Sejarah rekod Brisbane bermula dari 1799, ketika Matthew Flinders meneroka Moreton Bay dalam ekspedisinya dari Port Jackson, walaupun rantau ini telah lama diduduki oleh suku kaum Jagera dan Turrbal. Bandar ini diasaskan pada mulanya sebagai jajahan tahanan untuk banduan British yang dihantar dari Sydney. Kesesuaiannya untuk menangkap ikan, pertanian, pembalakan, dan pekerjaan lain menyebabkannya dibuka untuk penempatan bebas pada tahun 1838. Pekan ini menjadi perbandaran pada 1859 dan kawasan metropolitan disatukan pada tahun 1924. Brisbane menghadapi bencana banjir besar pada 1893, 1974 dan 2011. Sebilangan tentera AS ditempatkan di Brisbane semasa Perang Dunia II. Bandar ini menganjurkan Sukan Komanwel 1982, Pameran Dunia 88, dan G20 Brisbane tahun 2014 .

Etimologi sunting

Brisbane, Queensland, Australia, dinamakan sempena Sir Thomas Brisbane (1773-1860), tentera British dan pentadbir jajahan yang dilahirkan di Ayrshire, Scotland. Sir Thomas Brisbane adalah Gabenor New South Wales semasa Brisbane dinamakan.

Pendudukan Orang Asli dan penerokaan Eropah sunting

Sebelum penjajahan Eropah, rantau Brisbane diduduki oleh puak orang asli, terutamanya suku kaum Yuggera dan Turrbal. Sebelum penempatan Eropah, tanah, sungai dan anak sungainya adalah sumber dan sokongan utama hidup mereka. Bekalan makanan yang banyak di sungai termasuk ikan, kerang, ketam, dan udang. Tempat penangkan ikan yang baik menjadi tapak perkhemahan dan tumpuan aktiviti kumpulan. Daerah ini dibentuk oleh hutan terbuka dengan hutan hujan di beberapa teluk atau selekoh Sungai Brisbane.

Menjadi kawasan yang kaya dengan sumber dan jalan semula jadi untuk pergerakan bermusim, Brisbane adalah tempat persinggahan jalan bagi kumpulan-kumpulan yang berkunjung ke upacara budaya. Rantau ini mempunyai beberapa perkhemahan bermusim yang besar (200-600 orang), yang terbesar dan paling penting terletak di sepanjang laluan air utara dan selatan pusat bandar hari ini: kem Barambin atau 'York Hollow' (Victoria Park hari ini) dan Woolloon-cappem (Woolloongabba/Brisbane Selatan), juga dikenali sebagai Kurilpa. Perkhemahan ini terus berfungsi dengan baik sepanjang sejarah.

Rantau ini pertama kali diterokai oleh orang Eropah pada tahun 1799, ketika Matthew Flinders meneroka Moreton Bay semasa ekspedisinya dari Port Jackson ke arah utara ke Hervey Bay. Beliau berlabuh di tempat yang kini Woody Point di Redcliffe, dan juga menjejakkan kaki di Pulau Coochiemudlo dan Pumicestone Passage. Sepanjang lima belas hari beliau menghabiskan masa di Moreton Bay, Flinders tidak dapat mencari Sungai Brisbane.[1]

Petempatan tetap di rantau ini tidak diasaskan sehingga 1823, ketika Gabenor New South Wales Thomas Brisbane diminta oleh peneroka bebas di Sydney untuk menghantar banduan mereka yang paling buruk di tempat lain dan daerah yang dipilih adalah Brisbane.

Pada 23 Oktober 1823, Juruukur Besar John Oxley mengadakan rombongan dengan Mermaid dari Sydney untuk "meninjau Port Curtis (sekarang Gladstone), Moreton Bay, dan Port Bowen (utara Rockhampton, 22°30′S 150°45′E / 22.5°S 150.75°E / -22.5; 150.75 ),[2] dengan tujuan untuk membentuk petempatan banduan di sana". Parti itu tiba di Port Curtis pada 5 November 1823. Oxley mencadangkan bahawa lokasi itu tidak sesuai untuk penempatan, kerana kelak kawasan itu akan menjadi sukar untuk diurus.

Ketika ia menghampiri Point Skirmish melalui Moreton Bay, beliau melihat beberapa orang Australia asli mendekati dan secara khususnya digambarkan sebagai "lebih cerah warna mereka daripada yang lain". Orang kulit putih itu didapati merupakan tukang kayu yang terdampar nama Thomas Pamphlett bersama John Finnegan, Richard Parsons, dan John Thompson yang telah meninggalkan Sydney pada 21 Mac 1823 untuk berlayar ke selatan sepanjang pantai dan membawa kayu cedar dari Illawarra tetapi telah ditolak ke utara semasa ribut besar. Tidak tahu di mana mereka berada, kumpulan itu cuba kembali ke Sydney, akhirnya terdampar di Pulau Moreton pada 16 April. [3] Mereka hidup dengan kaum asli selama tujuh bulan.

Selepas bertemu dengan mereka, Oxley terus memudik kira-kira 100 kilometer (62 bt) ke hulu di sungai yang kemudiannya dinamakan Sungai Brisbane sebagai penghormatan kepada gabenor. Oxley meneroka sungai sejauh tempat yang kini menjadi pinggiran Goodna di bandar Ipswich, kira-kira 20 kilometer (12 bt) di hulu daridaerah perniagaan pusat Brisbane. Beberapa tempat telah dinamakan oleh Oxley dan rombongannya, termasuk Breakfast Creek (di muara yang mereka masak sarapan), Oxley Creek, dan Seventeen Mile Rocks .

Koloni 1824 sunting

Pada tahun 1824, koloni banduan pertama ditubuhkan di Redcliffe Point di bawah seliaan Leftenan Henry Miller. Sementara itu, Oxley dan Allan Cunningham meneroka lagi Sungai Brisbane untuk mencari air, mendarat di lokasi sekarang North Quay. Setahun kemudian, pada tahun 1825, tanah jajahan itu dipindahkan dari selatan dari Redcliffe ke sebuah semenanjung di Sungai Brisbane, tapak daerah pusat perniagaan sekarang, yang dipanggil "Meen-jin" oleh penduduk Turrbul.

 
Lukisan awal bandar

Pada akhir tahun 1825, penduduk rasmi Brisbane adalah "45 orang lelaki dan 2 orang perempuan". Sehingga 1859, ketika Queensland dipisahkan dari negeri New South Wales, nama Moreton Bay digunakan untuk menggambarkan petempatan baru dan kawasan sekitarnya. "Edenglassie" adalah nama yang pertama kali diberikan kepada bandar yang semakin berkembang itu oleh Ketua Hakim Francis Forbes, [4] seorang portmanteau dari dua buah bandar raya Scotland iaitu Edinburgh dan Glasgow. Nama itu kemudiannya tidak disenangi oleh ramai penduduk dan nama semasa untuk menghormati Gabenor Thomas Brisbane telah diterima pakai.

Tanah jajahan itu pada awalnya ditubuhkan sebagai "penjara dalam penjara"— sebuah petempatan yang, sengaja jauh dari Sydney, yang banduan residivis dapat dihantar sebagai hukuman. Ia tidak lama lagi mendapat reputasi, bersama dengan Pulau Norfolk, sebagai salah satu penempatan hukuman paling keras di seluruh New South Wales. Pada bulan Julai 1828, kerja bermula pada pembinaan Gudang Komisariat. Ia tetap utuh hari ini sebagai muzium Persatuan Sejarah Diraja Queensland dan hanya satu daripada dua bangunan era banduan yang masih berdiri di Queensland. Yang lain ialah Kincir Angin Lama di Wickham Terrace.

Lebih dua puluh tahun, beribu-ribu banduan ke jajahan tahanan. Beratus-ratus orang daripada jumlah itu melarikan diri dari keadaan dahsyat itu ke dalam belukar. Walaupun kebanyakan orang yang melarikan diri tidak berjaya atau mengakibatkan mereka yang melarikan diri dalam belukar, beberapa (cth James Davis) berjaya menjadi "orang kulit putih liar" di kalangan orang asli.

Dalam dekad-dekad ini, penduduk asli tempatan cuba untuk "menghilangkan" penempatan itu dengan memusnahkan tanaman, terutama "ladang jagung" mereka di Selatan Tebing hari ini. Sebagai balasan, penjaga tanah jajahan menembak dan membunuh penduduk asli yang memasuki ladang jagung mereka.

