Sex and the City

mom sex movie

Sex and the City adalah sebuah siri televisyen kabel dan filem Amerika. Jalan cerita asal tayangan telah disiarkan di HBO dari 1998 hingga 2004, dengan jumlah sembilan puluh episod.

Sex and the City
Antarajudul
FormatDramedi Romantis
PenciptaDarren Star
Dibintangi oleh
Sarah Jessica Parker
Kim Cattrall
Kristin Davis
Cynthia Nixon
Pencerita suara latar
Sarah Jessica Parker
Negara asalAmerika Syarikat
Bilangan musim6
Bilangan episod94 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifMichael Patrick King
Darren Star
Sarah Jessica Parker
LokasiNew York City
Pemasangan kamera
Kamera satu
Tempoh siaran30 minit
Syarikat penerbitan
Darren Star Productions
Rysher Entertainment
HBO Original Programming
Penyiaran
Saluran asalHBO
Format gambar480i SDTV
Format audioStereo
Siaran asal6 Jun 1998 (1998-06-06) – 22 Februari 2004 (2004-02-22)
StatusTamat
Kronologi
Diikuti olehSex and the City: The Movie
Pautan luar
Laman sesawang

Disetkan di New York City, persembahan ini berfokus pada empat wanita Amerika, tiga dari mereka berada dalam usia pertengahan tiga puluhan dan satu dalam usia empat puluhan. Siri aneh mempunyai pelbagai jalan cerita berlanjutan dan menguruskan isu-isu berkaitan seperti penyakit kelamin, seks selamat, dan kecurangan. Ia pada khususnya memeriksakan hidup-hidup para wanita profesional bandar besar dalam lewat 1990an/awal 2000an dan bagaimana watak dan tanggapan untuk wanita mengesankan watak-watak ini.

Tayangan ini secara asasnya difilemkan di Silvercup Studios New York City dan pada lokasi di keliling Manhattan. Sejak ia tamat, tayangan ini telah disiarkan di sindikasi di rangkaian seperti TBS, WGN, dan banyak stesen tempatan lain. Meskipun, kabel asas di stesen eksais tempatan sesetengah eksplisit menunjukkan kandungan yang disiarkan dalam versi asal. Pada 2007 ia disenaraikan sebagai salah satu majalah "100 Best TV Shows of All-TIME" Time.[1]

Asal-usulnya sunting

Tayangan ini berasaskan sebahagian pada buku dengan nama yang sama pengarang Candace Bushnell, menyusun dari columnya dengan New York Observer. Bushnell telah dinyatakan dalam pelbagai wawancara bahawa Carrie Bradshaw dalam columnya adalah alter egonya; apabila dia mengarang karangan "Sex and the City", dia menggunakan namanya sendiri pada mulanya; untuk alasan keperibadian, sungguhpun, dia mencipta watak Carrie Bradshaw, seorang wanita curang yang juga bekerja sebagai seorang pengarang dan tinggal di New York City. Carrie juga mempunyai initials yang sama, suatu perkembangan mengemfasiskan perkaitannya dengan Bushnell.[2]

Darren Star, pencita tayangan ini, membayar $50,000 ke Bushnell untuk hak "lock, stock, and barrel" pada columnnya, menurut dengan rakan pengarang Toby Young.[3] Tayangan ini "membawa hanya suatu persamaan dengan bahan sumbernya";[3] column adalah "lebih gelap dan lebih sinis" daripada siri-siri "lebih halus" yang Star hasilkan.[3] Menurut dengan Sex and the City: Kiss and Tell, oleh Amy Sohn,[4] Star hendak mencipta suatu tayangan yang menjelaskan komedi dewasa dan seks yang benar dalam cara yang lebih berhadapan.

Jalan cerita sunting

Naratif tayangan berfokus pada Carrie Bradshaw dan ketiga-tiga kawan-kawan karibnya, Miranda Hobbes, Charlotte York dan Samantha Jones. Wanita ini membincangkan kemahuan dan fantasi seksual mereka, dan pengembaraan mereka dalam hidup dan percintaan. Tanyangan ini sering menggambarkan perbincangan okhlas tentang romantis dan keskesualan, mencirikan suatu montaj pendek wawancara orang-orang yang hidup di New York City berkaitan topik dibincangkan dalam episod itu. Ini dilanjutkan melalui musim dua tetapi akhirnya difasakan keluar.

Suatu lagi ciri yang akan akhirnya dialihkan adalah Carrie memecahkan dinding keempat (contohnya, melihat ke dalam kamera dan bercakap ke para penonton secara lanjut dalam suatu aside). Bradshaw akan menyoal skenario dan gagasan, menanya penonton untuk suatu pendapat atau insight pada situasi lain. The pilot juga mempunyai watak-watak Miranda dan Charlotte dan juga sebagai suatu watak kecil sedikit lanjut ke kamera/penonton. Yang terakhir pada sebarang peristiwa Carrie bermuncul dalam episod tiga musim kedua, "The Freak Show".

Kaedah menjelaskan monolog dalam dipindahkan secara eksklusif pada voiceovers oleh Carrie dalam episod masa hadapan. Naratif utamanya biasanya revolves di keliling premis "column" minggu itu, di mana dia sering menjumlahkan pemikirannya dengan, "I couldn't help but wonder..." Apabila dia berkata itu, monitor komputernya ditunjukkan sementara dia menaip teks voiceover teksnya.

Gambaran keseluruhan watak sunting

Watak utama sunting

Watak Pelakon
Carrie Bradshaw Sarah Jessica Parker
Saya mencari percintaan. Percintaan sebenarnya. Tidak masuk akal, tidak sesuai, memakan masa, tidak dapat hidup tanpa menyinta sesesama sendiri.

