Sultan Ma'mun Al Rashid Perkasa Alamsyah

Sultan Ma'mun Al Rashid Perkasa Alam Shah (Jawi:Templat:Skrip/Arab) ialah raja ke-9 Kesultanan Deli. Gelarannya selepas kematiannya ialah Marhum Makmur.


Ma'mun Al Rasyid Perkasa Alam Shah,
مءمون الرشيد ڤركاس عالمشه
Portret Sultan Ma'mun Al Rasyid Perkasa Alam, 1900-an
Sultan Deli Ke-9
Dalam jawatan
1873–1924
Didahului olehAmaluddin II
Digantikan olehSultan Amaluddin Sultan Al Sani Perkasa Alamsyah
Butiran peribadi
Lahir26 Ogos 1855
Labuhan Deli
Meninggal dunia9 September 1924
Istana Maimoon, Medan, Hindia Timur Belanda
Tempat persemadianTanah Perkuburan Diraja Masjid Raya Medan
PasanganEncik Nemakn, Encik Ganda, Tengku Maimuna
IbuTengku Zaleha
BapaSultan Amaluddin Mahmud Perkasa Alam Shah
Jenazah Sultan Ma'amun Al Rashid Perkasa Alam Shah

Kehidupan awal sunting

Beliau dilahirkan pada hari Ahad, 13 Zulhijjah 1271 H (26 Ogos 1855), dan menjadi Sultan pada usia muda, maka dibentuklah badan penasihat kabupaten dan penasihat yang terdiri daripada Tengku Soelaiman, Tengku Raja Muda Deli, Tengku Soeloeng Laoet, Putera Bedagai Negeri Wazir Deli, dan Tengku Abdurrahman, Tengku Temenggong Deli. Setelah mencapai usia tujuh belas tahun, baginda telah dirasmikan sebagai Sultan Deli.

Semasa pemerintahannya, perdagangan tembakau yang maju menyebabkan Kesultanan mencapai kemuncak kemakmurannya. Sultan dikurniakan dua pangkat kehormat Kerajaan Belanda sebagai tanda terima kasih atas jasanya. Beliau telah disampaikan Order of Orange-Nassau dan De Ridder Van De Nederlandsche Leeuw Order. Di bawah pemerintahannya, pusat pemerintahan dipindahkan ke Medan.

Kehidupan kesultanan sunting

Sultan Ma'moen Al-Rashid Perkasa Alam mendirikan sebuah istana di Kampung Bahar pada tahun 1886, yang siap pada tahun 1888.

Sultan berpindah dari istana Kota Bahari ke Istana Maimoon yang baru pada tahun 1903, dan juga menubuhkan Mahkamah untuk Pejabat Sultan. Pada tahun 1906 pembinaan bermula untuk Masjid Besar Medan di kota Ma'sum yang pertama kali digunakan untuk solat pada tahun 1909.

Tuanku Sultan Abdul Aziz Abdul Jalil Rahmatsyah of the state of Langkat and Sultan Sulaiman Syariful Alam of the state of Serdang also attended Friday solat during the Grand Mosque's prime. Semasa pemerintahannya banyak kemudahan awam telah dibina untuk kesejahteraan masyarakat. Beliau meninggal dunia pada tahun 1924, meninggalkan tiga anak lelaki dan lima anak perempuan. Beliau dikebumikan di Masjid Agung Medan.