Penempatan bebas sunting

Sebagai jajahan tahanan, Brisbane tidak membenarkan pembinaan penempatan peribadi berdekatan selama bertahun-tahun. Apabila aliran masuk tahanan baru semakin menurun, populasi berkurangan. Dari awal tahun 1830-an, kerajaan British mempersoalkan kesesuaian Brisbane sebagai jajahan tahanan. Penemuan laluan Allan Cunningham ke Darling Downs yang subur pada tahun 1828, tekanan komersial untuk membangunkan perladangan pastoral, dan peningkatan pergantungan pada bulu Australia, serta perbelanjaan mengangkut barang dari Sydney, adalah faktor utama yang menyumbang kepada pembukaan rantau ini untuk penempatan bebas.[5] Pada tahun 1838, kawasan itu dibuka untuk peneroka bebas, berbeza daripada banduan. Kumpulan awal mubaligh Lutheran dari Jerman diberi tanah di kawasan pinggir utara Nundah.

 
Pembangunan awal di sepanjang Sungai Brisbane, ~ 1840

Pada tahun 1839, tiga juru ukur pertama, Dixon, Stapylton dan Warner tiba di Moreton Bay untuk menyediakan tanah untuk lebih ramai peneroka Eropah dengan menyusun tinjauan trigonometri.[6] Dari tahun 1840-an, peneroka memanfaatkan lambakan kayu di hutan tempatan. Setelah diratakan, tanah dengan cepat digunakan untuk merumput dan aktiviti pertanian lain. Koloni banduan akhirnya ditutup.

Para peneroka bebas tidak mengiktiraf pemilikan penduduk asli tempatan dan tidak dikehendaki memberikan pampasan kepada orang asli Turrbul. Beberapa kejutan dan konflik yang serius berlaku-terutamanya aktiviti penentangan Yilbung, Dundalli, Ommuli, dan lain-lain. Yilbung, secara khususnya, berusaha untuk mendapatkan bayaran sewa secara tetap daripada penduduk kulit putih yang mana untuk mengekalkan penduduknya, yang sumbernya telah banyak dihabiskan oleh peneroka. Menjelang tahun 1869, banyak Turrbul telah mati akibat tembakan atau penyakit, tetapi Moreton Bay Courier sering menyebut penduduk pribumi tempatan yang bekerja dan tinggal di daerah itu. Malah, antara tahun 1840-an dan 1860-an, penempatan itu lebih banyak bergantung kepada barangan yang diperolehi oleh perdagangan dengan orang-orang asli seperti kayu api, ikan, ketam, kerang dan perkhidmatan yang mereka berikan seperti membawa air, pemotongan kayu, membuat pagar, kerja buruh dan pengangkut. Beberapa Turrbul melarikan diri dari rantau ini dengan bantuan Thomas Petrie, yang memberikan namanya kepada subbandar Petrie di rantau Moreton Bay di utara Brisbane.

Pembangunan pada tahun-tahun awal tanah jajahan Queensland sunting

 
Datuk Bandar Brisbane pertama ialah John Petrie
 
Pekan Brisbane, 1870

Pada 6 September 1859, Perbandaran Brisbane telah diisytiharkan. Bulan berikutnya, pengundian bagi majlis pertama telah dijalankan. John Petrie dipilih sebagai Datuk Bandar Brisbane pertama.[7] Queensland secara rasmi ditubuhkan sebagai tanah jajahan kerajaan Inggeris, terpisah dari New South Wales, pada tahun 1859.

Tidak seperti Sydney pada tahun 1860-an dan 1870-an, Brisbane mempunyai beberapa artis profesional dan tiada galeri seni. [8] Pada asalnya bandar Ipswich yang bersebelahan adalah bertujuan untuk menjadi ibu negeri Queensland, tetapi ia terbukti terlalu jauh di pedalaman untuk membolehkan akses kepada kapal-kapal besar, jadi Brisbane dipilih sebaliknya. Pokok jacaranda pertama yang ditanam di Australia ditanam di Taman Botani pada tahun 1864.[9]

 
Banjir di Queen Street, 1893

Bah hitam di bulan Februari 1893 menyebabkan banjir teruk di rantau ini dan menghancurkan bandar tersebut. Aliran banjir yang deras menghancurkan beberapa versi jambatan Victoria yang pertama. Walaupun emas ditemui di utara Brisbane, sekitar Maryborough dan Gympie, sebahagian besar hasilnya pergi ke selatan ke Sydney dan Melbourne. Bandar ini kekal sebagai kawasan serantau yang kurang maju, dengan kurang seni bina klasik Victoria yang mencirikan bandar-bandar di selatan.

