Tariq Abdul Fatah Dukhan (Abu Hudhaifa} (Dalam Bahasa Arab:طارق عبد الفتاح دخان (أبا حذيفة))(Lahir pada 5 Oktober 1969-8 April 1992) merupakan seorang Mujahidin dan komander tentera Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap ketenteraan Gerakan Penentangan Islam (Hamas). Beliau syahid ketika menjalankan tugas jihadnya, ditemani oleh dua orang saudaranya, pada waktu subuh pada hari Khamis (4/9/1992), di perbatasan antara Semenanjung Gaza yang diduduki dan wilayah Sinai Mesir, di mana kumpulan syuhada bertembung dengan rondaan tentera Zionis di Wilayah.

Tariq Dukhan

Salah satu komander medan Briged Izzuddin Al-Qassam
طارق دخان
Kelahiran
Tariq Abdul Fattah Dukhan

5 Oktober 1969
Meninggal dunia8 April 1992
Sempadan antara Mesir dan Semenanjung Gaza
Sebab kematianDibunuh
Warganegara Palestin
OrganisasiBriged Izzuddin Al-Qassam
Parti politik Hamas
BapaSyeikh Abdul Fatah Dukhan

Kelahiran dan didikan sunting

Tariq Abdul Fattah Dukhan dilahiran pada 5 Oktober 1969 bersamaan 23 Rejab 1389 Hijiriah di Kem Nusseirat, Genting Gaza. Ayahnya, Abdul Fatah Dukhan merupakan syeikh terkemuka di sana dan eliau mempunyai 5 adik-beradik. Tariq membesar dalam kehidupan Islam. Bapanya adalah antara pelopor pertama Ikhwan Muslimin di Genting Gaza, dan salah seorang pengasas Gerakan Penentangan Islam - Hamas.

Dalam bidang sukan, Tariq cemerlang dalam bidang bola sepak, kerana dia adalah antara orang pertama yang mengamalkan dan menguasainya.

Dalam bidang seni, Tariq merupakan ahli kumpulan teater Persatuan Islam dan ahli kumpulan Lagu Islam.

Dan jika anda memberi perhatian kepada sastera, anda melihat Tariq sebagai penyair dan penulis cerita, dan anda melihat dia tenggelam dalam menulis surat kepada saudara-saudaranya dan dia membawa mereka keluar dalam bentuk yang paling indah ... Sehingga esok, Tariq menulis banyak tulisan... Perkara yang paling menonjol dan indah yang ditulis Tariq adalah dalam beberapa bulan di mana dia diusir oleh tentera penjajah yang merampas... dan kebanyakan tulisannya adalah tentang memberi dan berpisah...

Dan salah satu kata-kata terakhirnya ialah.. “Masanya telah tiba untuk bertolak… Dan ini adalah jam sifar menghampiri sedikit demi sedikit, tetapi adakah kita akan mengucapkan selamat tinggal… Saya rasa tidak, tetapi kita akan mengucapkan selamat tinggal… Saudaraku, lihat ini hidup sengsara.Hari ini saya berjumpa dengan awak dan esok saya tinggalkan awak.” .. Hari ini saya tahu saya akan pergi dan saya tidak mampu untuk tinggal...Hari perpisahan adalah hari yang paling sukar.

Menyertai Ikhwan Muslimin sunting

Bakat-bakat ini tidak akan terlepas begitu sahaja di hadapan tatapan (Ikhwan Muslimin) Sebelum Tariq menamatkan pengajian menengahnya, beliau menjadi ahli aktif dalam kumpulan ini bagi mewakili kesinambungan bapanya dalam memberi panggilan syurga.

Dan sebaik sahaja Tariq menamatkan pengajiannya di Institut Al-Azhar di Gaza dan menyertai Fakulti Sastera di Universiti Islam di Gaza, Intifadah pertama yang diberkati tercetus, kerana (Abu Hudhaifa) adalah askar Penentangan Islam yang paling terkemuka. Gerakan - Hamas - sejak hari pertama pelancarannya, bekerja dengan tekun dan tekun untuk melaksanakan aktivitinya dan mengedarkan kenyataannya... Ini selain daripada konfrontasi di mana Tariq menonjol dalam persembahannya, dan nama Tariq disebut sebagai salah satu pelempar batu yang paling mahir, dan ingatan (Isra dan Mi'raj) pada tahun 1988 adalah yang paling menonjol, kerana Hamas menyeru untuk konfrontasi dan peningkatan, dan konfrontasi besar-besaran berlaku di mana pasukan pendudukan mengepung masjid selatan di Nuseirat, dan Tariq adalah salah seorang pembela Berani sehingga pasukan pendudukan berundur.

