Super Doll Licca-chan

Super Doll★Licca-chan (Jepun: スーパードール★リカちゃん, Hepburn: Sūpā Dōru Rika-chan) ialah siri televisyen anime Jepun yang disiarkan di TV Tokyo pada 1998–1999. Kodansha juga bersiri manga berdasarkan siri anime dalam majalah manga bulanannya Nakayoshi. Kisah ini mengikuti seorang gadis sekolah rendah biasa bernama Rika Kayama[1][2] dan keadaan aneh di sekeliling asal-usulnya, serta asal-usul pelindungnya, Doll Licca.

Super Doll Licca-chan
GenreAnimasi
Fantasi
Fiksyen
PenciptaTakara Tomy
Ditulis olehKazuhiko Soma
Mami Watanabe
PengarahGisaburō Sugii
Negara asal Jepun
BahasaJepun
Bilangan episod52
Penerbitan
PenerbitMakiko Iwata
Nobuhiro Isawa
Tempoh siaran22 minit 43 saat
Penyiaran
Saluran asalTV Tokyo
Siaran asal6 Oktober 1998 – 28 September 1999
Kronologi
Rancangan berkaitan
Super Doll Licca-chan: Licca-chan Zettai Zetsumei! Doll Knights no Kiseki

Siri animasi ini juga pernah ditayangkan di Malaysia yang disiarkan disaluran TV3 dengan menggunakan suara latar bahasa melayu.

Sinopsis sunting

Animasi ini mengisahkan tentang Rika Kayama, iaitu seorang pelajar kelas tiga yang sering diancam bahaya. Tanpa Rika ketahui, dia sebenarnya merupakan seorang puteri dan pewaris Kerajaan Boneka dimana kerajaan tersebut kini telah dikuasai Devaul, iaitu seekor syaitan berbentuk naga hitam yang besar. Nenek Rika, iaitu Nanae Kayama yang sering bimbangkan keselamatan cucunya tunggalnya itu kemudian mula mengaktifkan Doll Licca, iaitu salah satu daripada tiga Pahlawan Boneka yang ditugaskan untuk melindungi Rika dari ancaman Devaul.

Karakter sunting

Pahlawan Boneka sunting

  • Doll Licca (ドールリカ, Dōru Licca)

Pelindung Licca, ialah seorang pahlaan boneka pertama yang menggunakan yo-yo ajaib yang dipanggil "Light Spinner" untuk bertarung. Dia sangat mulia, dan tidak pernah teragak-agak untuk mengambil risiko untuk melindungi Licca dan rakan-rakannya. Mantra ajaib untuk membangunkan Doll Licca menggunakan Loket Panggilan ialah Tururu Kururu Tureiro Kureira (トゥルールクルールトゥレイロクレイラ)

  • Doll Isamu (ドールイサム, Dōru Isamu)

Pelindung Isamu ialah pahlawan boneka kedua yang menghunus pedang besar yang dipanggil "Light Thunder" untuk bertarung, yang dengannya ia mampu menumpahkan peluru tenaga, dan memotong musuh-musuhnya. Ia pertama kali diseru oleh Yae (yang sedang dirasuk Devaul) untuk menangkap Rika dan menewaskan Doll Licca dan Doll Izumi namun kemudian diselamatkan oleh Doll Licca dan kembali untuk berjuang di sisi kebaikan di bawah pengawasan Dai. Mantra ajaib untuk membangunkan Doll Isamu menggunakan Calling Watch ialah Pereso Perese Burune Buraine (ペレーゾ・ペレーゼ・ブルーネ・ブライネ)

  • Doll Izumi (ドールイヅミイズミ, Dōru Izumi)

Pelindung Izumi ialah pahlawan boneka ketiga yang menggunakan baton sebagai senjata yang dipanggil "Light Circle". Pada mula ia dianimasikan, tiada sesiapa tahu yang melakukannya, kerana menurut Nanae hanya Franz yang boleh memanggilnya, tetapi selepas beberapa ketika ia mendapati bahawa Catherine telah memanggilnya sepanjang masa dan kemudian oleh Sumire. Mantra ajaib untuk membangunkan Doll Izumi menggunakan Calling Choker ialah Fururu Furora Gurine Guraine (フルールフローラグリーネグライネ).

