Softpedia ialah laman web dari Romania yang mengindeks maklumat dan menyediakan terutamanya maklumat dan muat turun perisian. Bahagian utamanya adalah Windows, Mac, Linux, Games, Drivers, Mobile, Webscripts, dan Berita. Ia juga meliputi topik teknologi dan sains dari kedua-dua sumber luaran dan dalaman, dan menyediakan ulasan perisian dan permainan.

Softpedia
Maklumat umum
URLsoftpedia.com
JenisLaman web berita dan muat naik
Tersedia dalamInggeris, Romania
Ditubuhkan2001 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikSoftNews NET SRL
KomersialYa
PendaftaranPilihan (tidak betentangan dengan muat naik perisian)
Perangkaan
Kedudukan Alexa 1,913 (Oktober 2017)[1]
Pautan luar berkaitan
Pautan lainTwitter: softpedia Youtube: UCIbs5FWmGBQmXKpSB2pdmKw Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Laman web sunting

Di mana sahaja mungkin, ia termasuk satu atau lebih tangkapan skrin setiap aplikasi, sering menunjukkan menu aplikasi untuk membantu menggambarkan ciri-cirinya. Tidak seperti kebanyakan laman web perisian bebas lain, yang menerbitkan terutamanya hanya maklumat yang dibekalkan oleh pengarang melalui contohnya Robosoft (alat penerbitan perisian bebas), semua ulasan produk di Softpedia adalah ditulis tangan oleh pengulas profesional yang bekerja untuk syarikat itu sendiri.

Kajian Softpedia memaparkan pilihan pengulas 5-bintang, serta pengundian produk 5-bintang awam yang dibuka kepada setiap pelawat laman web. Produk Softpedia disusun dalam pelbagai kategori, dan pengguna boleh menyusun kategori pilihan mereka dengan muat turun terkini / paling popular / paling popular. Selain itu, tawaran perisian bebas dan komersial (perisian perkongsian) jelas dipisahkan dari satu sama lain, mengikut lesen produk. Anugerah maya diberi dan dipaparkan untuk aplikasi adware, spyware dan bebas komersial. [2]

Softpedia tidak mengulangi perisian untuk diedarkan. Ia menyediakan muat turun langsung perisian dalam bentuk pengedaran asalnya , pautan ke muat turun pemaju, atau kedua-duanya. Berbeza dengan banyak laman web perisian bebas lain, Softpedia menjadi hos sendiri. Mereka membenarkan untuk memuat turun produk freeware dan shareware dari Server mereka sendiri, secara automatik diimbas untuk virus dan malware, jika sesuai.

Softpedia adalah "destinasi popular untuk muat turun perisian"[3] dan mempunyai kawasan laman web, khusus untuk ulasan teknologi dan berita mengenai teknologi maklumat (IT), perisian dan aksesori teknologi. [4] Ia dimiliki oleh SoftNews NET SRL, sebuah syarikat Romania.

Softpedia juga mengandungi wawancara.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ "Softpedia.com Site Info". Alexa Internet. Dicapai pada 2017-10-04.
  2. ^ "Download Startup Product Manager 3.48". softpedia (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-07-27.
  3. ^ Jameel, M. S.; Akshat, A.; Singh, C. T. (August 26–28, 2008). "Enhancements in query evaluation and page summarization of The Thinking Algorithm". International Symposium on Information Technology, 2008.. Vol. 3. m/s. 1–8. doi:10.1109/ITSIM.2008.4632050. ISBN 978-1-4244-2327-9. http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=4632050&isnumber=4631966. Diperolehi June 1, 2014.
  4. ^ "Latest News & Reviews by Softpedia". news.softpedia.com. Dicapai pada 15 January 2018.
  5. ^ "Softpedia — Krebs on Security". krebsonsecurity.com.

Pautan luar sunting