Raja Hungary (Bahasa Hungary: magyar király) ialah ketua negara yang memerintah Kerajaan Hungary dari 1000 (atau 1001) hingga 1918. Gaya gelaran "Raja Apostolic Hungary" (Apostoli Magyar Király) telah disahkan oleh Pope Clement XIII pada tahun 1758 dan digunakan selepas itu oleh semua Raja-raja Hungary

Raja Hungary
Butiran
Raja pertamaStephen I
Raja terakhirCharles IV
Pembentukan25 December 1000
Pemansuhan16 November 1918
Penuntut takhtaKarl Von Habsburg
Permata Mahkota Hungary

Penubuhan tajuk sunting

Sebelum 1000 Masihi, Hungary tidak diiktiraf sebagai sebuah kerajaan dan pemerintah Hungary digelar Putera Besar Hungary. Raja pertama Hungary, Stephen I. telah dinobatkan pada 25 Disember 1000 (atau 1 Januari 1001) dengan mahkota yang dihantar oleh Pope Sylvester II dan dengan persetujuan Otto III, Maharaja Rom Suci.

Selepas pertabalan Raja Stephen I, semua raja Hungary dan dinasti Árpád menggunakan gelaran "Raja". Walau bagaimanapun, tidak semua pemerintah Hungary adalah raja—contohnya, Stephen Bocskai dan Francis II Rákóczi diisytiharkan sebagai pemerintah sebagai "Putera Tinggi Hungary", dan terdapat juga tiga Gabenor Hungary yang kadangkala digelar sebagai "pemangku raja", János Hunyadi, Lajos Kossuth dan Miklós Horthy

Keperluan undang-undang untuk pertabalan menjadi sah sunting

Sejak abad ke-13, satu proses telah ditubuhkan untuk mengesahkan kesahihan Raja. Tiada seorang pun boleh menjadi Raja Hungary yang sah tanpa memenuhi kriteria berikut:

Pertabalan oleh Uskup Agung Esztergom Pertabalan dengan Mahkota Suci Hungary Pertabalan di Basilika Székesfehérvár Ini bermakna tahap perlindungan tertentu terhadap integriti Kerajaan. Sebagai contoh, mencuri Mahkota Suci Hungary tidak lagi mencukupi untuk menjadi Raja yang sah.

Keperluan pertama (penobatan oleh Uskup Agung Esztergom) telah disahkan oleh Béla III, yang telah dinobatkan oleh Uskup Agung Berthold dari Kalocsa, berdasarkan kebenaran khas Pope Alexander III. Selepas pertabalannya dia mengisytiharkan bahawa pertabalan ini tidak akan menjejaskan tuntutan adat Uskup Agung Esztergom untuk menobatkan raja. Pada tahun 1211, Pope Innocent III enggan mengesahkan persetujuan Uskup Agung John dari Esztergom dan Uskup Agung Berthold dari Kalocsa mengenai pemindahan tuntutan itu, dan beliau mengisytiharkan bahawa hanya Uskup Agung Esztergom berhak untuk menobatkan Raja Hungary.

Raja Charles I dari Hungary telah dinobatkan pada Mei 1301 dengan mahkota sementara di Esztergom oleh Uskup Agung kota itu; ini membawa kepada pertabalannya yang kedua pada Jun 1309. Pada masa itu Mahkota Suci tidak digunakan, dan dia dinobatkan di Buda oleh Uskup Agung Esztergom. Bagaimanapun, pertabalannya yang ketiga adalah pada 1310, di Székesfehérvár, dengan Mahkota Suci dan oleh Uskup Agung Esztergom. Kemudian pertabalan Raja dianggap sah secara mutlak.

Sebaliknya, pada tahun 1439, ratu janda Elizabeth dari Luxemburg mengarahkan salah seorang hamba perempuannya untuk mencuri Mahkota Suci dari istana Visegrád, dan kemudian mempromosikan pertabalan anak lelakinya yang baru lahir Ladislaus V, yang dilakukan secara sah di Székesfehérvár oleh Uskup Agung Esztergom.

Situasi yang sama berlaku dengan Matthias Corvinus, apabila dia berunding untuk mengembalikan Mahkota Suci, yang berada dalam milikan Frederick III, Maharaja Rom Suci. Selepas ia dikembalikan, Matthias secara sah dinobatkan.