Keluarga Kerajaan Boneka sunting

  • Rika Kayama (香山リカ, Kayama Rika)

Protagonis siri ini, ialah seorang gadis yang ceria dan bertenaga. Ibu dan neneknya adalah ahli diraja Culture Fantasy, jadi dia adalah puteri Kerajaan Doll tetapi dia tidak mengetahuinya. Semasa dia masih bayi, ibunya melarikan diri ke sana bersama dia dan neneknya, untuk melepaskan diri daripada cengkaman Devaul yang jahat. Dia menyukai jirannya, Rui. Dia diberikan oleh neneknya gelang merah jambu yang dipanggil "Cincin Panggilan" yang bersinar apabila dia menghadapi masalah dan Doll Licca datang untuk menyelamatkannya.

  • Nanae Kayama (香山七重, Kayama Nanae)

Nenek Rika, adik kembar Yae, isteri Franz dan ibu Orie. Dia melarikan diri bersama anak perempuan dan cucunya ke dunia manusia, membawa beg pakaian dengan Doll Knights di dalamnya. Loketnya mampu membangunkan Doll Licca, dan menggunakan kuasa itu untuk melindungi Rika sepanjang siri ini. Dia sangat baik, sentiasa dalam mood yang baik dan boleh melakukan apa sahaja untuk anak perempuan dan cucu perempuannya.

  • Yae Kayama (香山八重, Kayama Yae)

Yae adalah kakak kembar Nanae, ibu saudara Orie dan nenek saudara Rika, ratu Kerajaan Boneka, yang dirasuk oleh Devaul yang jahat. Dia juga merupakan cinta pertama datuk Rui namun terpaksa berpisah akibat perbezaan darjat. Dengan keadaannya yang dirasuk Devaul, dialah menjadi dalang utama disebalik rancangan untuk menculik Rika dengan bantuan Scarescrow dan dua pembantunya.

  • Orie Kayama (香山織江, Kayama Orie)

Ibu Rika , Ratu Kerajaan Anak Patung. Dia menolak tugasnya sebagai ratu kerana dia bercinta dengan seorang manusia biasa, Pierre (bakal bapa Rika). Dia melarikan diri bersama ibu dan anak perempuannya ke dunia manusia untuk melarikan diri dari Devaul, dan sentiasa berusaha untuk melindungi Rika.

  • Pierre Kayama (香山ピエール, Kayama Piēru)

Bapa Rika, seorang pemuzik namun pada mulanya dia gagal untuk menyiapkan melodi yang diciptakan khas untuk isterinya, Orie. Namun diakhirnya dia berjaya menyiapkan melodi tersebut dengan bantuan Owl, iaitu seekor burung hantu putih dan penjaga Hutan Burung Hantu ketika dia ingin menewaskan Devaul dan menyelamatkan anaknya, Rika.

  • Franz (フランツ, Furantsu)

Datuk Rika yang terkurung di hutan Al (atau Au) setelah dia melarikan diri selepas istana dan kerajaan mereka dikuasai oleh Devaul. Bagi menggantikan tempatnya untuk melindungi Rika, dia telah menyerahkan Calling Chokernya kepada Catherine untuk memanggil Doll Izumi dalam misi melindungi Rika daripada ancaman Devaul.

Orang-orang disekeliling Rika sunting

  • Sumire Shinohara (篠原スミレ, Shinohara Sumire)

Kawan baik Rika, dicirikan oleh bangsawan dan percintaannya, dia menghabiskan masa membayangkan adegan romantik dengan Dai kerana dia menyukainya. Semasa separuh kedua siri dia menerima gelang hijau yang boleh memanggil Doll Izumi.

  • Dai Takabayashi (高林ダイ, Takabayashi Dai)

Salah seorang kawan Rika, sangat gelisah, nakal dan agresif. Sentiasa bergaduh dengan Licca, walaupun dia benar-benar jatuh cinta dengan Rui dan muncul setiap kali dia menjadi sangat cemburu. Dia menerima gelang biru untuk memanggil Doll Isamu apabila ada masalah.

  • Scarecrow (スケアクロウ, Sukeakurō)

Ahli silap mata Kerajaan Boneka yang berada di bawah perintah Devaul. Diarahkan oleh Devaul untuk menculik Rika, namun dia kemudiannya berubah menjadi baik dan turut melindungi Rika setelah dia mengetahui identiti sebenar Yae yang sedang dirasuk Devaul.

  • Tomonori "Tomo" Michitani (蕗谷トモノリ, Michitani Tomonori)

Seorang lagi rakan Rika, terkenal dengan kecerdasannya dan caranya yang agak pelik. Kebanyakan hobinya termasuk astronomi, membaca buku, sains dan segala yang berkaitan dengan kajian itu dan lebih daripada sekali menyimpan idea bernasnya kepada rakan-rakannya.