Dia adalah pencerita tiap episod. Tiap episod distrukturkan di keliling pemikirannya sementara dia mengarang column mingguannya, "Sex and the City," untuk surat khabar buat-buat New York Star. Seorang ahli New York glitterati, dia adalah seorang stapel kelab/bar/kedai makan yang dikenali dengan cara fesyen uniknya (khususnya kasut: Manolo Blahniks pada tepatnya). Ini adalah ketara dalam episod "The Real Me" dalam musim empat, apabila dia ditanya oleh Lynne Cameron (dimainkan oleh Margaret Cho) untuk menjadi seorang tayangan fesyen New York. Dia mengerjakan PowerBooknya di dalam rumah pangsanya, mengarang sebuah column surat khabar berkhususkan pada aspek-aspek berlainan hubungannya. Dalam musim-musim kemudian, karangannya telah dikutip sebagai suatu buku dan dia bermula mengambil taksiran dari Vogue dan New York Magazine. Carrie bukan seorang yang bangga dengan rumahnya (ketuharnya digunakan sebagai tempat simpan barang); bilik satunya, pangsapuri yang disewa adalah dalam sebuah Upper East Side brownstone. Carrie adalah seorang perempuan yang fikiran terbuka mencari percintaan, tetapi juga mendapat kenikmatan dalam proses. Dia mengalami saat kegembiraan dalam perdikariannya dan juga kesepian, pada mana banyak perempuan muda dapat mengaitkan. Sungguhpun mempunyai beberapa teman lelaki yang berjangka panjang, Carrie is entangled with "Mr. Big" (Chris Noth) dalam suatu hubungan yang sukar, pelbagai muka dan jenis yang mengadakan dan menghentikan. Dalam wayang pertama dia akhirnya mengahwini Mr. Big, yang nama sebenarnya didedahkan sebagai John. Dalam wayang kedua dia dan Big telah menguruskan ke dalam perkahwinan mereka tetapi mempunyai masalah apabila Carrie hendak kelaur dan Big hendak menggunakan kebanyakan masanya di hadapan televisyen.

Samantha Jones Kim Cattrall
Aku memang menyintaimu Richard, tetapi aku lebih menyintai diriku.

Dia adalah yang tertua dan paling yakin secara seksual dari keempat-empat wanita. Samantha adalah seorang peniaga yang berdikari, dengan sebuah pekerjaan dalam hubungan awam. Dia adalah yakin, kuat, bersuara, dan memanggil dirinya "try-sexual" (bermakna dia akan melakukan apa-apa sahaja sekali). Salah satu dari kualiti terhebat Samantha adalah kesetiaannya dengan kawan-kawannya. Dia memperyai bahawa dia mempunyai “berates-ratus” soulmates dan memerlukan bahawa pasangan seksualnya tinggal dari tempatnya "sejam selepas saya mempunyai klimaks." Sewaktu tayangan ia didedahkan bahawa Samantha's glamorous, impenetrable facade and dismissive approach to love actually hide a sensitive, caring nature. Samantha mempunyai sebilangan hubungan dalam tayangan ini. Dalam Musim 6, watak Samantha mengembang langjut apabila dia tiba-tiba diagnosed dengan kenser apabila melawat seorang pembedah plastic untuk nasihat breast implant. Suatu operasi dan kemoterapi mencabarkan Samantha, tetapi dia melawan kenser dan ia menjadi jelas pengalaman ini telah memperbaharuinya dengan suatu tanggapan baru pada hidup dan percintaan dengan hubungannya yang sangat tetap dan memenuhkan walaupun, dengan seorang lelaki yang lebih muda, model/pelakon tampan, Smith Jerrod. Dalam wayang pertama, Samantha masih jatuh cinta dengan Smith, mereka tinggal di California, di mana kedua-dua pekerjaan mereka berlari laju. Dia bermula menanyakan dirinya jika suatu hubungan yang stabil adalah benar-benar untuknya. Sewaktu filem kedua Samantha sedang mengambil semua jenis hormone dan vitamin untuk membuat libido kekal sementara mengurus dengan menopause. Apabila dijemput oleh seorang sheikh Arab untuk devise suatu kempen PR untuk bisnesnya, dan dia menerbang dia dan kawan-kawannya pada suatu cuti mewah semua belanjaan dibayar ke Abu Dhabi yang termasuk kereta peribadi dan pembantu peribadi. Meskipun gaya hidup seksual yang sangat terbuka Samantha memberi kawan-kawan wanita masalah dan menyebab mereka untuk memotong cuti mereka pendek dan pulang ke New York.

Charlotte York Kristin Davis
Saya bukanlah seorang Yahudi yang mengikut angin!

Dia bekerja dalam sebuah galeri seni dan telah mempunyai suatu asuhan Connecticut yang mengikut adat kebiasaan. Dia adalah yang teroptimistik dalam kumpulannya, seorang yang meletakkan emfasis pada percintaan emosi terhadap nafsu berahi, dan adalah seorang yang benar-benar romantis; sentiasa mencari "ksatria dalam armor berkilat"nya. Dia mencemuh pada yang pelucah, lebih telatah perempuan yang memainkan lelaki darat kawan-kawannya (terutamanya Samantha), mewakili suatu sikap yang lebih tradisional, biasanya pada "peraturannya" percintaan dan temu janji. Sungguhpun kelihatan luar tradisionalnya, dia telah diketahui membuat concessions (while married) yang lebih menghairahkan para kawan perempuannya yang lebih bebas daripada kongkongan. Charlotte adalah seorang pelajar "straight A" yang menghadiri Smith College di mana dia adalah seorang ahli Kappa Kappa Gamma (nyatakan bahawa tiadanya sororiti di Smith College yang sebenarnya) mengkhusus sejarah seni dengan suatu minor dalam kewangan. Sewaktu siri-siri, ia telah didedahkan bahawa Charlotte telah diundi permaisuri kepulangan, permaisuri prom, "yang termasyhur," presiden lembaga pelajar, dan kapten pasukan trek, dan telah menjadi aktif sebagai seorang ketua penyorak dan model belasan tahun. Selepas kisah cinta angin dunia Charlotte berkahwin dan kemudian cerai. Selepas suatu perjuangan yang lama untuk menjadi hamil dan satu keguguran, Charlotte dan suami keduanya mengasuh seorang anak perempuan kecil dari China dan menamakannya Lily, bunga kegemaran Charlotte masih jatuh cinta dengan suaminya dan Lily kini empat tahun. Tidak anggap, Charlotte mendapati bahawa dia adalah hamil dan melahirkan seorang anak perempuan pada akhir wayang. Bayi itu dinamakan Rose. Dalam wayang kedua Charlotte berada dalam banyak tekanan dengan Rose seluruh waktu dan juga bimbang bahawa Harry tertarik pade pengasuh anak kecil Erin (yang didedahkan sebagai seorang lesbian pada hujung filem).