Demonstrasi pencahayaan lampu elektrik pada lampu jalan di sepanjang Queen Street pada tahun 1882 merupakan penggunaan elektrik yang pertama untuk tujuan awam di dunia.[10] Kereta api pertama di Brisbane dibina pada tahun 1879, ketika laluan dari pedalaman barat dilanjutkan dari Ipswich ke Stesen Roma Street. Pada mulanya trem ditarik kuda, kemudian trem elektrik dikendalikan di Brisbane dari 1885 hingga 1969.

Pada tahun 1887, Pusat Imigresen Yungaba ditubuhkan di Kangaroo Point. Bangunan bata dua tingkat itu disenaraikan dalam Daftar Warisan Queensland.[11]

Akta Pihak Berkuasa Tempatan 1902 memperkenalkan keupayaan sebuah bandar kecil untuk dinaik taraf sebagai sebagai bandar raya dengan Brisbane secara rasmi ditetapkan sebagai salah satu daripada tiga bandar raya pertama oleh Akta itu (yang lain adalah Rockhampton dan Townsville).[12]

Pekerja laluan trem untuk memakai lencana kesatuan pada 18 Januari 1912 mencetuskan mogok umum pertama Australia, Mogok Umum Brisbane 1912 yang berlangsung selama lima minggu. Majlis pertama untuk menghormati tentera yang gugur di Gallipoli pula telah diadakan di St John's Cathedral pada 10 Jun 1915. [13] Tradisi yang kemudiannya akan berkembang menjadi upacara Hari Anzac yang popular.

Dalam usaha untuk mengelakkan kesesakan dan mengawal pembangunan bandar, Parlimen Queensland meluluskan Akta Pencegahan Tanah Pecahan yang Tidak Sah di 1885, yang menghalang kesesakan di Queensland berbanding dengan bandar lain di Australia. Undang-undang ini, sebagai tambahan kepada pembinaan pengangkutan awam yang cekap dalam bentuk kereta api stim dan trem elektrik, menggalakkan perparitan bandar. Walaupun laluan trem awalnya menjangkau ke pinggir bandar yang ditubuhkan seperti West End, Fortitude Valley, New Farm, dan Newstead, sambungan kemudian dan laluan baru menggalakkan pembangunan perumahan di pinggir bandar baru, seperti bahagian barat Toowong, Paddington, Ashgrove, Kelvin Grove dan Coorparoo.

 
Sebuah trem Brisbane pada awal abad ke-20
 
Jambatan Victoria merentasi Sungai Brisbane, 1933

Corak pembangunan ini berterusan hingga ke tahun 1950-an, dengan sambungan yang menggalakkan perkembangan baru di sekitar Stafford, Camp Hill, Chermside, Enoggera dan Gunung Gravatt. Secara umumnya, laluan kereta api baru ini menghubungkan komuniti yang ditubuhkan, walaupun laluan Mitchelton (kemudian dilanjutkan ke Dayboro) dan sebelum dipotong kembali ke Ferny Grove) menggalakkan pembangunan pinggir bandar sejauh Keperra.

Selepas itu, apabila kereta persendirian mudah untuk dibeli, tanah di antara laluan trem dan kereta api dibangunkan untuk penempatan, yang mengakibatkan pembinaan Ekibin, Tarragindi, Everton Park, Stafford Heights, dan Wavell Heights.

Penggabungan kawasan-kawasan kerajaan tempatan sunting

Pada tahun 1924, Akta Bandar Raya Brisbane diluluskan oleh Parlimen Queensland, menyatukan Bandar Brisbane dan Bandar Brisbane Selatan; Bandar-bandar Hamilton, Ithaca, Sandgate, Toowong, Windsor, dan Wynnum; dan Pekan-pekan Balmoral, Belmont, Coorparoo, Enoggera, Kedron, Moggill, Sherwood, Stephens, Taringa, Tingalpa, Toombul, dan Yeerongpilly untuk membentuk Bandar Brisbane Raya yang kini dikenali sebagai Bandar Raya Brisbane pada tahun 1925.

Untuk menampung majlis bandar baru yang diperbesarkan, Dewan Bandar Raya Brisbane kini dibuka pada tahun 1930. Banyak bekas majlis pekan dan bandar kemudian diubahsuai menjadi perpustakaan awam, menjadi nukleus sistem cawangan Brisbane Raya. Semasa Kemelesetan Besar, beberapa projek utama telah dijalankan untuk menyediakan pekerjaan kepada penganggur, termasuk pembinaan Jambatan William Jolly dan Wynnum Wading Pool.

