TRC Synergy Berhad

TRC Synergy Berhad (TRC atau TRCS; MYX: 5054) adalah syarikat pemegangan pelaburan yang tersenarai di Pasar Utama Bursa Malaysia Securities Berhad sejak tahun 2002 sementara anak-anak syarikatnya terlibat terutamanya dalam bidang pembinaan, pembangunan harta tanah, pembina rumah dan perniagaan hospitaliti di Malaysia dan Australia.

TRC Synergy Berhad
Jenis/bentuk sahSwasta
Didagangkan sebagaiMYX: 5054
IndustriPembinaan dan Kejuruteraan, Hospitaliti dan Hartanah
Ditubuhkan1984; 36 tahun yang lalu
PengasasTan Sri Dato' Sri Sufri Hj Mohd Zin
Ibu pejabatTRC Business Centre, Jalan Andaman Utama, 68000 Ampang, Selangor, Malaysia
Tokoh pentingTun Jeanne Abdullah
Tan Sri Dato' Sri Sufri Hj Mohd Zin
Dato, Abdul Aziz Mohamad
Dato' Richard Khoo Teng San
Ahmad Kamarulzaman Hj Ahmad Badaruddin
Dato' Ir Abdullah Abd Rahman
Dato' Ar. Nur Haizi Abdul Hai
Noor Zilan Mohamed Noor
Abdul Rahman Ali
Fadzilah Mohd Salleh
Siti Sarlina Abdul Rahman[1]
Bilangan kakitanganMelebihi 1,000
Tapak webwww.trc.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Beribu pejabat di Ampang, Selangor, TRC menyrdiakan perkidmatan pembinaan dan kejuruteraan, hospitaliti dan hartanah.

Sejarah sunting

Sejarah Kumpulan dapat ditelusuri pada tahun 1984, tahun di mana Trans Resources Corporation Sdn Bhd (“TRC”), sebuah syarikat pembinaan khusus ditubuhkan. Pada masa itu, TRC bermula sebagai kontraktor kecil melakukan jalan, infrastruktur dan kerja bangunan untuk sektor Kerajaan, untuk memenuhi permintaan kontraktor Bumiputra yang berkaliber untuk menyokong pertumbuhan ekonomi negara kita yang pesat.

Selama bertahun-tahun, Kumpulan telah berkembang pesat dan sejak itu mendirikan pijakan yang kukuh dalam industri pembinaan Malaysia. Penyenaraian syarikat induknya yang berjaya, TRC Synergy Berhad di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Berhad pada tahun 2002 adalah bukti jelas prestasi cemerlang Kumpulan, kemampuan pelaksanaan yang kuat dan rekod prestasi yang terbukti.

Pada tahun 2011, Kumpulan menubuhkan Yayasan TRC, sebuah yayasan dengan objektif mulia dalam memberikan bantuan kepada pekerja yang layak dan ahli keluarga mereka yang memerlukan bantuan, dari segi peralatan pendidikan, biasiswa, sumbangan, dan lain-lain. Selain itu, yayasan ini juga menyalurkan sumber-sumbernya untuk menyokong tujuan yang layak yang melibatkan masyarakat, organisasi kebajikan dan badan amal, NGO, persatuan, dan lain-lain dari semasa ke semasa kerana ia menjadi sebahagian daripada program Tanggungjawab Sosial Korporat ("CSR") Kumpulan dalam mempromosikan masyarakat yang penyayang, penyayang dan inklusif .

Kumpulan tidak pernah berehat dengan kehadirannya yang strategik di ruang pembinaan infrastruktur awam & bangunan tempatan. Sebagai gantinya, pihaknya telah mengeksport pengetahuan, pengalaman dan kepakaran ke negara jiran, Negara Brunei Darussalam, semakin mengukuhkan kedudukan pasarannya.

