Dalam tatanama zoologi, spesies jenis (Latin: spesies typica) ialah nama spesies yang berkait kuat dengan sesuatu genus atau subgenus secara taksonomi kekal, iaitu spesies yang mengandungi spesimen jenis biologi.[1] Konsep serupa digunakan untuk kumpulan supragenerik dan disebut genus jenis.

Cygnus cygnus, angsa whooper, ialah jenis spesies genus Cygnus.

Dalam tatanama botani, istilah ini tidak memiliki kedudukan formal di bawah kod tatanama, tetapi kadang-kadang dipinjam dari tatanama zoologi. Dalam botani, jenis nama genus adalah spesimen (atau, jarang sekali, ilustrasi) yang juga merupakan jenis nama spesies. Nama spesies yang mempunyai jenis itu juga boleh disebut sebagai jenis nama genus. Nama-nama peringkat genus dan keluarga, pelbagai subbahagian dari peringkat tersebut, dan beberapa nama peringkat tinggi berdasarkan nama genus, mempunyai jenis seperti itu.[2]

Dalam bakteriologi, spesies jenis ditugaskan untuk setiap genus.[3]

Setiap genus atau subgenus bernama dalam zoologi, sama ada diakui sah atau tidak, secara teoritis dikaitkan dengan spesies jenis. Dalam praktiknya, bagaimanapun, terdapat tunggakan nama yang tidak disebutkan namanya yang ditentukan dalam penerbitan lama ketika tidak diperlukan untuk menentukan jenisnya.

Rujukan sunting

  1. ^ "International Code of Zoological Nomenclature, Fourth Edition, adopted by the International Union of Biological Sciences". International Commission on Zoological Nomenclature. 1999.
  2. ^ International Code of Nomenclature for algae, fungi, and plants (ICN) articles 7 through 10 (Melbourne Code, 2012)
  3. ^ "Chapter 3: Rules of Nomenclature with Recommendations; Section 4. Nomenclatural Types and Their Designation", International Code of Nomenclature of Bacteria: Bacteriological Code, 1990 Revision