Brisbane semasa Perang Dunia Kedua sunting

Disebabkan kedudukan dan kedekatan Brisbane dengan arena Kawasan Pasifik Selatan Barat semasa Perang Dunia II, bandar ini berperanan penting dalam mempertahankan Australia. Bandar ini menjadi rumah sementara kepada ribuan petugas Australia dan Amerika . Bangunan dan institusi di sekitar Brisbane telah dijadikan perumahan kakitangan ketenteraan apabila diperlukan.

Bangunan MacArthur Central sekarang menjadi ibu pejabat Pasifik untuk Jeneral AS Douglas MacArthur,[14] dan kampus Universiti Queensland di St Lucia telah ditukarkan kepada berek ketenteraan selama tiga tahun terakhir perang. Kolej St Laurence dan Somerville House Girls' School di Brisbane Selatan juga digunakan oleh tentera Amerika.

Pada masa ini, St Laurence's College telah dipindahkan ke Greenslopes untuk meneruskan kelas pelajaran hariannya. Newstead House juga digunakan untuk menempatkan anggota pasukan Amerika semasa perang. Memandangkan pihak berkuasa AS mahu kemudahan rekreasi yang berasingan, Palang Merah menganjurkan tarian di Kelab Carver Doctor di Brisbane Selatan. [15]

Brisbane telah digunakan untuk menandakan kedudukan "Garis Brisbane", satu cadangan pertahanan kontroversi yang didakwa digubal oleh kerajaan Menzies, yang apabila berlakunya serangan darat ke atas Australia, mereka akan menyerahkan seluruh bahagian utara negara itu. Garisan itu didakwa berada di latitud di utara Brisbane dan merentangi seluruh benua itu. Peninggalan dari tempoh ini adalah beberapa kubu simen dan gerbang pistol di pinggir utara Brisbane dan kawasan bersebelahan (pulau-pulau Sunshine Coast/Moreton Bay).

Pada 26 November dan 27 November 1942, rusuhan berlaku antara askar AS dan Australia yang ditempatkan di Brisbane. Pada masa keganasan itu, seorang askar Australia telah ditembak mati, dan beratus-ratus anggota Australia dan AS cedera bersama-sama dengan orang awam yang terperangkap dalam pertempuran tersebut.[16] Beratus-ratus orang tentera terlibat dalam rusuhan di kedua-dua pihak. Insiden ini, yang telah dirahsiakan pada masa itu dan tidak dilaporkan di AS sama sekali, dikenali sebagai Pertempuran Brisbane .

Brisbane pasca-perang sunting

 
Akibat dari tahun-tahun kewangan sivik yang tidak mencukupi, sesebuah bandar tidak mempunyai pembetungan yang betul dengan tandas berada di belakang setiap rumah. Bandar ini tidak sepenuhnya mempunyai pembetungan sehingga awal 1970-an.

Sejurus selepas perang, Majlis Bandar Raya Brisbane, bersama dengan kebanyakan kerajaan di Australia, sukar untuk meningkatkan pembiayaan untuk pembaikan dan pembangunan yang sangat diperlukan. Malah, walaupun dana boleh didapati, bahan-bahannya pula terhad. Menambahkan kesukaran ini adalah persekitaran politik yang digalakkan oleh beberapa orang aldermen, yang diketuai oleh Archibald Tait, untuk mengurangkan kadar bandar (cukai tanah). Ald Tait berjaya melancarkan slogan "Undi untuk Tait, dia akan menurunkan kadar itu." Kadar itu kemudiannya memang diturunkan tetapi memburukkan lagi masalah kewangan Brisbane.

Walaupun sistem trem Brisbane terus berkembang, jalan raya dan jalan-jalan terus tidak berturap. Pembekalan air adalah terhad, walaupun Majlis Bandar Raya dibina dan kemudiannya menaikkan paras Empangan Somerset di Sungai Stanley. Walaupun begitu, kebanyakan kediaman terus bergantung kepada air hujan yang disimpan di dalam tangki.

Pembekalan air yang terhad dan kekurangan dana juga bermakna walaupun terdapat peningkatan pesat penduduk bandar, hanya sedikit kerja yang dapat dilakukan untuk menaik taraf kutipan kumbahan di bandar, yang terus bergantung pada pengumpulan najis. Selain dari CBD dan subbandar yang paling dalam, Brisbane ialah sebuah bandar rumah tandas atau tangki septik.

