Squid ialah sebuah pelayan proksi dan daemon cache web. Ia mempunyai kegunaan yang meluas, dari mempercepatkan sebuah pelayan web dengan mengagregat permintaan berulang, ke mengagregat web, DNS dan carian jaringan komputer yang lain bagi sekumpulan orang yang berkongsi sumber-sumber jaringan, sehinggalah ke membantu keselamatan dengan menapis trafik. Walaupun digunakan terutamanya untuk HTTP dan FTP, Squid menyertakan sokongan yang terhad untuk beberapa protokol lain termasuklah TLS SSL, Gopher Internet dan HTTPS.[1] Pembangunan versi bagi Squid (3.1 Diarkibkan 2008-05-12 di Wayback Machine) menyertakan sokongan bagi IPv6 dan ICAP.

Squid
Keluaran stabil
3.0 / 2.7 / 2008-07-18
Repositori Sunting ini di Wikidata
Sistem pengendalianRentas-pelantar
Jeniscache web, pelayan proksi
LesenLesen Awam Am GNU
Tapak webhttp://www.squid-cache.org/
The LAMP software bundle (here additionally with Squid). A Linux-based high performance and high-availability solution for a hostile environment

Kerja awal ke ataas program tersebut telah diselesaikan di University of California, San Diego dan dibiayai melalui dua geran daripada Yayasan Sains Kebangsaan.[2] Squid sekarang dibangunkan hampir sepenuhnya melalui tenaga sukarela.

Squid direka khusus untuk dijalankan di system ala Unix namun ia juga boleh dijalankan di sistem berasaskan Windows. Dibebaskan dibawah Lesen Awam Am GNU, Squid adalah perisian bebas.

Keserasian sunting

Squid boleh berjalan di atas sistem pengendalian berikut:

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Squid FAQ: About Squid". Dicapai pada 2007-02-13.
  2. ^ "Squid Sponsors". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-25. Dicapai pada 2007-02-13. The NSF was the primary funding source for Squid development from 1996-2000. Two grants (#NCR-9616602, #NCR-9521745) received through the Advanced Networking Infrastructure and Research (ANIR) Division were administered by the University of California San Diego

Pautan luar sunting