mumia mayat manusia tertua, sejak beribu-ribu tahun sebelum mumia Mesir?

Kategori


Topik

Portal berkaitan

Wikimedia

Chile on Wikinews     Chile on Wikiquote     Chile on Wikibooks     Chile on Wikisource     Chile on Wiktionary     Chile on Wikimedia Commons
News Quotations Manuals & Texts Texts Definitions Images & Media

Purge server cache

  1. ^ Comisión aprueba HidroAysén pero exige medidas en favor de la zona
  2. ^ Al menos 30 detenidos deja nueva jornada de protestas contra HidroAysén en todo Chile
  3. ^ Associated Press (6 Mac 2011). "Magnitude-6.2 earthquake shakes northern Chile". Houston Chronicle. Dicapai pada 8 Mac 2011.
  4. ^ USGS (2 January 2011). "Magnitude 7.1 - Araucanía , Chile". Dicapai pada 8 March 2011.