Portal:Indonesia/BOTW/43, 2007

Leonardus Benjamin Moerdani (also publicly known as LB Moerdani or Benny Moerdani) (2 October 1932 - 29 August 2004) adalah Komander ABRI dari 1983-1988 dan juga berkhidmat sebagai Menteri Pertahanan dan Pengawalan Indonesia. Dia masyhur oleh kerana pendiriannya yang kuat dalam banyak keadaan berkeputusan dalam hidup politik dan masyarakat Indonesia. Dia juga penting sebagai ketua Katolik dalam masyarakat yang kebanyakannya umat Islam.

Moerdani dilahirkan pada 2hb Oktober 1932 di Cepu, Jawa Tengah ke R.G. Moerdani Sosrodirjo, seorang pekerja ladasan keretapi dan Rochmaria Jeane, yang separuh Jerman. Selepas Pengumuman Kemerdekaan Indonesia pada 17hb Ogos 1945, Moerdani telah diperangkap dalam gelombang nasionalisme. Pada October 1945, berusia hanya 13, Moerdani mengambil bahagian dalam suatu serangan pada sebuah ibu pejabat Kempeitai di Solo selepas Kempetai menolak untuk menyerahkan diri ke tentera Indonesia.

Pada Ogos 1975, Moerdani bermula untuk mengirim askar-askar Indonesia di bawah samaran para sukarelawan untuk memulakan penyerapan Timur Timor. Pada Mac 1983, Moerdani mencapai ke puncak kerja Ketenteraannya apabila Suharto menamakannya Komander ABRI dan mempromosikan beliau ke tempat penuh Jendral. (Bacaan lebih...)