Miranda Hobbes Cynthia Nixon
Seksi adalah benda yang saya cuba mendapatkan mereka untuk melihat saya sebagai selepas saya memenangi mereka dengan keperibadian saya.

Dia adalah seorang peguam yang berminda pekerjaan dengan pandangan yang sangat sinis pada hubungan dan lelaki. Seorang siswazah Harvard Law School dari Philadelphia dengan dua adik-beradik, dia adalah sahabat karib, confidante, dan suara alasan Carrie. Dalam musim-musim yang terdahulu, dia digambarkan sebagai maskulin dan misandri berbatas, tetapi imej ini dilembutkan ke atas beberapa tahun, khususnya selepas dia dihamilkan oleh teman lelakinya, Steve Brady, yang dia akhirnya berkahwin. Kelahiran anak lelakinya, Brady Hobbes, membawa isu-isu baru untuk Jenis A, keperibadian orang yang mabuk kerja, tetapi tidak lama kemudian dia mendapati cara untuk meyeimbangkan pekerjaan, menjadi bujang dan menjadi ibu. Dari keempat-empat wanita, dia adalah perempuan yang pertama untuk membeli condonya sendiri (di sepanjang taman dari Carrie, di Upper West Side), dan kemudian sebuah rumah di Brooklyn. Dalam wayang 2008, Miranda mengurus dengan pilihan sama ada mencerai Steve atau memaafkannya selepas dia mengaku dia telah mengadakan hubungan seks dengan seorang di luar perkahwinan mereka. Dalam wayang kedua Miranda merasa sangat tidak dihargai di kerja dan mempunyai seorang majikan baru yang sangat kepadanya khududnya, kerap kali menghentikan dengan menaikkan tangannya untuk mendiamkannya. Selepas dia berhenti pekerjaannya dia menikmati kebebasan yang berikutnya. Membenarkannya untuk menghadiri persaingan sains anak lelakinya Brady, dan memberinya lebih waktu untuk mempelajari adat Abu Dhabi. Di hujung filem dia ditunjuk mendapati pekerjaan di sebuah firma baru yang dia merasa lebih dihargai.