Dianggap penting untuk membina aliran pendapatan yang pelbagai untuk memastikan kelestarian pendapatan dan penglihatan dalam jangka masa sederhana, Kumpulan telah memperkukuhkan kehadiran pasarannya di Malaysia pembangunan harta tanah dengan Perjanjian Pembangunan Tanah Bersama ("JLDA") yang dimeterai dengan Syarikat Prasarana Negara Bhd, untuk memulakan projek Transit Oriented Development (“TOD”) pertama di Selangor, tepat di Stesen LRT Ara Damansara. Secara rantau, Kumpulan telah berjaya menceburi bidang pembangunan harta tanah, pembangun rumah dan perhotelan di Australia, dengan hotel "Element by Westin" milik penuhnya di Melbourne, yang dikendalikan oleh syarikat gergasi hotel global terkenal Marriott International, memulakan perniagaan sejak Jun 2019.

Akhir sekali, TRC menyambut ulang tahun ke-35 pada bulan Julai 2019, untuk meraikan pencapaiannya lebih dari tiga (3) dekad.[2]

Anak syarikat sunting

Trans Resources Coporation Sdn Bhd (100%)

  • TRC Concrete Industries Sdn Bhd (100%)
  • Liputan Sutera Sdn Bhd (100%)
  • TRC (B) Sdn Bhd (90%)
  • Trans Handan Bridge Sdn Bhd (70&)
  • Endaya TRC PK JV Sdn Bhd (51%)

ADS Projek Sdn Bhd (100%)

TRC Land Sdn Bhd (100%)

  • TRC Development Sdn Bhd (100%)
  • TRC Land (Cambodia) Ltd. (100%)
  • Delta Garden Ltd. (34%)

ADS Sentral Sdn Bhd (100%)

TRC (Aust.) Pty. Ltd. (100%)

  • Swan Energy Developments Pty. Ltd. (100%)
  • TRC (Aust.) Hotel Pty. Ltd. (100%)

TRC International Pte. Ltd. (100%)

TRC Energy Sdn Bhd (100%)

  • Petrobru (B) Sdn Bhd (40%)[3]

Pembinaan dan kejuruteraan sunting

Bahagian pembinaan telah dan akan terus menjadi penyumbang penting kepada pendapatan dan keuntungan Kumpulan. Aktiviti pembinaan telah dilakukan oleh Trans Resources Corporation Sdn Bhd (TRC) sebagai syarikat operasi utama Kumpulan dan anak syarikat milik penuh TRC Synergy Bhd.

TRC adalah sebuah syarikat dengan sejarah panjang yang diwarnai oleh kehadiran perniagaan yang kuat dalam industri pembinaan Malaysia. Selama lebih dari tiga (3) dekad sejak penubuhannya pada tahun 1984, TRC telah memantapkan dirinya sebagai kontraktor yang sangat terkenal dengan kemampuan pelaksanaan yang kuat dan rekod prestasi yang terbukti dalam menjalankan dan menyiapkan infrastruktur utama dan kerja pembinaan bangunan untuk kerja-kerja infrastruktur rel (iaitu LRT , MRT, dll.), Lebuh raya dan jalan raya, bangunan, terminal lapangan terbang, landasan pacu dan kemudahan berkaitan, kemudahan pelabuhan, pangkalan dasar laut, jambatan, dll

Projek-projek utama yang dilaksanakan dan diselesaikan oleh TRC merangkumi yang berikut: Peningkatan Lapangan Terbang Labuan; Pautan Keretapi Baru dari Pelabuhan Selatan ke Barat di Pulau Indah; Kompleks Penjara Baru di Bentong, Pahang; Penambahbaikan dan Pemanjangan Landasan Lapangan Terbang Kuala Terengganu; Pangkalan Kapal Selam Baru untuk Tentera Laut Diraja Malaysia di Teluk Sepangar, Sabah; Jalan untuk Menghubungkan Sibu ke Sg. Loba Satubah (Pakej 1); Kampus Baru UniKL di Pasir Gudang, Johor Bahru; Institut Latihan Baru untuk Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia di Kuantan, Pahang; Pemodenan Lapangan Terbang Antarabangsa Brunei; Panduan, Stesen, dan juga Park & ​​Ride Car Park Projek Sambungan Laluan LRT Kelana Jaya; Tiga (3) Stesen Bertingkat ditambah Depot Bangunan dan Penyelenggaraan Pentadbiran di Sg. Buloh MRT Laluan 1; Jalan masuk dari Sangan ke Kapit, Sarawak; Pembaikan dan Penaiktarafan Dewan Parlimen; Kerja (Petak B) Projek Pembangunan Bersepadu KL ECO City; dan banyak lagi.