Sebarang wang yang boleh diperoleh oleh Majlis telah dicurahkan ke dalam pembinaan Loji Kuasa Tennyson, dan pengembangan dan menaik taraf loji kuasa di New Farm Park untuk memenuhi tuntutan elektrik yang semakin meningkat. Bangunan pangsapuri moden yang pertama di Brisbane, Torbreck di Highgate Hill, telah siap pada tahun 1960.[17]

Kerja berlanjutan perlahan-lahan dalam pembangunan pelan bandar, terhalang oleh kekurangan kakitangan yang berpengalaman dan keperluan berterusan untuk "mengejar" dengan perkembangan pembangunan pesat. Pelan bandar pertama diterima pakai pada tahun 1965.[18]

Tahun 1961 menyaksikan pemilihan Clem Jones sebagai Datuk Bandar. Ald Jones, bersama-sama dengan petugas bandar JC Slaughter berusaha untuk membetulkan masalah jangka panjang yang membelenggu bandar itu. Mereka mendapati cara pemotongan kos untuk menyelesaikan beberapa masalah. Sebagai contoh, pembetung baru diletakkan 4 kaki dalam dan di laluan pejalan berbanding 6 kaki dalam dan di bawah jalan raya. Dalam jangka pendek, loji rawatan pembetungan tempatan ditubuhkan di sekitar bandar raya di pelbagai bandar untuk mengelakkan perbelanjaan membangunkan loji rawatan utama dan pembetung hubung utama.

Mereka juga bernasib baik kerana kewangan menjadi kurang sukar untuk dinaikkan dan pangkalan penarafan bandar itu pada tahun 1960-an berkembang dengan pesat, sehingga aliran pendapatan menjadi mencukupi untuk menyerap perbelanjaan modal yang besar.

Di bawah kepimpinan Jones, dasar pengangkutan Majlis Bandar Raya beralih dengan ketara. Majlis Bandar Raya mengupah perunding pengangkutan Amerika, Wilbur Smith, untuk membuat rancangan pengangkutan baru untuk bandar tersebut.[19] Mereka menghasilkan laporan yang dikenali sebagai "Kajian Pengangkutan Brisbane" Wilbur Smith yang diterbitkan pada tahun 1965. Ia mengesyorkan penutupan laluan kereta api kebanyakan subbandar, penutupan trem dan rangkaian bas-troli, dan pembinaan rangkaian jalan raya secara besar-besaran melalui bandar. Di bawah rancangan ini, subbandar Woolloongabba akan hampir tenggelam oleh persimpangan besar tiga lebuh raya utama.

Walaupun trem dan bas-troli telah dihapuskan dengan cepat antara tahun 1968 dan 1969, hanya satu lebuh raya yang dibina, kereta api dikekalkan dan seterusnya dikuasakan dengan elektrik. Laluan kereta api pertama yang dinaik taraf adalah laluan Ferny Grove hingga Oxley pada tahun 1979. Laluan kereta api ke Cleveland, yang telah dipotong ke Lota pada tahun 1960, juga dibuka semula.

Banjir Brisbane sunting

 
Limpahan Sungai Brisbane, 2011

Brisbane telah ditenggelami oleh banjir yang teruk akibat limpahan Sungai Brisbane pada tahun 1864, 1893, 1897, 1974, 2011 dan 2013. Skim pengurangan banjir menyeluruh telah dimulakan untuk kawasan tadahan Sungai Brisbane selepas banjir 1974. Sejak itu, bandar tersebut tidak lagi mengalami banjir, sehinggalah banjir pada Januari 2011 dan 2013.

1980-an sunting

 
Sukan Komanwel 1982 dibuka secara rasmi oleh Duke of Edinburgh dan ditutup oleh baginda ratu.

Brisbane telah menganjurkan Sukan Komanwel pada tahun 1982 dan Pameran Dunia pada tahun 1988. Antara akhir 1970-an dan pertengahan 1980-an, Brisbane menjadi tumpuan protes hak tanah awal (contohnya semasa Sukan Komanwel) dan beberapa pertembungan antara pelajar, kesatuan pekerja, polis dan kerajaan ketika itu. Sebagian dari konteks ini, kumpulan muzik Brisbane yang inovatif muncul (terutamanya kumpulan Punk) yang menambah populariti bandar itu.

