Salim Group ialah konglomerat terbesar Indonesia dengan aset perniagaan termasuk Indofood Sukses Makmur, pengeluar mi segera terbesar, dan Bogasari, pengilang tepung terbesarn[1] Kumpulan ini diasaskan pada 1972 oleh Sudono Salim (Liem Sioe Liong, 1916–2012) dan Sutanto Djuhar (Lin Wenjing). Tokoh utama syarikat ini ialah Anthoni Salim, anak Sudono.

Salim Group
Jenis/bentuk sahAwam, perniagaan keluarga
IndustriKonglomerat
Ditubuhkan4 Oktober 1972; 51 tahun yang lalu (1972-10-04)
PengasasSudono Salim
Ibu pejabatJakarta, Indonesia
Tokoh pentingAnthoni Salim
PemilikKeluarga Liem
Anak syarikatIndofood Sukses Makmur, IndoMobil Group, Elshinta Media Group, Indomaret, Indolife, Super Indo Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.salim.com.cn Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Kumpulan Salim juga memiliki ladang kelapa sawit utama (kira-kira 1,000 km²) dan konsesi pembalakan. Kumpulan Salim telah terlibat dalam pembangunan hartanah dan industri riadah selama sekitar 30 tahun. Perniagaannya termasuk pembangunan hotel dan resort, padang golf, dan hartanah komersial.[2]

Pada tahun 1999, kumpulan itu telah mengadakan ceramah untuk menjual saham di Indofood kepada San Miguel Corporation, konglomerat makanan dan minuman utama di Filipina, kerana soalan kawalan.

Syarikat sunting

Syarikat terkini sunting

Syarikat terdahulu sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Business Times & Asian Wall Street Journal (June 1998)
  2. ^ "Kolkata West International". Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Mac 2007. Dicapai pada 6 September 2007. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)