Projek-projek besar yang sedang berjalan yang sedang dilaksanakan oleh TRC termasuk pembinaan Depan Penyelenggaraan Jalan dan Serdang untuk MRT Laluan 2, Depot Johan Setia untuk LRT laluan 3, satu (1) pakej kerja jalan raya untuk Lebuhraya Pan Borneo Sarawak dari Btg Skrang ke Sg. Awik Bridge, dan satu (1) kontrak pembinaan untuk projek pembangunan harta tanah bersepadu di Putrajaya. Projek terbaru yang diberikan kepada TRC adalah Pembangunan Campuran di Presint 8 Putrajaya dan Prasarana Head Quarter di Lembah Subang.

Walaupun prioriti utama TRC adalah untuk melaksanakan dan menyerahkan projek yang ada, ia akan terus berpartisipasi dalam tender untuk projek yang termasuk dari Semenanjung Malaysia atau Malaysia Timur dan khususnya Sarawak kerana TRC berada pada posisi yang baik untuk ledakan infrastruktur di negeri ini dengan status lesen Pendaftaran Kontraktor Unit ("UPK") yang sangat disokong oleh lebih dari dua (2) dekad kehadiran perniagaan strategik di Negeri itu.[4]

Pembangunan hartanah sunting

Tempatan
ADS Projek Sdn Bhd
ADS Project Sdn Bhd diperbadankan pada Oktober 2012. Pada masa ini, ia sedang membangun sebidang tanah seluas 15.2 hektar di Ara Damansara, Selangor sebagai sebahagian daripada usaha sama dengan Prasarana Malaysia Berhad.

Pembangunan yang lengkap akan dikenali sebagai Ara Sentral dan akan berfungsi sebagai penyatuan langsung dengan stesen LRT Ara Damansara yang ada. Ara Sentral diharapkan berkembang pada tahun 2021 sebagai pusat kemudahan yang meriah yang menerapkan gaya hidup bebas kereta dengan jarak yang strategik dengan pelbagai kemudahan dan kemudahan pengangkutan awam di mana perniagaan, riadah, dan komponen kediaman berkumpul di kompleks yang unik.

TRC Land Sdn Bhd
TRC Land Sdn Bhd ditubuhkan pada tahun 1997. Sejak penubuhannya, TRC Land Sdn Bhd telah mencapai matlamatnya dengan menyelesaikan dan menjual lebih daripada 1,000 harta tanah kediaman dan komersial dengan nilai pembangunan kasar lebih dari RM200 juta dan masih meneruskan pertumbuhannya yang berjaya lintasan.

Pencapaian TRC Land merangkumi pembangunan dan penyelesaian beberapa projek kediaman di Negeri Sembilan, Johor, dan Selangor. Pembangunan komersial yang khas oleh TRC Land adalah Pusat Perniagaan TRC yang berfungsi sebagai Ibu Pejabat TRC Synergy Berhad dan beberapa anak syarikatnya.

Untuk terus mendorong pertumbuhannya, TRC Land terus berusaha meningkatkan bank tanahnya sekarang untuk pembangunan segera dan masa depan. TRC Land juga akan mencari perkongsian usaha sama dan pelaburan jangka panjang untuk memastikan kelangsungan kecekapan dan daya saingnya yang tinggi di pasaran pembangunan hartanah.

Antarabangsa (Australia)
Kumpulan TRC telah berada di Australia sejak 2009 melalui anak syarikat milik penuhnya, TRC (Aust) Pty Ltd, yang bertindak sebagai syarikat unggulannya di Australia.

Kegiatan perniagaan yang dijalankan di Australia merangkumi segmen Bangunan Rumah Runcit dan Pelaburan, segmen Pembangunan Harta dan Perhotelan.