Permulaan kerja jihadnya sunting

Pemberontakan yang diberkati itu mengkristalkan keperibadian Tariq dengan cara jihad yang berbeza, kerana berani nampaknya merupakan salah satu ciri yang paling menonjol dalam keperibadian Tariq, di samping lebih berpegang pada tanah tercintanya (tanah Isra') dan cinta mutlaknya untuk mempertahankan. tanah air yang dirampas.

Dan apabila tindakan perompakan dan serangan ke atas rumah selamat merebak dengan motif Yahudi, Tariq dan saudara-saudaranya memutuskan untuk membentuk kumpulan pengawal malam, dan dia dan saudara-saudaranya akan terus berjaga-jaga untuk melindungi orang ramai... Semua aktiviti yang semakin meningkat ini membuat mata tertanya-tanya. pihak berkuasa pendudukan terbuka dengan baik pada Tariq, untuk ditangkap beberapa kali. Sebaik sahaja Abu Hudzaifah dibebaskan dari belenggunya, dia akan dikembalikan kepadanya lagi. Hari-hari pahit ini memberinya lebih keteguhan dan keterukan, serta lebih banyak ilmu persaudaraan yang sedang dicari oleh Tariq, sehingga dia menjadi seorang tokoh terkenal di dunia. peringkat belia di Semenanjung dan Tebing Barat... Ia juga menyebabkan dia Al-Ayyam lebih cekap dalam membaca puisi, jadi dia menulis:

Dari Katsout, ucapan dan pesanan kepada keluarga, orang tersayang, dan rakan-rakan

Saya menasihati mereka di dalamnya dengan kekuatan Khalid dan keteguhan Ammar atas iman.

Ibu, kami tidak akan berpuas hati dengan pemerintahan penceroboh, dan Sultan akan memerintah dengan Al-Qur’an, dan Al

-Qur’an akan memerintah. di seluruh dunia

, dan kita akan masuk Syurga dan kepuasan. Untuk rasa malu, kehambaan, dan hiburan dan rayuan, saya mahu puisi yang menjerit seperti bom dan peluru Ghana. Saya mahukan puisi puitis, cahaya dan api yang membakar berhala.

Menjadi ahli al-Qassam sunting

apabila pergerakan itu memutuskan untuk membentuk sel untuk peralatan tenteranya di semua lokasi, dan memilih untuk peralatan ini anak-anak terbaiknya... ia memilih (Abu Hudhaifa) untuk menjadi ahli sel Briged Izzuddin Al-Qassam dan sel bahagian pertama bergerak di Nuseirat, dan bahagian pertama berada di kubur

(Syahid Hussein Abu Youssef) untuk memetik kepala ejen dengan cara yang mengejutkan semua orang di sektor itu. , dan reputasinya menjadi terkenal kerana kerjanya yang cemerlang dan pergerakan yang tepat, kerana ejen itu telah diculik, disoal siasat, dan semua pengakuannya telah dirakamkan pada pita kaset, dan jika dia layak dihukum mati, hukuman itu akan dilaksanakan selepas keputusan fatwa dalam The jenayah ejen... Ejen-ejen dibebaskan lebih daripada sekali tanpa dihukum bunuh, yang menjadikan Briged Al-Qassam di kawasan Nuseirat sebagai nama murni, dan tiada siapa yang tahu pada masa itu siapa yang menjejaki sel yang bergerak dengan sedemikian. ketepatan.

Penduduk Nuseirat hampir tidak dapat melihat anggota sel itu, tetapi mereka mendengar setiap hari tentang penculikan... atau hukuman mati... atau pembebasan ejen selepas disoal siasat dan bertaubat... seolah-olah sesiapa yang melakukan semua tindakan ini adalah di luar dunia, atau mereka memakai topi halimunan ‍‍‍ dan itu (Tariq al-Qassam) membawa dalam hatinya, dan tidak menyembunyikannya, kebenciannya terhadap pengkhianatan dan penolakannya terhadap pelakunya, dan dia menyampaikan ucapan pertamanya kepada mereka yang menjual hati nurani mereka: "

Oh, pengkhianat, tujuan saya... identiti saya... dan syahadat saya, kami dedikasikan kepada anda dan senjata adalah bukti... peluru jangkauan, Dan kami kembali supaya anda (beritahu kami) bagaimana kejatuhan... bagaimana kesusahan... dan kemudian anda menderita... anda menangis dan air mata jatuh dari mata kebencian... tetapi pada masa itu... penyesalan datang... tetapi anda tidak akan gembira, jadi fikir saya menasihati anda.. .sebelum tiba".