Mewarisi takhta sunting

Seperti dalam semua monarki tradisional, pewaris keturunan lelaki dari Raja Hungary sebelumnya. Selaras dengan tradisi Hungary, hak ini biasanya diserahkan kepada adik-beradik lelaki, sebelum diserahkan kepada anak Raja terdahulu, yang menyebabkan pertikaian keluarga pada banyak kesempatan. Pengasas rumah diraja Hungary yang pertama ialah Árpád, yang memimpin rakyatnya ke Lembangan Carpathian pada tahun 895. Keturunannya, yang memerintah selama lebih daripada 400 tahun, termasuk Saint Stephen I, Saint Ladislaus I, Andrew II, dan Béla IV. Pada tahun 1301 ahli terakhir Rumah Árpád meninggal dunia, dan Charles I dinobatkan, menuntut takhta atas nama nenek sebelah bapanya Mary, anak perempuan Stephen V. Dengan kematian Mary, cucu Charles I, pada tahun 1395 , talian terus terputus lagi, dan suami Mary Sigismund terus memerintah, selepas dipilih oleh golongan bangsawan Kerajaan atas nama Mahkota Suci.

Kemudian, Matthias Corvinus telah dipilih oleh bangsawan Kerajaan, sebagai raja Hungary pertama yang berasal dari keluarga bangsawan, dan bukan dari keluarga diraja yang mewarisi gelaran itu. Perkara yang sama berlaku beberapa dekad kemudian dengan John Zápolya, yang telah dipilih pada 1526 selepas kematian Louis II dalam pertempuran Mohács. Selepas ini, House of Habsburg mewarisi takhta, dan memerintah Hungary dari Austria selama hampir 400 tahun sehingga 1918.

 
Pertabalan Leopold II di Katedral St. Martin pada tahun 1790, di Pozsony, tapak pertabalan Hungary antara 1563 dan 1830

Gelaran lain yang digunakan oleh Raja Hungary sunting

Selama berabad-abad, Raja-raja Hungary memperoleh atau menuntut mahkota beberapa negara jiran, dan mereka mula menggunakan gelaran diraja yang berkaitan dengan negara tersebut. Pada zaman raja-raja terakhir, gaya tepat mereka adalah: "Dengan Rahmat Tuhan, Raja Apostolik Hungary, Dalmatia, Croatia, Slavonia, Rama, Serbia, Galicia, Lodomeria, Cumania dan Bulgaria, Putera Besar Transylvania, Count of Székelys".

Gelaran "Raja Rasul" telah disahkan oleh Pope Clement XIII pada tahun 1758 dan digunakan selepas itu oleh semua Raja Hungary.

Gelaran "Raja Slavonia" merujuk kepada wilayah antara Drava dan Sungai Sava. Gelaran itu pertama kali digunakan oleh Ladislaus I. Ladislaus I juga yang menerima gelaran "Raja Croatia" pada tahun 1091. Coloman menambah frasa "Raja Dalmatia" pada gaya diraja pada tahun 1105.

Gelaran "Raja Rama", merujuk kepada tuntutan terhadap Bosnia, pertama kali digunakan oleh Béla II pada tahun 1136. Emericlah yang menerima gelaran "Raja Serbia". Ungkapan "Raja Galicia" digunakan untuk menunjukkan ketuanan ke atas Halych, manakala gelaran "Raja Lodomeria" merujuk kepada Volhynia; kedua-dua gelaran telah diterima pakai oleh Andrew II pada tahun 1205. Pada tahun 1233, Béla IV mula menggunakan gelaran "Raja Cumania" yang menyatakan pemerintahan ke atas wilayah yang diselesaikan oleh Cumans (iaitu, Wallachia dan Moldavia) pada masa itu. Frasa "Raja Bulgaria" telah ditambahkan pada gaya diraja oleh Stephen V.

Transylvania pada asalnya merupakan sebahagian daripada Kerajaan Hungary yang diperintah oleh voivode, tetapi selepas 1526 menjadi vasal kerajaan separa bebas kepada Empayar Uthmaniyyah, dan kemudian kepada Monarki Habsburg. Pada tahun 1696, selepas menggulingkan Putera Michael II Apafi, Leopold I mengambil gelaran "Putera Transylvania". Pada tahun 1765, Maria Theresa menaikkan Transylvania kepada status Grand Principality.

"Count of the Székelys" pada asalnya adalah seorang pembesar Kerajaan Hungary, tetapi gelaran itu kemudiannya digunakan oleh Putera Transylvania. Gelaran itu dihidupkan semula semasa pemerintahan Maria Theresa yang menerimanya atas permintaan Székely.

Lihat juga sunting