Kingsbridge Homes
Pembangun kediaman jenama premium yang telah lama wujud di Victoria sejak tahun 1997, Kingsbridge Homes telah memberikan rumah bernilai hebat untuk ribuan keluarga bahagia di seluruh negeri selama lebih dari 22 tahun. Syarikat ini menyediakan penyelesaian pelaburan turnkey sepenuhnya selain menjadi pilihan utama keluarga muda yang ingin membeli rumah pertama atau kedua mereka.

Kingsbridge Homes mempekerjakan seramai 52 kakitangan dengan 40 bekerja di pejabat dan 12 di tapak pembinaan. Lebih dari 400 sub-kontraktor dan perdagangan menyediakan perkhidmatan di lokasi, beberapa di antaranya telah bekerjasama dengan syarikat selama lebih dari dua dekad.

Synergy Living
Dibangunkan di bawah jenama Synergy Living, ladang Springridge yang indah adalah pembangunan komuniti terancang yang menakjubkan yang terletak di kawasan seluas 128 hektar di koridor pertumbuhan utara Melbourne. Ia menawarkan kualiti sebenar dengan harga yang berpatutan dalam bentuk kediaman baru yang bergaya, blok berinspirasi negara yang murah hati, serta faedah infrastruktur kelas pertama Wallan yang sudah ada.

Perkembangan terbaru Kumpulan, Skylark Rise, terletak di sebelah barat Melbourne dalam Skim Perancangan Melton di mana bidang tanah keseluruhannya seluas 16 hektar dan akan merangkumi lebih dari 200 kawasan perumahan.[5]

Hospitaliti sunting

Perniagaan perhotelan oleh TRC Synergy Berhad dikendalikan oleh anak syarikat milik penuhnya, Swan Synergy Unit Trust dalam mengembangkan Element Melbourne Richmond. Element Melbourne Richmond adalah hotel baru Kumpulan yang terletak di Swan Street yang ramai dan menjadi sebahagian daripada Botanicca Corporate Park.

Hotel ini adalah elemen pertama dari Westin di Australia dan dikendalikan oleh Marriott International yang terkenal. Kemudahan canggih terletak di lima tingkat dan merangkumi 168 bilik tamu, lima daripadanya adalah bilik king dengan balkoni mewah, gimnasium yang lengkap, dan empat ruang pertemuan moden yang merangkumi keseluruhan 256m².[6]

Lebuhraya Pan Borneo (Endaya TRC PK JV Sdn Bhd) sunting

TRC, melalui anak syarikatanya, Trans Resources Corporation Sdn Bhd, telah menjalinkan usaha sama dengan 2 syarikat pembinaan Sarawak, Endaya Construction Sdn Bhd dan Pembinaan Kuantiti Sdn Bhd melalui Endaya TRC PK JV Sdn Bhd, sekaligus menjadi kontraktor tunggal yang menggabungkan ketiga-tiga syarikat pembinaan tersebut di bawah satu. Peranan syarikat tersebut adalah sebagai kontraktor utama bagi projek ke-5 (WPC05 Batang Skrang ke Sg. Awik). Ia merupakan pakej kelima daripada 11 pakej yang diperkenalkan sejak pakej pertama dilancarkan pada tahun 2015. Antara kandungan pakej itu termasuk menaiktaraf lorong dua hala kepada empat lorong dua hala, pembinaan jambatan-jambatan dan sebuah jejambat, Betong Interchange di Betong. Jarak antara Batang Skrang dan Sg. Awik ialah 67.94 km (42.22 bt).[7]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Board of Directors". Dicapai pada 23 Oktober 2020.
  2. ^ "Milestons". Dicapai pada 23 Oktober 2020.
  3. ^ "Corporate Structure". Dicapai pada 23 Oktober 2020.
  4. ^ "Construction". Dicapai pada 23 Oktober 2020.
  5. ^ "Property Development". Dicapai pada 24 Oktober 2020.
  6. ^ "Hospitality". Dicapai pada 24 Oktober 2020.
  7. ^ "TRC wins RM1.31b Pan Borneo Highway contract in Sarawak". The Edge Markets. 2016-08-04. Dicapai pada 2016-08-04.

Pautan luar sunting

www.trc.com.my (Laman web TRC)