Juga dilakon oleh sunting

Watak Pelakon Panjang
Mr. Big/John Preston Chris Noth Musim 1 - 6
"Mr. Big" (aka Big) adalah suatu pseudonim pada keminatan cinta yang menawan, tampan, penuh sindiran, dan kaya untuk Carrie Bradshaw. Dia adalah alasannya untuk banyak dari Carrie's breakdowns oleh kerana dia tidak kelihatan bersedia untuk penuh berjatuh cinta dengan Carrie. Sewaktu course of the series dia berkahwin dengan Natasha, yang berusia sepuluh tahun lebih muda daripada Carrie. Suatu hubungan dengan Carrie memusnahkan perkahwinan Big dan hubungan Carrie dengan salah seorang keminatan cinta utamanya, pereka perabot Aidan. Dalam episod terakhir, Mr. Big menyedari bahawa hidup tanpa Carrie adalah sia-sia. Dia adalah seorang peminat jazz yang besar dan seorang perokok cigar berat dengan banyak wang yang dapat dibelanjakan. Nama pertamanya, John, tidak didedahkan hingga penghabisan siri, dan nama penuhnya John James Preston tidak didedahkan hingga wayang pertama.
Steve Brady David Eigenberg Musim 2 - 6
Dia adalah teman lelaki Miranda yang kena dan tidak kena di sepanjang siri sejak dia telah diperkenalkan dalam musim kedua. Dia akhirnya berkahwin dengan Miranda di hujung Musim 6, selepas mereka mendapat anak bersama di akhir hujung Musim 4. Dia adalah salah seorang dari sedikit lelaki dalam tayangan counter-balance semua lelaki yang secara emosi tidak stabil dipengalami di sepanjang siri, oleh kerana dia adalah seorang watak lelaki yang konstan dan sensitif. Ibunya yang mabuk alkohol, Mary Brady, dimainkan oleh Anne Meara, juga adalah seorang watak yang berpengaruh yang berulangan.
Aidan Shaw John Corbett Musim 3 - 4, 6
Pereka bentuk perabot Manhattan Aidan adalah teman lelaki serius berikut Carrie selepas berpisah dengan Mr. Big. Carrie bertemunya apabila kawannya Stanford Blatch mendapati gambarnya dalam surat khabar, dan mendesak bahawa mereka melawat gedungnya. Hubungan pertama mereka berakhir apabila Carrie mengaku, pada hari perakhwinan pertama Charlotte, bahawa dia telah mengadakan hubungan seksual dengan Mr. Big. Kemudian dalam siri, Carrie dan Aidan bertemu kembali dan bernikah. Meskipun, Carrie menghentikan pernikahan apabila dia mendapati bahawa dia tidak bersedia untuk berkahwin, dan dia tidak unwilling menunggunya. Dia bermuncul pada kali terakhir dalam Musim 6, dengan seorang bayi dan isteri pada kejutan Carrie. Dalam wayang kedua Carrie terserempak dengan Aiden dalam sebuah pasar di Abu Dhabi.
Trey MacDougal Kyle MacLachlan Musim 3 - 4
Dia asalah seorang pakar kardiologi dengan sebuah baka baik dan rumah luar bandar; smeua yang Charlotte pernah mimpikan. Dia bertemunya selepas jatuh cinta dalam jalan di hadapan taksinya dan berikut suatu kisah cinta cepta, mereak berkahwin. Charlotte merasa binasa apabila dia mendapati - malam sebelum perkahwinan mereka - bahawa Trey adalah impoten, menolak rancangannya untuk membina sebuah rumah tangga. Meskipun, selepas permisahan cepat, dia mendapati bahawa isu-isunya adalah hanya psikosomatik dan hubungan mereka berterusan dengan fervor. Keluarga Trey diketuai oleh ibunya "Bunny", seorang manipulative, overbearing sort, yang enggan untuk melepaskan anak lelakinya. Selepas beberapa percubaan untuk mendapatkan anak-anak, Trey akhirnya berkeputusan bahawa dia tidak lagi mahukan anak, sungguhpun ini Charlotte tinggal dengan Trey meninggalkan rancangannya untuk membina rumah tangga. Trey comes home one night with a cardboard baby, sending Charlotte into a rage and Trey out of the apartment. Dia kemudian kembali, hanya untuk mengumumkan bahawa dia berpindah dengan ibunya. Pada akhirnya, Trey adalah seorang lelaki yang baik dan meninggalkan Charlotte pangsapuri yang sangat suka melakukan semula.
Stanford Blatch Willie Garson Musim 1 - 6
Dia adalah kawan karib Carrie di luar dari ketiga-tiga perempuan. Seorang ajen mahir gay dari seorang keluarga bangsawan dengna suatu jenis gaya selari hanya dengan kepunyaan Carrie, par apenonton menerima tanggapan bahawa mereka telah membina suatu hubungan yang panjang sejak masa lebih muda dan liar mereka dalam babak kelab dan bar New York City pada zaman 1980an. Dia telah berkata mereka telah menajdi kawan sejak Carrie menumpang di keretapi bawah tanah dan memakai Candie's. Satu-satunya watak menyokong untuk menerina jalan ceritanya sekali-sekala, Standford mewakili sudut pandangan gay yang paling konstan di tayangan, biasanya berasaskan ketidakkawalan fizikal dan ketidakcukpan seorang yang tidak mempunyai "kelihatan gay." Dalam musim kedua yang terakhir tayangan, dia dipasangkan dengna penari Broadway Marcus Adente, meskipun dalam wayang, dia adalah bujang. Dia kadang-kadang dikaitkan dengan Anthony Marentino, seorang perancang perkahwinan gay, dan kawan pada Charlotte yang dia mengahwini di permulaan wayang kedua. Kedua-dua mereka mempunyai suatu perjanjian yang Anthony dapat menjadi curang dalam negeri-negeri mana perkahwinan mereka tidak diakui seara legal dan Stanford dapat mempunyai apa-apa yang dia mahukan untuk perkahwinan mereka, dan termasuk angsa, suatu koir semua lelaki dan Liza Minnelli mengahwini mereka dan kemudian melakukan "Single Ladies" oleh Beyoncé.
Smith Jerrod Jason Lewis Musim 6
Dia adalah seorang pelayan yang Samantha menggoda. Dia cuba untuk mengekalkan hubungan seks sahaja dengannya, tetapi dia secara perlahan-lahan menolak untuk suatu yang lebih. Dia adalah seorang yang ingin menjadi pelakon yang pekerjaan Samantha berlompat menggunakan hubungan PR-nya (termasuk mengubah namanya ke "Smith Jerrod" dari "Jerry Jerrod"), mendapatnya suatu pekerjaan model yang ditukarkan ke salam suatu watak filem. Apabila sahaja dia berfikir usia dan pengalaman Smith tidak cukup untuknya, Jerrod memberinya sokongan tidak bersyarat sewaktu perjuangan terhadap kenser payudara. Dalam espiod terakhir, Smith terbang dari suatu set filem di Kanada untuk memberitahunya dia menyintainya, yang dia membalasa dengan "Kau bermakna lebih kepadaku daripada mana-mana lelaki yang aku pernah mengenali," yang, untuk Samantha, adalah penyataan yang lebih besar daripada ia mungkinnya untuk orang lain. Dalam wayang pertama Samantha berpisah dengannya selepas merasa bahawa dia telah kalahkan dirinya dalam hubungan mereka mengatakan "Aku cinta kamu, tetapi aku lebih menyintai diriku sendiri". Dalam filem kedua ia ditunjukkan bahawa kedua-dua mereka masih sahabat karib dan Jerrod menjemputnya untuk menemaninya di permadani merah di perdana filem terbarunya, yang dia menerima pada syarat yang dia dapat membawa Carrie, Miranda dan Charlotte bersama suami mereka.
Harry Goldenblatt Evan Handler Musim 5 - 6
Dia adalah peguam cerai berketurnan Yahudi Charlotte yang sangat tertarik kepadanya dari mula-mulanya. Charlotte tidak tertarik padanya pada mulanya, tetapi dia cuba untuk mendapatkan hubungan seks sahaja dengan Harry, yang membawa ke salah satu dari keeksklusifan dan percintaan bertentangan dengan hubungannya dengan Trey, yang adalah terbalik pada aspek ini. Selepas pelukannya ke dalam agama Yahudi dan salah satu perdebatan besar yang mengirim mereka dalam hala berbeza untuk beberapa minggu sahaja, kedua-dua mereka berkahwin dan bermula untuk cuba mendapatkan/mengasuh seorang anak. Pada akhirnya, mereka diluluskan seorang anak angkat China dan mengasuh seorang anak perempuan. Dalam filem pertama Charlotte dan Harry mengadakan seorang bayi yang mereka namakan Rose.
Aleksandr Petrovsky Mikhail Baryshnikov Musim 6
Dirujukkan oleh Carrie sekali sekala sebagai "Orang Russia", dia adalah seorang artis masyhur yang menjadi kekasih Carrie dalam musim terakhir. Dia menyapu kakinya dengan membuat gerak isyarat romantis besar dan menunjuknya poket orang asing New York yang dia tidak pernah melihat dahulu. Hubungan Carrie dengan Aleksandr membawa semua jenis soalan dalam minda Carrie tentang mencari cinta melepasi "sebarang usia" dan sama ada dia hendak anak. Apabila dia bersedia untuk pulang ke Paris untuk suatu pameran solo dia menjemput Carrie untuk datang tinggal dengannya, yang, selepas beberapa perbincangan (dan satu perkelahian) dengan kawan-kawannya, dia melakukannya. Selepas menggunakan sesetengah waktu di sana, dia menyedari bahawa dia tidak pernah reciprocate taraf kelibatan emosi yang dia memberikan kerana hidup Aleksandr dan pekerjaannya akan datang dahulu.

Episod sunting

Siri ini telah dibahagiakan ke dalam enam musim sama sekali. Musim yang pertama memunyai dua belas episod (dua cakera dari 6), musim yang kedua mempunyai lapan belas episod (tiga cakera dari 6), dan musim ketiga mempunyai lapan belas episod (tiga cakera dari 6). Kemudian musim keempat mempunyai lapan belas episod (tiga cakera dari 6), the fifth season was eight episodes (two discs of four), and the final season was twenty episodes. In total, there were 94 episodes of Sex and the City.

