Tanjung Resang

Kampung di Mersing, Johor, Malaysia

Kampung Tajung Resang terletak di mukim Endau di dalam daerah Mersing, Johor Darul Ta'zim.

Di antara kampung-kampung lain yang berdekatan ialah Kampung Penyabong di sebelah utaranya dan Kampung Air Papan di sebelah selatannya. Kampung ini mempunyai pantai yang cantik serta menghadap Laut Cina Selatan yang terletak di sebelah timur laut negeri Johor Darul Ta'zim.

Walaupun tidaklah sebegitu terkenal seperti pantai Desaru atau Teluk Cempedak di Kuantan, namun daya tarikan utama Tanjung Resang adalah kawasan pantainya yang tenang serta kawasan hijau di persekitaran yang aman-damai telah mengamit ramai untuk berkunjung ke sini.

Untuk menampung pengunjung yang ingin bermalam, buat masa sekarang terdapat enam buah resort keluarga beroperasi di Tanjung Resang. Jumlah ini dijangkakan akan bertambah dari masa ke semasa berdasarkan dari perkembangan sektor pelancongan yang semakin menggalakan di kawasan ini.

For most of the year the Tanjung Resang area is quite sheltered from the elements, rendering the sea an ideal sailing training ground.

In addition to Tanjung Resang's recreational activities, its mostly untouched wilderness hinterland has recently been gathering momentum as an ecotourism hotspot. Gunung Arong Recreational Forest, in particular, is quite popular amongst hikers.

Other activities include scuba diving, freediving, snorkeling, kayaking, skimboarding, stand up paddling, deep sea fishing and off-roading. In addition, during the windier Northeast monsoon months, Tanjung Resang lends itself more for surfing, as well as high-wind windsurfing and kitesurfing.

Pautan luar sunting