Sleeping Beauty (filem 1959)

Sleeping Beauty (Puteri Beradu) ialah filem animasi tahun 1960 yang diterbitkan oleh Walt Disney dan ditayangkan pada 29 Januari 1960 oleh Buena Vista Distribution.

Sleeping Beauty
PengarahClyde Geronimi
Les Clark
Eric Larson
Wolfgang Reitherman
PenulisErdman Penner (adaptasi)
Joe Rinaldi
Winston Hibler
Bill Peet
Ted Sears
Ralph Wright
Milt Banta
Charles Perrault (kisah awal)
Dihasilkan olehWalt Disney
DibintangiMary Costa
Eleanor Audley
Verna Felton
Barbara Luddy
Barbara Jo Allen
Bill Shirley
Taylor Holmes
Bill Thompson
Diedarkan olehBuena Vista Distribution
Tarikh tayangan
29 Januari 1960
Masa tayangan
75 minit
BahasaInggris
Bajet$6.000.000 USD (perkiraan)

Film ini diarahkan oleh Les Clark, Eric Larson, dan Wolfgang Reitherman. Kisah filem ini berdasarkan dari cerita rakyat dengan tajuk yang sama oleh Charles Perrault.

Plot sunting

Selepas bertahun-tahun tidak mempunyai anak, pemerintah sebuah kerajaan Eropah, Raja Stefan dan Ratu Leah menyambut kelahiran anak perempuan mereka, Aurora. Mereka mengisytiharkan hari cuti untuk rakyat mereka untuk memberi penghormatan kepada puteri, dan semasa pembaptisannya, dia ditunangkan dengan Putera Phillip, anak kepada kawan Stefan, Raja Hubert, untuk menyatukan kerajaan mereka. Antara tetamu juga ialah tiga pari-pari yang baik hati iaitu Flora, Fauna dan Merryweather. Flora dan Fauna memberkati Aurora dengan keindahan dan nyanyian masing-masing, tetapi hadiah Merryweather itu yang tiba-tiba dia terganggu oleh kedatangan pari-pari jahat bernama Maleficent. Sebagai membalas dendam kerana tidak dijemput, dia mengutuk puteri, menyatakan bahawa sebelum matahari terbenam pada hari lahirnya yang keenam belas, dia akan menusuk jarinya pada gelendong roda dan dia akan tidur seperti maut.

Walaupun sihirnya tidak sekuat Maleficent, Merryweather menggunakan berkatnya untuk melemahkan kutukan, supaya Aurora bukannya mati, akan tertidur dengan lena, hanya sihir itu dapat dipecahkan oleh ciuman cinta sejati. Raja Stefan mengarahkan semua roda berputar di seluruh kerajaan untuk dibakar sebagai langkah berjaga-jaga, manakala pari-pari datang dengan idea untuk menyembunyikan Aurora di sebuah pondok hutan supaya dia hidup dengan selamat sehingga hari lahirnya yang keenam belas. Atas desakan pari-pari itu, Raja Stefan dan Ratu Leah dengan berat hati membiarkan mereka membawa anak kandung mereka pergi berjauhan.

Enam belas kemudian, Aurora dinamakan semula sebagai Briar Rose, tumbuh menjadi seorang gadis muda yang cantik. Pada hari lahirnya yang keenam belas, pari-pari menghantarnya untuk mengumpulkan buah beri supaya mereka boleh menyediakan pesta kejutan. Di dalam hutan, Aurora bertemu rakan haiwannya dan dia menyanyi, yang putera itu mendengar nyanyian Aurora yang menarik perhatian putera bernama Phillip. Mereka bertemu dengannya dan segera jatuh cinta antara satu sama lain. Aurora menjemput Phillip untuk datang ke pondok petang itu, tetapi mereka pergi tanpa mendedahkan siapa mereka. Sementara itu, Flora dan Merryweather mengubah warna gaun hari jadi Aurora (antara merah jambu atau biru). Burung gagak Maleficent, Diablo, yang mengetahui keberadaan Aurora itu. Aurora balik ke pondok dan dia memberitahu penjaganya bahawa dia telah jatuh cinta, dan mereka akhirnya mendedahkan kepadanya bahawa dia adalah seorang puteri, sudah bertunang dengan seorang putera raja, dan oleh itu tidak boleh melihat lelaki yang ditemuinya lagi, yang menyebabkan perkara itu yang mengecewakan Aurora. Pada masa yang sama, Phillip juga memberitahu ayahnya tentang gadis petani yang ditemuinya dan ingin berkahwin, walaupun perkahwinannya telah diatur sebelumnya. Raja Hubert cuba meyakinkannya sebaliknya, tetapi tidak berjaya atas perkara tersebut.

Sejurus sebelum matahari terbenam, pari-pari membawa Aurora ke istana untuk menunggu sambutan hari jadinya. Maleficent muncul dan tarik keluar dari pari-pari ke bilik menara, di mana Aurora menusuk jarinya pada gelendong roda berputar, yang objek telah memenuhi sumpahan itu. Pari-pari meletakkan Aurora yang kini tertidur di menara tertinggi dan menyihir semua orang di istana, menyebabkan mereka tertidur sehingga puteri mereka bangun. Flora terdengar perbualan mengantuk antara dua raja dan menyedari bahawa Phillip dan lelaki yang Aurora jatuh cinta adalah satu dan sama. Pari-pari bergegas ke pondok, hanya untuk mengetahui bahawa Phillip telah diculik oleh Maleficent dan orang-orang jahatnya.

Maleficent mendedahkan kepada Phillip identiti cintanya dan rancangannya untuk mengurungnya selama satu abad sehingga dia berada di ambang kematian, kemudian dia melepaskannya daripada tahanan Maleficent untuk bertemu Aurora. Pari-pari menyelamatkan Phillip dan membekalinya dengan Pedang Kebenaran ajaib dan Perisai Kebajikan. Maleficent menjadi marah yang dia mengelilingi istana Stefan dengan hutan duri, tetapi Phillip berjaya menebangnya. Dia kemudiannya terbang di hadapan Phillip dan dia berubah menjadi raksasa naga besar yang bernafas api. Semasa mereka bertarung, Phillip melemparkan pedang, yang memberi bantuan oleh ketiga pari-pari dan pedang itu akan tertusuk ke jantung Maleficent, dia menjadi hilang kawalan dan lemah disebabkan tikaman itu, dia terjatuh dari gaung hingga mati dan mayatnya sudah cair sebagai akibat balasannya.

Selepas kematian Maleficent, Phillip menyedarkan Aurora dengan ciuman, yang mantera itu musnah dan membangunkan kerajaan-kerajaan. Aurora dan Phillip turun ke bilik tarian, di mana Aurora bersatu semula dengan ibu bapanya dan kemudian dengan menyambut kegembiraan tari menari dengan Phillip, manakala Flora dan Merryweather meneruskan pertengkaran mereka mengenai warna pakaiannya.

Pelakon suara sunting

Alih suara (bahasa Inggeris):

  • Mary Costa sebagai Aurora
  • Bill Shirley sebagai Phillip
  • Eleanor Audley sebagai Maleficent
  • Verna Falton sebagai Flora
  • Barbara Luddy sebagai Merryweather
  • Barabara Jo Allen sebagai Fauna
  • Taylor Holnes sebagai raja Stefan
  • Bill Thompson sebagai raja Hubert
  • Candy Candido, Pinto Colvig dan Bob Amsberry sebagai orang penjahat suruhan Maleficent
  • Dallas McKenton sebagai burung hantu
  • Marvin Miller sebagai pencerita filem

Alih suara (bahasa Melayu):

Sekuel sunting

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.