Musim Episod # Tarikh Siaran Pertama Tarikh Siaran Terakhir
Musim 1 12 Jun 6, 1998 Ogos 23, 1998
Musim 2 18 Jun 6, 1999 Oktober 3, 1999
Musim 3 18 Jun 4, 2000 Oktober 15, 2000
Musim 4 18 Jun 3, 2001 Februari 10, 2002
Musim 5 8 Julai 21, 2002 September 8, 2002
Musim 6 20 Jun 22, 2003 Februari 22, 2004

Sex and the City: The Movie telah dibebaskan di seluruh negara di AS pada Mei 30, 2008 dan, pada Disember 24, 2008, telah memanfaatkan $413,129,126 di seluruh dunia. Sex and the City 2 telah dibebaskan di pawagam pada Mei 27, 2010, dengan suatu pembebasan seluruh dunia dalam minggu yang berikut.

DVD Sex and the City: The Movie telah dibebaskan pada September 23, 2008.

Jawapan dan kesan penonton sunting

Sex and the City diperdanakan di HBO, Jun 6, 1998, dan adalah salah satu dari sitcom yang tertinggi dikadar, dan episod asal terakhir disiarkan pada Februari 22, 2004.

Tayangan ini menjadi sangat dikenali dan lauded dengan dialog ikhlasnya tentang wanita dan seks. Seorang penyokong tidak mungkin tayangan adalah pengarang Orson Scott Card. Card mengata bahawa walaupun crudity siri membuatnya kaku, tayangan ini mengandungi sesetengah dari tulisan yang terbaik di televisyen.[5]

Meskipun, watak-watak cerita ini telah dikritik oleh kerana menjadi dangkal, pada lahirnya sahaja, dan syok sendiri.[6]

Pujian sunting

Sex and the City telah dianalisiskan sebagai suatu contoh kemajuan dalam hak wanita dan pilihan hidup, dan sebagai suatu contoh kesan budaya korporat, pemasaran dan strand lebih individualistik fenimisme dalam menunjukkan pemberian kuasa wanita sebagai utamanya berkaitan dengan mencapai kepasangan, kecantikan, dan pergerakan hala atas peribadi, daripada pertubuhan kutipan untuk perubahan kemajuan.[7]. Entertainment Weekly meletaknya pada hujung dekadnya, senarai "yang terbaik", mengatakan, "Pakaian dari SATC Menaikkan kosmos anda! Suatu minum ucap selamat pada almari pakaian dari Sex and the City, yang mengajar kita bahawa tiada bunga adalah terlalu besar, dan tiada kasut adalah terlalu mahal."[8]

Anugerah dan pengakuan sunting

Sewaktu keenam-enam musimnya, "Sex and the City" telah dilantik dengan 50 lebih Emmy Awards, memenangi tujuh kali. Di kalangan Emmys tayangan memenangi adalah dua untuk Outstanding Casting untuk sebuah Comedy Series (Jennifer McNamara), satu untuk Costumes, sebuah piala untuk Outstanding Comedy Series untuk musim ketiganya pada 2001 (the first time ever a cable channel wins Outstanding Comedy Series), Outstanding Directing for a Comedy Series in 2002 untuk episod "The Real Me", dan untuk musim terakhirnya pada 2004, Emmys untuk Sarah Jessica Parker (Outstanding Lead Actress in a Comedy Series for the episode "An American Girl in Paris, Part Deux"), dan Cynthia Nixon (Outstanding Supporting Actress in a Comedy Series untuk episod "One and "Ick Factor"). Ia telah dilantik untuk 24 Golden Globe Awards, dan memenangi 8. Kemenangannya termasuk Best TV Series — Musical or Comedy, and Best Actress in a TV SeriesMusical atau Comedy, (Sarah Jessica Parker) untuk tiga tahun berlanjutan dari 2000–2002, Best Supporting Actress dalam sebuah Siri, Minisiri, atau Wayang untuk Kim Cattrall, dan suatu lagi untuk Parker. Pada 2007 ia telah disenaraikan sebagai salah satu dari "100 Best TV Shows of All-TIME" majalah Time.[1]

Siaran dan pengedaran sunting

Musim satu Sex and the City disiarkan di HBO dari Jun hingga Ogos 1998. Musim dua telah disiarkan dari Jun hingga Oktober, 1999. Musim tiga disiarkan dari Jun hingga Oktober 2000. Musim empat telah disiarkan dalam dua bahagian: dari Jun hingga Ogos 2001, dan kemudian pada Januari dan Februari 2002. Musim lima, dilambatkan oleh kerana kehamilan Parker, disiarkan di HBO sewaktu musim panas 2002. Dua puluh episod musim terakhir, musim enam, disiarkan dalam dua bahagian: dari Jun hingga September 2003 dan sewaktu Januari dan Februari 2004.

Sex and the City kini disindikasikan dalam AS oleh HBO saudara korporat (di bawah Time Warner) Warner Bros. Television Distribution. CBS Paramount Television (pengganti pada Rysher Entertainment dan Paramount Television) dan hak antarabangsa lengan pengedaran sendiri.

Saluran kabel HBO Amerika Syarikat adalah penyiar terdahulunya. TBS dan WGN bermula menunjukkan reruns diterbit siri-siri. Siri-siri kemudian masuk ke dalam sindikasi antarabangsa.

Di Australia, Nine Network menyiarkan run pertama tayangan Setiap Isnin di antara pukul 9:30 mlm dan 11:00 mlm. Selepas 2004 the Cable Channel W. Channel menyiarnya hingga musim panas 2008 apabila Arena TV bermula menyiarnya dalam suatu blok dengan Will & Grace dengan promosi mengatakan "semua lelaki baik adalah gay".

Di Republik Ireland, TV3 memperdanakan Sex and the City di Februari pada 1999. Sejak 2006 mengulang siri-siri yang disiarkan di 3e.

Channel 4 terdahulunya menyiarkan di UK dengan episod pertama ditunjukkan pada awal 1999. Pada Ogos 2009 suatu bil dua kali ganda tayangan disiarkan setiap minggu malam pada pukul 10:30mlm di Comedy Central (UK) dan suatu bil dua kali ganda disiarkan pada Rabu dari pukul 9 mlm pada Fiver

Negara Rangkaian TV Tarikh Perdana
  Argentina Canal 9 2009 – kini
  Austria ORF 1
  Australia Nine Network
W Channel
Arena
1999 – Jun 2004
2005–2007
Januari 2008 – kini
  Belgium VIJFtv ?
  Brazil Rede 21
Fox Life
Multishow
2004–2006
2006 – kini
2007 – kini
  Bulgaria Nova Television
Fox Life
HBO Comedy
2002–2006
2009 – kini
2010 – kini
  Kanada HBO Canada 1999 – kini
  Republik Czech ČT1 2006 – kini
  Finland MTV3 Jun 1, 1999 – November 23, 2004
  Perancis Téva
M6
Ogos 28, 1999–2004
Oktober 18, 2000–2005
  Georgia (negara) Rustavi 2 2000–2004
  Jerman ProSieben
Comedy Central
2001–2006
2009 – kini
  Yunani Alter
Alpha TV
2002–2008
2009 – kini
  Hungary HBO Hungary
Viasat 3
HBO Comedy
2003 – 2007
2006 - kini
2010 - kini
  Republik Ireland TV3
3e
February 1999–2004
2006 – kini
  Israel Channel 2 (Reshet)
HOT V.O.D.
1999 – kini
2007 – kini
  Lithuania TV3 Lithuania
Lietuvos ryto TV
  Poland TVP2
TVN
TVN 7
Comedy Central
?
2008–2009
2009
2008 – kini
  Romania HBO Romania
PRO TV
Acasă TV
Prima TV
HBO Comedy
1998 - 2004
1999 - 2000 (dipindahkan ke sister channel, Acasă TV)
2000 - 2006
2007 (only the first seasons)
2009–kini
  Rusia НТВ
MTV Russia
~2000–2004
March 8, 2010 – kini
  Serbia B92 2004–2008, 2009
  Slovenia POP TV TV Pika 2002–2008, 2009 – kini
  Sepanyol Cosmopolitan TV 1998 - kini
  Korea Selatan OnStyle 2008 – kini
The Middle East Showtime Arabia Showseries ?
  Turki Cine5
ComedyMax
MyMax
2000–2004
2006–2008
2008 – kini
  Ukraine 1+1
TET
~2000–2004
2009 – kini
  United Kingdom Channel 4
Comedy Central
E4
Fiver
1999–2004
2004 – kini
2004–2006, 2008 – kini
2008 – kini
  Amerika Syarikat HBO
TBS
Jun 6, 1998 – Februari 22, 2004
2004 – kini

Pembebasan DVD sunting

Kesmua enam musim Sex and the City telah dibebaskan secara komersial di DVD, dengan enam musim dipisah ke dalam dua bahagian. Mereka telah dibebaskan secara rasmi dalam format rantau 1 (benua Amerika), rantau 2 (Eropah & Timur Tengah), rantau 3 (Korea) dan rantau 4 (Oceania & Pasifik Selatan), tetapi terbitan rakaman tak sah haram telah juga dipermukakan untuk rantau 3 (Thailand) dan juga rantau 0 (Universal) dan dapat ditemukan di eBay. Tambahan pula pada pengekodan rantau mereka, pembebasan berlainan tergantung pada rantau mana mereka dibebaskan. DVD rantau 2 Sex and the City telah dikritik oleh sesetengah peminat dengan mempunyai sedikit atau tiada ciri khas, tetapi terbitan rantau 1 telah termasuk ulasan pengarah, wawancara lakonan dan banyak lagi.

Tambahan pula pada set kotak DVD musim tunggal piawai tayangan, meghadkan terbitan pengutip telah juga dibebaskan yang termasuk ke-6 musim dakam satu set yang lengkap. Walaupun ini berlainan di antara rantau 1, 2 dan 4. Sementara Eropah mendapatkan set lengkap yang datang dengan pembungkasan 'kotak kasut' khas (suatu rujukan pada keminatan watak Sarah Jessica Parker pada kasut dalam tayangan), versi AS dan Kanada dibungkus dalam suatu kotak suede dilipat keluar tradisional dengan suatu bonus tambahan DVD termasuk banyak ciri-ciri khas. Terbitan Mexico dan Oceania datang dibungkus salam kotak kecantikan.

Dan juga yang tertinggal dalam sesetengah ciri khas, banyak peminat di Eropah telah mempunyai masalah dengan rantau terbitan 2 DVD musim 1. Malangnya, tayangan itu tidak ditukarkan ke suatu tanda isyarat video PAL, dan tetap berasa dalam format NTSC Amerika asalnya. Ini menyebabkan sesetengah masalah keserasian dengan sesetengah set televisyen Eropah dan pemain DVD. Semua pembebasan DVD Rantau 2 berikut pengaturcara telah secara sesuai ditukarkan ke video PAL menggunakan cetakan filem asal, dan musim 1 telah sejak itu dikeluarkan semula dalam format PAL. Di luar AS, set berkotak Sex and the City telah dikelaurkan melalui Paramount Pictures (whose parent Viacom yang menariknya terdahulunya pernah dimiliki Showtime, iaitu pesaing HBO, sebelum CBS Corporation berpisah pada hujung 2005) – yang memiliki dengan sekalinya, sesetengah hak pada siaran pengaturcara juga - ia mungkin kerana polisi "bukan tambahan" Paramount yang DVD rantau 2 DVD telah dikritik. DVD Amerika dan Kanada telah dikeluarkan melalui penyiar asal pengaturcara, HBO. Di Australia, terbitan satu telah dikeluarkan, di mana setiap caekra dijual secara berpisahan. Di Korea Selatan, oleh kerana kemasyhuran tayangan, suatu enam musim set kotak kasut DVD khas lengkap telah dikeluarkan-600 terbitan terhad pada 2005; 850 set terbitan terhad pada 2006—di harga runcit dicadangkan $300 (AS). Kesemua mereka dijual selanjutnya. Di Brazil, musim pertama dan kelima telah dikeluarkan di DVD Dual, tetapi semua musim lain telah mengeluarkan set kotak DVD, telah mempunyai pelancarannya dalam pasaran Brazil pada 2006, dan hanya dengan sarikata dalam bahasa Portugis.

Episod pilihan juga diadakan sebagai sebahagian dari kutipan DVD Sex and the City Essentials. Ini adalah empat cakera bungkusan berpisahan mengandungi tiga episod pilihan yang memuatkan suatu tema umum.

Pembebasan runut bunyi sunting

Telah ada beberapa CP dibebaskan untuk menemasi siri Sex and the City, dua dari mana (album dari Irma Records) mengandungi runut yang digunakan dalam runut bunyi tayangan sebenarnya.

