Sempadan antara benua Bumi

Menentukan sempadan antara benua Bumi secara amnya ialah soal konvensyen geografi. Beberapa konvensyen yang sedikit berbeza sedang digunakan. Bilangan benua paling kerap dianggap tujuh (di negara berbahasa Inggeris) tetapi mungkin berkisar serendah empat apabila Afro-Eurasia dan Amerika kedua-duanya dianggap sebagai satu benua.[1] Pulau boleh dianggap dikaitkan dengan benua tertentu dengan sama ada terletak di pelantar benua bersebelahan dengan benua itu (cth. Singapura, Kepulauan British) atau menjadi sebahagian daripada benua mikro pada plat tektonik utama yang sama (cth. Madagascar dan Seychelles). Pulau juga boleh menjadi lautan sepenuhnya sementara masih dikaitkan dengan benua oleh geologi (cth Bermuda, Wilayah Lautan Hindi Australia) atau mengikut konvensyen geopolitik biasa (cth Pulau Ascension, Kepulauan Sandwich Selatan ). Contoh lain ialah pengelompokan ke dalam Oceania di Kepulauan Pasifik dengan Australia dan Zealandia.

Peta benua berwarna:
          Amerika
        Amerika Utara
        Amerika Selatan
               Afro-Eurasia
        Afrika
             Eurasia
           Eropah
           Asia
     Australia
     Antartika
Peta negara pulau: negeri ini tidak terletak di mana-mana daratan bersaiz benua, tetapi mereka biasanya dikumpulkan secara geografi dengan benua jiran

Rujukan sunting

  1. ^ "continents". Encyclopedia of World Geography. 1. Facts on File, Inc. 2005. m/s. 215. ISBN 978-0-8160-7229-3. Dicapai pada 26 June 2012. And since Africa and Asia are connected at the Suez Peninsula, Europe, Africa, and Asia are sometimes combined as Afro-Eurasia or Eurafrasia. The International Olympic Committee's official flag, containing [...] the single continent of America (North and South America being connected as the Isthmus of Panama).

Bacaan lanjut sunting

  • Rossi, Pietro (2015). The Boundaries of Europe: From the Fall of the Ancient World to the Age of Decolonisation. Walter de Gruyter GmbH & Co KG. ISBN 978-3-11-042072-2.