  • Rui Makiyama ('m麻樹山ルイ, Makiyama Rui)

Pelajar yang menghadiri kolej di Ozura dan jiran Rika. Dia berkawan dengan keluarga dengan cepat, dan Rika jatuh cinta dengannya. Dia menemui rahsia Keluarga Kayama selepas melihat Doll Licca berkali-kali dan mengenali gelang Licca. Terima kasih kepadanya, Dai menemui lokasi Doll Isamu Calling Ring, dan pada satu ketika dia yang menggalakkannya menyelamatkan Rika.

  • Catherine (カトリーヌ, Katorīnu)

Rakan sekelas misteri Rika yang muncul di pertengahan siri dengan Doll Izumi Calling Choker. Dia telah ditugaskan oleh Franz bagi melindungi Rika. Dialah yang telah memanggil Doll Izumi untuk menyelamatkan Rika ketika Doll Licca sedang bertarung dengan Doll Isamu. Dia pernah menjadi mangsa serangan Misty setelah Misty mengetahui bahawa dialah orang yang telah menyeru Doll Izumi selama ini. Dia kemudian menyerahkan Calling Chokernya kepada Sumire ketika dia diserang kali kedua oleh Misty dan diserap ke dunia yang lain.

  • Devaul (デヴォール, Devōru)

Antagonis utama siri ini. Syaitan yang merasuki Yae di hutan Al (Au) dan sejak saat itu ia dicadangkan untuk mengambil alih sepenuhnya Kerajaan Boneka dan kemudiannya diakhir episod mendedahkan bentuk sebenar beliau sebagai naga yang besar. Dia selalu berhasrat ingin menculik Rika dan menguasai Kerajaan Boneka. Namun setelah Scarecrow mengkhianatinya, dia kemudian menciptakan Misty bagi membantu dirinya untuk mendapatkan semula Rika. Dia telah dimusnahkan oleh kekuatan muzik yang dimainkan oleh Pierre dengan bantuan Owl.

  • Misty (ミスティー, Misutī)

Anak gadis Devaul yang dicipta untuk menculik Rika. Kuasanya jauh lebih hebat daripada mana-mana penjahat sebelum ini. Dia juga licik kerana berjaya memperdayakan Rika dengan menyamar sebagai Doll Licca dan juga memperdayakan Catherine dengan menyamar sebagai Franz. Dia tewas ketika melawan Doll Licca yang mendapat kekuatan baru daripada Owl. Setelah itu dia diserap semula oleh Devaul.

  • Puru (プル) dan Waya (ワーヤ)

Pembantu Scarecrow, mengikut arahan tuan mereka dalam semua keadaan. Pada separuh kedua siri ini mereka memperbaharui dan melindungi Rika, menggunakan semua cara yang mungkin.

Watak & Pengisi suara sunting

Watak Pengisi suara
Doll Licca Tomo Sakurai
Doll Izumi Michiko Neya
Doll Isamu Kentarou Ito
Rika Kayama Yuka Kouno
Nanae Kayama /
Yae Kayama
Kazue Kamiya
Orie Kayama Yoko Sasaki
Pierre Kayama Keiji Fujiwara
Sumire Miyu Kawakami
Dai Takabayashi Yuko Mita
Scarescrow Rokurou Naya
Tomonori Michitani Wasabi Mizuta
Rui Makiyama Mitsuru Miyamoto
Catherine Ikue Ootani
Misty Akiko Hiramatsu
Puru & Waya Atsuo Tanaka

Senarai episod sunting

Episod Tajuk Tarikh siaran
1 "Ksatria Boneka Misteri" "Fushigi na Dōru Naitzu"
(神秘的な人形の騎士)
6 Oktober 1998
2 "Cinta Peramal Bulan Petang" "Tsuki no Yo no Koi Uranai" (愛占いイブニングムーンの告知) 13 Oktober 1998
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52

Lagu Tema sunting

Senarai runut

No.TajukPenyanyiMasa
1."Ne" (Opening 1) Rooky4:55
2."Ashita No Kimi" (Opening 2) Tomo Sakurai7:35
3."Ne (Cutey Techno Mix)" (Ending 1) Rooky4:15
4."Wow!" (Ending 2) Rooky4:53
5."Love Wars Taisakusen" (Ending 3) Rooky4:43
6."Sono Yume ha Nani" (Ending 4) Tomo Sakurai7:25


Penerbitan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ series2.html "Siri TV Animasi 1997 -2002" Check |archive-url= value (bantuan). Genco. Diarkibkan daripada yang asal pada April 10, 2009. Dicapai pada Mei 7, 2009.
  2. ^ "APA YANG SEJUK DI JEPUN Oktober–Disember 2001: Licca-chan". Web Japan. October 12, 2001. Dicapai pada May 7, 2009.