2000/2001/2002
Sire Records
ITermasuk tema utama dari tayangan, dikarang oleh Douglas J. Cuomo dan mencirikan Mark Berman pada papan kekunci
  • Sex and the City – Official Soundtrack (two disc set)
Mac 1, 2004
Sony TV
36 Hits, termasuk rupaan Kylie Minogue, Justin Timberlake, Beyoncé, Cyndi Lauper, Jamiroquai dan Aretha Franklin, di kalangan yang lain.
  • Irma at Sex and the City – Part 1 – Daylight Session (set dua cakera)
April 19, 2004
Irma Records
Nada suara sekeliling dan kedinginan dari runut bunyi tayangan
  • Irma at Sex and the City – Part 2 – Nightlife Session (set dua cakera)
April 19, 2004
Irma Records
Nasa suara House dan electronica dari runut bunyi tayangan
  • "Sex and the City: The Movie- Labels or Love by Fergie"
laman web untuk lagu (http://www.people.com/people/article/0,,20194808,00.html)
Runut bunyi wayang
  • "Sex and the City: The Movie Volume 2
Runut bunyi wayang

Filem sunting

Sex and the City (2008) sunting

 
Poster pengusik untuk filem 2008, Sex and the City: The Movie.

Sebuah filem berasaskan Sex and the City, dikarang, dikeluarkan dan diarah oleh Michael Patrick King, telah dikeluarkan.[9][10][11] Filem ini terdahulunya dirancang untuk pengeluaran berhampiran tamatnya siri siaran pada 2004, tetapi urusan wayang fell through pada waktu itu. Laporan media pelbagai sewkatu itu mengindikasikan suatu pertengkaran peribadi di antara Parker dan Cattrall, dan juga keengganan Cattrall untuk menandatangani untuk filem pada suatu skala bayar yang agak kurang daripada Parker.[12]

Michael Patrick King mengarang dan mengarah, dan keempat-empat pelakon utama kembali untuk mengulang watak mereka, dan Chris Noth menandatangani wataknya sebagai "Mr. Big." Tambahan pula, pemenang Oscar Jennifer Hudson bermuncul dalam filem sebagai pembantu Carrie. New Line Cinema mengedarkan filem, dan presiden pengeluaran New Line, Toby Emmerich, Richard Brenner dan Kathy Busby, menyelia projek. Parker dan John Melfi mengeluarkan. Perfileman bermula pada September 19, 2007 di New York City.[11][13][14]

Jalan cerita filem beredar pada hidup empat watak utama, empat tahun selepas bingkai waktu penghabisan siri HBO.[13]

Evan Handler, David Eigenberg, Jason Lewis, dan Willie Garson mengulangi watak mereka.

Perfileman wayang Sex and the City telah diselesaikan awal Disember 2007.[15]

Perdana dunia filem berada di Dataran Leicester London pada awal Mei 2008. Filem telah dikeluarkan pada Mei 28, 2008 di Uk dan telah dikeluarkan pad MEi 30, 2008 di UK dengan suatu pokok tiga hari $55.7 juta yang tidak pernah berlaku. Debutnya membuat Sex and the City komedi romantis dikadar-R pembukaan tertinggi dari mana-mana waktu.[16]

Sex and the City 2 (2010) sunting

 
Poster pengusik untuk filem 2010, Sex and the City 2.

Pada November 2008, Cattrall mengesahkan bahawa sebuah wayang kedua berada dalam pekerjaan dan dianggap bermula perfileman pada Ogos 2009.[17] Ia telah disahkan pada Januari 2009 yang semua keempat-empat wanita utama telah terikat pada suatu susulan dan akan diberikan gaji lebih tinggi dengan filem kedua.[18]

Pemasangan kedua filem telah bermula perfileman pada September 1, 2009, dengan Sarah Jessica Parker dan Chris Noth. Pada September 18, 2009, Kim Cattrall, yang bermain Samantha Jones, telah digambarkan dalam pakaian perkahwinan meneka bahawa wataknya akan berkahwin dalam filem ini. Filem ini telah dikeluarkan pada Mei 27, 2010 di Amerika Syarikat dan Mei 28, 2010 di United Kingdom. Perdana dunia wayang dipegang pada 24hb Mei 2010.

Sekali lagi, filem dibintangi Sarah Jessica Parker, Cynthia Nixon, Kristin Davis, Kim Cattrall dan Chris Noth, yang mengulangi watak mereak dari filem terdahulu dan siri TV. Ia juga mencirikan kameo dari Liza Minnelli, Miley Cyrus dan Penélope Cruz.

Filem ini diset dua tahun selepas filem terdahulunya.

Masa hadapan sunting

Michael Patrick King telah mengesahkan dalam wawancara bahawa suatu pemasangan ketiga berada dalam perkembangan dan juga kemungkinan keempat untuk megakhiri siri untuk baik.

Ia juga sedang dilaporkan bahawa filem ketiga mungkin suatu prequel dan mencirikan Carrie sebagai seorang remaja belasan tahun. Tiada pelakon telah disahkan untuk bermain watak Carrie. [19] Meskipun, Miley Cyrus berada dalam perbincangan tetapi belum masanya lagi disahkan untuk bermain watak Carrie.[20]

