Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jalor

Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jalor atau nama ringkasnya SMK Bukit Jalor, merupakan sebuah Sekolah menengah kebangsaan yang terletak di Jalan Air Kuning.

Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jalor
Lokasi
 Malaysia Jalan Air Kuning, 73200, Gemencheh, Negeri Sembilan Darul Khusus
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah menengah kebangsaan, Sekolah kerajaan
MotoBerilmu Dan Bersusila
Ditubuhkan1971
Nombor sekolah6064479305
Kod sekolahNEE5039
PengetuaEn. Kamarulzaman b. Hasanuddin
GPK Pentadbiran dan AkademikEn. Zul b. Senin
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridEn. Omar b. Othman
Penolong Kanan KokurikulumTn. Hj. Abd Rauf b. Abd Rahman
Faks6064479305
Laman sesawang
Map

Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jalor memiliki 267 orang pelajar lelaki dan 215 orang pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 482 orang. Ia mempunyai seramai 33 orang guru.2009

Sejarah sunting

Sek. Men. Keb. Bukit Jalor (SMKBJ) diasaskan .pada tahun 1971. Ia terletak dalam daerah Tampin. Keseluruhan pelajarnya adalah dari kampung-kampung sekitar, estet-estet, Felda Bukit Jalor dan kawasan Pekan Air Kuning Selatan yang berhampiran.

Pada awal penubuhannya, para pelajar menumpang di Sekolah Kebangsaan Air Kuning Selatan dan Balai Raya Air Kuning Selatan. Pelajar-pelajar berpindah masuk pada pertengahan penggal kedua 1974 apabila blok bangunan mengandungi bilik-bilik darjah dan makmal sains, sebuah bengkel Seni Perusahaan dan sebuah kantin siap dibina. Sebuah padang permainan juga turut dibina. Di peringkat permulaannya, SMKBJ mempunya 6 orang tenaga pengajar dan 74 orang pelajar daripada kedua-dua aliran Melayu dan Inggeris. Pada tahun 1978, sebuah lagi blok tambahan mengandungi 6 bilik darjah dibina bagi menampung bilangan pelajar yang bertambah. Pada tahun 1087, sebuah surau dibina atas usahasama PIBG dan masyarakat setempat. Dua unit rumah guru juga dibina pada tahun 1987. Kemudiannya pada tahun 1993, satu blok 8 bilik darjah, satu blok bengkel KHB, satu blok makmal sains dan sebuah rumah hijau siap dibina. Pada 1 September 1996, SMKBJ telah mengadakan sambutan Jubli Perak yang dirasmikan oleh Dato’ Seri Najib Bin Tun Abdul Razak selaku Menteri Pelajaran ketika itu. Kemudian pada tahun 2001, sebuah makmal komputer pula telah dibina. Menjelang akhir tahun 2003, kompleks baru SMKBJ hampir siap dibina sepenuhnya yang mengandungi dua buah blok bangunan 4 tingkat, satu blok 2 tingkat makmal sains, satu blok 2 tingkat KHB, sebuah dewan besar, sebuah dewan serbaguna, sebuah kantin dan sebuah padang permainan.

Kumpulan pertama pelajar tahun 1971 dan 1972 mempunyai dua kelas; aliran Melayu dan Inggeris. Antara pelajar tahun 1971 ialah Saharom Samsudin, Bujang Alias, Norsham Hasan, Jasmani Husin, Norsiah manakala antara pelajar tahun 1972ialah Tahar Buyong, Ali Ahmad, Mohd Dom Amin, Maimun, Rohani, Siti Sara Harun, Salbun Alwi, Zainal Abidin Hasan, Mustafa Udin, Nasarudin Abu Hassan, Zulkifli Abu, Hamzah, dll.

Antara guru tahun 1971 ialah En Siva Gurunathan sebagai Guru Besar, Mr Harry, Cikgu Suzie, Cikgu Ahmad Tekah, Cikgu Abidin, Cikgu Mohd Shah dan Cikgu Hamdan.

Peperiksaan pertama Sijil Rendah Pelajaran (SRP) adalah pada tahun 1973 manakala tahun kedua SRP adalah pada tahun 1974. Pelajar terbaik tahun 1974 ialah Nasarudin Abu Hassan yang mendapat 7 agregat. Dia dipilih untuk menyambungkan pelajaran ke sekolah bersasrama penuh, Sekolah Alam Shah pada tahun 1975. Beliau juga ialah pelajar terbaik daerah Tampin, Negeri Sembilan tahun 1974 dan mendapat sijil daripada Menteri Besar Negeri Sembilan di Seremban.

Falsafah, moto, serta misi sekolah sunting

Moto sunting

Berilmu Dan Bersusila

Falsafah sunting

Falsafah sekolah adalah berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan bagi melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang dari segi akhlak, akademik dan kokurikulum agar menjadi warganegara yang berilmu dan bertanggungjawab terhadap agama, diri, keluarga, masyarakat, bangsa dan negara.

Misi sunting

Kami beriltizam untuk memberikan pendidikan yang berkualiti dan membentuk budaya taqwa kepada semua pelajar bagi melahirkan pelajar-pelajar yang mengamalkan proses kerja berkualiti untuk menguatkan kebolehan masing-masing ke arah kecemerlangan di samping memiliki akhlak yang mulia melalui permuafakatan dan penambah baikan yang berterusan.

Visi sunting

SMKBJ berhasrat untuk menjadi sebuah sekolah yang terbaik di kalangan terbilang di Negeri Sembilan.

Kurikulum sunting

Aktiviti ko-kurikulum sunting

Sukan sunting

Rumah sukan sunting

Terdapat 4 rumah sukan di SMKBJ:

  • Satria (Rumah Merah)
  • Waja (Rumah Biru)
  • Inspira (Rumah Kuning)
  • Exora (Rumah Hijau)

Kelab dan persatuan sunting

Terdapat 18 kelab/persatuan di SMKBJ:

  1. Kelab Interaksi
  2. Kelab Alam Sekitar
  3. Kelab Rekacipta
  4. Persatuan Bahasa Cina
  5. Persatuan Bahasa Tamil
  6. Persatuan Sains dan Matematik
  7. Kelab Penyiaran
  8. Kelab Fotografi
  9. Kelab Pencegahan Jenayah
  10. Persatuan Bahasa Inggeris
  11. Persatuan Kemahiran Hidup
  12. Kelab Seni dan Budaya
  13. Kelab Pencegahan Jenayah
  14. Persatuan Bahasa Melayu
  15. Kelab Usahawan Muda
  16. Kelab Kaunseling
  17. Kelab Koperasi
  18. Kelab Komputer


Unit beruniform sunting

Terdapat 8 unit di KGV:

  1. Pengakap (Pengakap 01)
  2. Persatuan Bulan Sabit Merah
  3. Pandu Puteri
  4. Puteri Islam
  5. Kadet Polis
  6. Briged Sekolah
  7. Kadet Polis
  8. Kadet Bomba dan Penyelamat

Alamat sunting

Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jalor
Jalan Air Kuning
73200, Gemencheh
Negeri Sembilan, Malaysia
Telefon = 6064479305
Faks = 6064479305

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting