Suami (Jawi: سوامي) atau laki (Jawi: لاكي, tidak formal, kurang halus)[1] adalah salah seorang pelaku berjantina lelaki dalam sesebuah pasangan yang berikrar dan berucap janji memperisterikan diri bersama wanitanya. Seorang lelaki biasanya menikah dengan seorang wanita dalam suatu upacara pernikahan sebelum dirasmikan statusnya sebagai seorang suami dan pasangannya sebagai seorang isteri.

Suami Yang Kusam, cetakan, Thomas Rowlandson

Seorang lelaki hanya boleh dibenarkan berkahwin dan bernikah dengan seorang wanita sahaja mengikut peraturan banyak agama biasanya. Dalam budaya tertentu, pernikahan seorang wanita dengan banyak lelaki dikategorikan sebagai poliandri, situasi yang berbalik di mana seorang lelaki menjadi suami banyak wanita disebut sebagai poligini.

Peristilahan sunting

"Suami" meminjam dari Sanskrit: स्वामी svāmī yang bermaksud "tuan", "pemilik" atau "pemimpin" melalui kata bahasa Jawa kuno suami;[2] kata bahasa Sanskrit ini pula terbitan dari akar kata sva- स्वा yang bermaksud "sendiri".[3] Perkaitan kedudukan pasangan kepada isteri dengan gelaran ini tertulis dalam kitab kepercayaan Hindu seperti Veda misalnya dalam penceritaan mengenai hubungan dewa Shiva dan dewi Parvati.[4]

Istilah "laki" pula turunan dari akar Austronesia *laki yang sewarisan dengan perkataan "lelaki" atau "laki-laki" dalam bahasa lama.[5]

Sudut pandang mengikut agama sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "laki". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.CS1 maint: date and year (link)
  2. ^ Monier-Williams, Monier (1981). A Sanskrit-English Dictionary. Delhi, Varanasi, Patna: Motilal Banarsidass. m/s. 1284. - melalui Edi Sedyawati dkk. (1994). Kosakata Bahasa Sanskerta dalam Bahasa Melayu Masa Kini. Jakarta, Indonesia: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. m/s. 170–171.
  3. ^ Johnson, Francis (1864). Hitopadeśa: the Sanskrit text : with a grammatical analysis, alphabetically arranged. Hertford: Stephen Austin. m/s. 274.
  4. ^ V. Satish (2014). Tales of Gods in Hindu Mythology. Singapura: Partridge Publishing Singapore. m/s. 141. ISBN 978-1-4828-2798-9.
  5. ^ Blust, Robert; Trussel, Stephen (2010). "*laki: male, masculine, man". Austronesian Comparative Dictionary. Dicapai pada 22 Mei 2021.