Rujukan budaya pop sunting

  • MADtv mempersendakan tayangan sebagai "Sluts and the City." Cogan kata HBO "It's not TV, it's HBO" menjadi "It's not TV, it's porn (dengan Emmys)." MADtv's Michael McDonald bermuncul sebagai Carrie sebagai pondan dengan kelangkang yang membonjol. Nicole Sullivan, Mo Collins, dan Alex Borstein juga bermuncul sebagai Samantha, Charlotte, dan Miranda.
  • Dalam episod "Half-Decent Proposal" The Simpsons, tayangan ini dipersendakan sebagai "Nookie in New York." Patty menjelasnya sebagai "suatu tayangan mengenai empat wanita bujang yang berlagak seperti lelaki gaya."
  • Dalam episod "You May Now Kiss the... Uh... Guy Who Receives" Family Guy, Brian mengenalkan kadungan teras tayangan sebagai "tiga pelacur dan ibu mereka".
  • The TBS sitcom My Boys, episode "Douchebag in the City," mempersendakan empat watak wanita memimpin Sex and the City dengan membuat bekas penerbit watak utama wanita PJ Franklin datang ke Chicago untuk melawat. Kawan/penerbit memaparkan ciri-ciri sangat terdedah apa seorang akan menganggap akan menjadi percubaan oleh seorang New York untuk mengikut jejak Carrie Bradshaw, down to having cultivated friendships with three caricatures of Miranda, Charlotte, and Samantha, whom she brought along to Chicago. The point of the comparison is best nailed home when a passing bus splashes water on her and she turns around shocked, in slow motion, as in the opening credits of Sex and the City.
  • Garis teg siri Showtime The L Word—"Same sex. Different city"—mempersendakan judul tayangan.
  • Majalah Time Out New York mengeluarkan kulit mengejak overmilking Sex and the City dan kekurangan alasan untuk mencipta sebuah wayang, dengan menunjukkan empat watak utama siri dijenakan, bersama dengan rencana iringan tentang mengapa banyak orang New York jemu dengan tayangan.[21]
  • Entertainment Weekly telah menamakan tayangan #5 pada senarai tayangan terbaiknya selama 25 tahun.[22] Ia juga menamakan pakaian Sarah Jessica Parker dalam kredit pembukaan tayangan #2 pada senarainya dari top 50 Pop Culture Moments that rocked Fashion.[23] Ia mempunyai lagu tema #8 pada senarai top 25 TV show theme songs selama 25 tahun.[24]
  • Dalam Disaster Movie, Jason Boegh bermain Carrie Bradshaw sebagai seorang drag queen yang berjuang dengan "Juney" (Crista Flanagan) untuk perlariannya dalam sebuah bandar yang sedang dimusnahkan.
  • The FX sitcom It's Always Sunny in Philadelphia, episod "Who Pooped the Bed?" Frank dan Charlie mendapati bahawa seorang telah berak di katil mereka dan Mac dan Dennis mengikut mereka apabila mereak cuba untuk menangkap pesalah. Jijik dengan ini, Sweet Dee memanipulasikan teman kasarnya Artemis dan memeras ugut Pelayan perempuan yang mabuk alkohol ke dalam suatu pengikhtiaran gaya hidup "Sex and the City" untuk sehari.

Rujukan sunting

  1. ^ a b Poniewozik, James (2007). "The 100 Best TV Shows of All-TIME". Time. Time.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-16. Dicapai pada March 4, 2010.
  2. ^ Victoria Degtyareva (1 March 2005). "Bushnell Speaks on Sex, City, and Shoes". Stanford Daily Online. Dicapai pada 2008-04-23.
  3. ^ a b c Is it just the shoes?, sebuah rencana Mei 2008 dari BBC News Magazine
  4. ^ Sohn, Amy (2004). Sex and the City: Kiss and Tell. New York: Pocket Books. ISBN 0743457307.
  5. ^ Card, Orson Scott (2003-12-21). "Gifts, television, comedy, traffic, and earphones". The Rhinoceros Times. Dicapai pada 2006-12-17.
  6. ^ Hull, Shelton (2006-06-30). "Modern Woman as Love Machine: The Post-Feminist Landscape, as Projected by 'Sex and the City'". LewRockwell.com. Dicapai pada 2006-12-17.
  7. ^ Brown, Virginia. (Aug '08) "Sex and the City: a sign of women's liberation?" Direct Action. http://www.directaction.org.au/issue3/sex_and_the_city_a_sign_of_womens_liberation
  8. ^ Geier, Thom; Jensen, Jeff; Jordan, Tina; Lyons, Margaret; Markovitz, Adam; Nashawaty, Chris; Pastorek, Whitney; Rice, Lynette; Rottenberg, Josh; Schwartz, Missy; Slezak, Michael; Snierson, Dan; Stack, Tim; Stroup, Kate; Tucker, Ken; Vary, Adam B.; Vozick-Levinson, Simon; Ward, Kate (December 11, 2009), "THE 100 Greatest MOVIES, TV SHOWS, ALBUMS, BOOKS, CHARACTERS, SCENES, EPISODES, SONGS, DRESSES, MUSIC VIDEOS, AND TRENDS THAT ENTERTAINED US OVER THE PAST 10 YEARS". Entertainment Weekly. (1079/1080):74-84
  9. ^ Parker confirms "Sex and the City" rumors Diarkibkan 2007-09-29 di Wayback Machine, The New Zealand Herald, June 8, 2007
  10. ^ Sarah Jessica Parker Confirms "Sex and the City" Movie in the Works, Hollywood.com, June 7, 2007
  11. ^ a b "The Hollywood Reporter". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-17. Dicapai pada 2007-09-17.
  12. ^ "Cattrall Quits Sex and the City". FemaleFirst. 13 December 2004. Dicapai pada 2008-04-23.
  13. ^ a b Jennifer Hudson moves to 'City' – Entertainment News, Film, Media – Variety
  14. ^ "Sex and the City" Movie a Big Deal, Yahoo!, July 5, 2007
  15. ^ "Sex and the City" Movie Ends Filming, Digital Spy, December 5, 2007
  16. ^ "Sex Sells", E! Online, June 1, 2008
  17. ^ Sex and the City: Cattrall Confirms Second Movie Is Coming | TV Series Finale
  18. ^ "Sex-y Gals On Board for Movie Sequel". TVGuide.com. 22 January 2009. Dicapai pada 2009-01-22.
  19. ^ "Sex and The City 3 Will Be A Prequel". The Film Stage. June 3, 2010. Dicapai pada June 3, 2010. External link in |work= (bantuan)
  20. ^ "Sex and The City 3 Will Be A Prequel". The Film Stage. June 3, 2010. Dicapai pada June 3, 2010. External link in |work= (bantuan)
  21. ^ http://www.timeout.com/newyork/resizeImage/htdocs/export_images/659/659.x600.cover.jpg
  22. ^ "The New Classics: TV | EW 1000: TV | TV | The EW 1000 | Entertainment Weekly". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-08-28. Dicapai pada 2010-06-13.
  23. ^ The New Classics: Style | EW 1000: Style | News | The EW 1000 | Entertainment Weekly
  24. ^ 25 perfect TV theme songs | Video Gallery | TV | The EW 1000 | Entertainment Weekly

Pautan luar sunting

Templat:Sex and the City Templat:EmmyAward ComedySeries 2001-2025 Templat:GoldenGlobeTVComedy 1990-2009 Templat:ScreenActorsGuildAwardsTVEnsembleComedy 1994-2009