Kemudian dalam dekad tersebut, peraturan kawalan pelepasan gas mempunyai kesan utama dalam meningkatkan kualiti udara bandar. Penghapusan insinerator belakang rumah pada tahun 1987, bersama dengan penutupan dua stesen pembakaran arang batu tempatan pada tahun 1986 dan penurunan 50% dalam kadar plumbum yang terdapat dalam petrol, mengakibatkan pengurangan tahap pencemaran.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "The Life of Captain Matthew Flinders". Diarkibkan daripada yang asal pada 4 December 2008. Dicapai pada 30 October 2008. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ "Port Bowen (entry 7456)". Queensland Place Names. Queensland Government. Dicapai pada 30 March 2015.
  3. ^ Field's New South Wales p. 89 (published 1925)[1] Error in Webarchive template: Empty url. see footnote
  4. ^ Seeing South-East Queensland (ed. 2). RACQ. 1980. m/s. 7. ISBN 0-909518-07-6.
  5. ^ Laverty, John (2009). The Making of a Metropolis: Brisbane 1823—1925. Salisbury, Queensland: Boolarong Press. m/s. 2–3. ISBN 978-0-9751793-5-2.
  6. ^ "First surveys". History of Mapping and Surveying. Department of Natural Resources and Mines, Queensland Government. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 April 2013. Dicapai pada 27 September 2013. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  7. ^ Templat:Australian Dictionary of Biography
  8. ^ de Vries, Susanna; Jake de Vries (2003). Historic Brisbane: Convict Settlement to River City. Brisbane, Australia: Pandanus Press. m/s. 118. ISBN 0-9585408-4-5.
  9. ^ Jessica Hinchliffe (1 November 2017). "Why Brisbane, not Grafton, is the original jacaranda capital of Australia". ABC News. Australian Broadcasting Corporation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 November 2017. Dicapai pada 1 November 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  10. ^ Dunn, Col (1985). The History of Electricity in Queensland. Bundaberg: Col Dunn. m/s. 21. ISBN 0-9589229-0-X.
  11. ^ "Yungaba Immigration Depot (entry 600245)". Daftar Warisan Queensland. Queensland Heritage Council. Dicapai pada 13 July 2015.
  12. ^ "Local Authorities Act of 1902 (2 Edw VII, No 19)". Queensland Historical Acts. Australasian Legal Information Institute. Dicapai pada 4 November 2018. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  13. ^ Tony Moore (16 July 2013). "Push to remember Brisbane clergyman's role in Anzac history". Brisbane Times. Fairfax Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 July 2013. Dicapai pada 19 July 2013. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  14. ^ Dunn, Peter. "General Headquarters (GHQ) – South West Pacific Area: AMP Building, corner of Queen and Edward Streets, Brisbane". Oz At War. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 January 2013. Dicapai pada 18 April 2015. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  15. ^ Damousi, Joy; Marilyn Lake (1995). Gender and War: Australians at War in the Twentieth Century. CUP Archive. m/s. 185. ISBN 0521457106. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Ogos 2017. Dicapai pada 30 Ogos 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  16. ^ Dunn, Peter. "The Battle of Brisbane – 26 & 27 November 1942". Oz At War. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 April 2015. Dicapai pada 18 April 2015. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  17. ^ McBride, Frank; dll. (2009). Brisbane 150 Stories. Brisbane City Council Publication. m/s. 226. ISBN 978-1-876091-60-6.
  18. ^ "Fact sheet 16. Development Assessment". Brisbane City Plan 2014. Brisbane City Council. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 August 2017. Dicapai pada 30 August 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  19. ^ Allan Krosch (9 March 2009). "History of Brisbane's Major Arterial Roads: A Main Roads Perspective Part 1" (PDF). Queensland Roads, Edition 7. Department of Transport and Main Roads. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 7 April 2012. Dicapai pada 5 November 2011. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Bacaan lanjut sunting

  • (Inggeris) J. R. Cole, Shaping a City: Greater Brisbane 1925–1985, Brisbane 1984
  • (Inggeris) G. Greenwood and J. Laverty, Brisbane 1859–1959, BCC, 1959
  • (Inggeris) J. G. Steele (1975). Brisbane Town in convict days, 1824–1842. University of Queensland Press. ISBN 0702209252.

Pautan luar sunting