Senarai pensijilan rakaman muzik

rencana senarai Wikimedia

Pensijilan rakaman muzik lazimnya dianugerahkan oleh industri muzik di seluruh dunia berdasarkan jumlah unit yang dijual, distrim atau dihantar kepada peruncit. Anugerah ini dan keperluannya ditakrifkan oleh pelbagai badan pensijilan yang mewakili industri muzik di pelbagai negara dan wilayah di seluruh dunia. Anugerah pensijilan piawai yang diberikan terdiri daripada anugerah Emas, Platinum, dan kadangkala Berlian, dalam susunan menaik; UK juga mempunyai pensijilan Perak, kedudukan di bawah Emas. Dalam kebanyakan kes, anugerah "Pelbagai Platinum" atau "Pelbagai Berlian" diberikan untuk gandaan keperluan Platinum atau Berlian.

Banyak industri muzik di seluruh dunia diwakili oleh Persekutuan Industri Fonografi Antarabangsa (IFPI). IFPI beroperasi di 66 negara dan persatuan industri gabungan perkhidmatan di 45 negara.[1] Dalam sesetengah kes, IFPI hanya bergabung dengan badan pensijilan yang sudah beroperasi di sesebuah negara, tetapi di banyak negara yang mempunyai industri yang kurang maju, IFPI bertindak sebagai badan pensijilan tunggal yang memberi perkhidmatan kepada industri muzik negara atau rantau itu. Negara lain yang tidak diwakili oleh IFPI mempunyai badan pensijilan yang beroperasi secara bebas, seperti syarikat rakaman individu yang memberi perkhidmatan kepada industri muzik negara atau wilayah secara keseluruhan.

Rujukan sunting

Umum
  • "Local record industry associations". IFPI. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 May 2011. Dicapai pada 15 August 2010.
Khusus
  1. ^ "IFPI's Mission". IFPI. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 November 2006. Dicapai pada 18 May 2010.

Pautan luar sunting