River Cruise Kedah

Pandangan dari atas Menara yang baru dibina di Tanjong Chali di pertemuan antara Sungai Kedah dan Sungai Anak Bukit di Alor Setar adalah indah: barat Sungai Kedah mengalir ke arah bandar tepi pantai Kuala Kedah, ke utara Sungai Anak Bukit membawa keluar pandangan besar Masjid Zahir, dan ke Timur jambatan berkembar neutral di seluruh Sungai Kedah. Satu boleh bayangkan gemilang oleh pergi hari Alor Setar kira-kira dua ratus yang lalu di tempat yang sama: jung belayar dan kapal-kapal perdagangan dari India, Timur Tengah, China dan jauh tempat berlabuh di sepanjang tebing untuk mengambil beras, rempah dan lain-lain hasil, sampan merentasi sungai, pekerja memuatkan dan memunggah barang-barang dari kapal, dan aktiviti-aktiviti yang sibuk sepanjang Pekan Melayu dan Pekan Cina. Sejarah ini boleh dijadikan salah satu tarikan utama bagi pelancong dan pengunjung ke Alor Setar?

Fail:Sg kedah.jpg
Jeti untuk Cruise River Sungai Kedah

Beberapa tahun yang lalu, terdapat bercakap beralih Alor Setar ke "Venice Timur" dan idea ini telah sentiasa di belakang minda perancang dan beberapa usahawan dalam industri pelancongan. Terletak di jelapang padi terbesar Malaysia, Alor Setar mempunyai sejarah yang kaya dan adalah tempat pengasas asal kesultanan Melayu yang tertua. Bersama-sama dengan Masjid Zahir indah dan istana lama hak kompleks di dataran bandar, banyak dunia lama rumah kedai menarik, permaidani besar hijau sawah padi, cerita menarik dan menarik kerajaan dan bandar membina perdagangan beras merendah diri pasti boleh ditenun ke dalam cerita yang menarik, bukan hanya untuk penduduk tempatan tetapi juga pelancong asing!

Flora dan Fauna yang Menarik sunting

Di samping itu, terdapat menarik semula jadi flora riparian dan fauna di sepanjang Sungai Kedah dan Sungai Anak Bukit yang unik kepada tropika. Ambil contoh tapak nipah yang masih ditemui pada beberapa terbentang. Minuman yang bagus sejuk dipanggil nira nipah boleh diekstrak daripada jambak memotong, dan pemanis semulajadi yang dipanggil "gula melaka" juga boleh dibuat dari rembesan yang sama. Sesetengah pokok berembang di mana kunang berkumpul masih berkembang di beberapa bahagian tebing sungai. Bakau dan tumbuh-tumbuhan semula jadi di sepanjang tebing dari Meal pasang surut ke Kuala Kedah mempunyai kehidupan burung yang kaya di mana kira-kira 50 spesies burung dan beratus-ratus bangau migrasi bertenggek di atas pokok. Ini boleh dibangunkan untuk membentuk satu pakej pelayaran sungai untuk pencinta alam semula jadi dan eko-pelancong?

Buluh Jeram sunting

 
Mereka sedang berlumba-lumba dalam acara tahunan Sambutan Hari Keputeraan Sultan Kedah

Huluan, lebih dekat kepada sumber Sungai Pedu, spouts air berkembar di pangkal memuntahkan Empangan Pedu keluar jumlah yang besar air jernih untuk kira-kira satu pertiga daripada tahun untuk mengairi sawah padi dalam Skim Muda. Sungai Pedu adalah indah dan sesuai untuk berakit buluh dan pada masa lalu banyak kaum berakit buluh daripada sini ke pantai telah dianjurkan. Ini dengan mudah boleh dihidupkan semula sebagai acara sukan tahunan.

Masalah Pencemaran sunting

Seperti di bahagian-bahagian yang begitu banyak tempat di dunia, sungai telah digunakan sebagai laluan kenderaan yang pada masa lalu. Tetapi dengan adanya kenderaan motor dan sistem jalan moden, sungai tidak lagi digunakan dalam cara ini dan rizab tanah sedih atas tebing sungai sering sibuk dengan rumah setinggan hodoh. Orang membuang sampah dan segala macam perkara ke dalam sungai. Air sisa dari kedai-kedai dan rumah-rumah di bandar mencari jalan mereka ke dalam sungai juga. Pembinaan Meal pasang surut di Sungai Kedah berhampiran ibu pejabat MADA, dibina untuk menghalang pencerobohan air laut ke sawah padi, telah memburukkan lagi masalah pencemaran kerana harian curahan dan pembersihan sungai oleh kitaran pasang surut kini dihalang. Hasilnya adalah bahawa Sungai Kedah dan Sungai Anak Bukit sekarang tidak merayu kepada mata dan juga tidak menarik untuk sukan air dan aktiviti rekreasi yang lain.

Pra-syarat untuk sungai pelancongan Oleh itu, meningkatkan kualiti air dengan mengurangkan dan membasmi pencemaran sungai melalui beberapa cara: Kawalan aliran sisa dan gris ke dalam sungai, menempatkan semula setinggan di sepanjang rizab sungai, mendidik masyarakat untuk mencintai sungai, dan lain-lain Ini memerlukan usaha bersepadu oleh agensi-agensi kerajaan yang banyak.

Bandar Rekreasi sunting

Satu lagi pendekatan adalah untuk mewujudkan taman-taman yang lebih linear sepanjang tebing sungai sungai di Alor Setar dan menghubungkan dengan taman-taman dan laluan sedia ada dan bersama-sama kedua-dua Sungai Kedah dan Sungai Anak Bukit untuk menambah dan membesarkan kawasan paru-paru rekreasi dan hijau untuk bandar. Jalan kaki dan laluan basikal boleh ditambah untuk menghubungkan taman linear dan menggalakkan penduduk tempatan untuk menggunakan dan menikmati pemandangan di sepanjang sungai. Bot sen perkhidmatan feri juga boleh dihidupkan semula dan diberi nafas baru kehidupan bagi penduduk untuk menggunakan untuk menyeberangi sungai untuk riadah atau untuk tempat kerja. Ini akan meningkatkan kualiti hidup penduduk Alor Setar dan juga meningkatkan imej bandar.

Digabungkan dengan peningkatan beransur-ansur dalam kualiti air, sukan air seperti berkanu dan berkayak kini dipromosikan oleh Kementerian Belia dan Sukan pasti boleh berkembang bersama-sama dengan memancing. Ini akan pujian kaum bot yang merupakan acara tahunan sambutan hari keputeraan DYMM Sultan Kedah. Dengan penggunaan yang meningkat sungai oleh penduduk tempatan, sungai pelancongan pasti akan menyusul. Pusing Alor Setar ke "Venice Malaysia" tidak adalah satu impian yang mustahil selepas semua.

Perkembangan Terkini River Cruise Kedah sunting

River Cruise Kedah, yang mampu menarik pelancong tempatan dan asing menyusuri Sungai Kedah dan Sungai Anak Bukit di sini, dijangka memulakan operasi awal tahun depan (2015).

Pengerusi Jawatankuasa Agama, Hal Ehwal Masyarakat India dan Siam, Sumber Tenaga Manusia dan Pelancongan negeri, Datuk Mohd Rawi Abd Hamid berkata, dua buah bot yang dikendali swasta akan disediakan bagi tujuan itu dan telah diluluskan dalam mesyuarat exco kerajaan negeri baru-baru ini.

Beliau berkata, kerajaan negeri turut menyediakan peruntukan RM300,000 bagi membina pelbagai kemudahan seperti jeti terapung di Tanjung Chali, Masjid Zahir, Rumah Merdeka dan Tongkang Yard di sini.

"Jeti terapung yang dibina bertujuan memberi peluang kepada pelancong melawat beberapa tempat seperti Masjid Zahir, Rumah Merdeka dan beberapa kampung tradisional yang terletak berhampiran Sungai Kedah dan Sungai Anak Bukit.

"Pelancong boleh melihat Istana Anak Bukit dan beberapa tinggalan sejarah yang terdapat di sepanjang sungai. Kita juga akan bina papan tanda yang menunjukkan tempat sejarah dan kampung tradisional," katanya kepada pemberita selepas melakukan lawatan kerja di Sungai Kedah dan Sungai Anak Bukit, hari ini.

Mohd Rawi berkata, kerajaan negeri dengan kerjasama Majlis Bandaraya Alor Setar dan syarikat Environment Idaman Sdn Bhd akan membersih serta mengindahkan Sungai Kedah dan Anak Bukit yang melibatkan laluan sepanjang 11 kilometer.

Beliau berkata, pihaknya turut menyediakan tong sampah kepada penduduk yang tinggal berhampiran sungai agar mereka tidak membuang sampah sarap ke dalam sungai yang boleh mencacatkan pemandangan.

Katanya kempen kesedaran juga akan dilaksanakan agar mereka menjaga kebersihan sungai dan tidak sewenang-wenang membuang sampah ke dalam sungai seperti yang dilakukan segelintir penduduk.

"Kita juga akan memperbaiki rumah setinggan penduduk dan mengindahkannya bagi membolehkan pelancong melihat dengan lebih dekat kehidupan masyarakat di negeri ini," katanya.

Beliau berkata, dua restoran bakal beroperasi di Mini Marina Tongkang Yard dan Tanjung Chali tahun depan.

Mohd Rawi berkata, pihaknya turut menggalakkan peniaga tempatan untuk menjalankan perniagaan seperti menjual air nira nipah, air kelapa dan pelbagai kuih tradisional negeri itu di kawasan berkenaan. - Bernama [1] [2]

Rujukan sunting

<http://www.didkedah.gov.my/jpsusa/index.php?option=com_content&view=article&id=56:river-tourisn-for-kedah&catid=43:features&Itemid=76>