Dan kerja itu diteruskan dengan penuh ketepatan dan keyakinan sehingga pihak berkuasa pendudukan menangkap dua beradik itu (Majdi Hammad dan Salah al-Aydi) semasa mereka cuba keluar melintasi sempadan Mesir, dan sel Qassam, di mana (Tariq al -Qassam) adalah salah seorang tenteranya, diiktiraf ... dan berita itu sampai (Abu Hudhaifa) dan dia segera mengambil

keputusan yang paling berbahaya dalam hidupnya - mengintai - dan keputusan ini disahkan apabila pasukan tentera yang besar menyerbu rumah (Abu Osama Dukhan) pada pukul 3:00 pagi pada 12 Januari 1992 Masihi, dan kempen pencarian besar-besaran telah dijalankan untuk mencari (Tariq)...tetapi di mana...?

Abu Hudhaifah memutuskan untuk tidak kembali kepada kehinaan, lebih-lebih lagi apabila dia tahu bahawa penilaian yang tinggi menantinya kali ini... dan menghalangnya daripada meneruskan perjuangan dengan bebas. Maka bermulalah fasa baru dalam kehidupan Tariq... Fasa ini meninggalkan kesan yang jelas. tentang Tariq, keperibadiannya, dan tulisannya... Di mana dia berkata:

Tidak, saudaraku... jangan berputus asa...

dan angkatlah senjatamu tinggi-tinggi... agar kita dapat berjihad...

Dan ketahuilah bahawa (Briged Al-Qassam) tidak mati...

Dan kami pasti akan kembali kepadamu...

Tidak, saudaraku, jangan mabuk...

Berikan nyawamu sebagai hadiah... Supaya kami dapat pergi ke syurga...

Tidak, saudaraku... Jangan berbaring di tempat tidur..

Kamu tidak suka tidur.. Sudah tiba masanya untuk bangun dari pengembaraan bertahun-tahun

, dan ketahuilah bahawa perarakan Qassam telah bangkit untuk menghidupkan semangat duniawi bangsa kita

Bangkitlah saudaraku... Poplar sedang menunggu syahid...

Bangunlah saudaraku...

Baitulmaqdis menangis... Bangkitlah keringkan air mata yang panas

sehingga kita menambah tangan. Ke tangan jihad,

bangkitlah wahai saudaraku, perjalanan Nabi merintih... Siapakah yang akan menyelamatkan perjalanan yang menyedihkan?

Pasukan pendudukan melakukan usaha berganda untuk mencari (Tariq), terutamanya sejak pegawai keselamatan tanah yang dirampas telah dibunuh berhampiran persimpangan Deir al-Balah pada 1 Januari 1992. Qassam Moden.

Dan kepercayaan ini telah berakar umbi di kalangan pendudukan selepas (Briged Al-Qassam) mengumumkan tanggungjawabnya terhadap serangan ini di seluruh sektor.Pada peringkat ini, Tariq mula menaiki tangga kegemilangan dengan segala kelajuan dan kekuatan, sehingga ke puncak (syahid) untuk mengukir namanya ke dalam batu sejarah di mana bintang-bintang muncul dan nama mereka dikaitkan secara radikal dengan jalan kesyahidan. Dia menulisnya untuk agamanya dan melukis ciri-cirinya sendiri... Dan sedikit orang yang namanya dikaitkan dengan kemuliaan mereka dibuat, dan di antara yang sedikit ini ialah (Tariq)... Sebaik sahaja (Tariq) disebut, al-Qassam datang ke fikiran, dan dia benar-benar (Tariq al-Qassam), dan dia adalah yang paling terkenal yang dicari oleh Tariq. beliau bersama saudara-saudaranya pada peringkat ini untuk menyediakan sejumlah senjata untuk menampung kehadiran bilangan Mujahidin yang terbilang ini, dan mungkin ini adalah sebab yang paling menonjol bagi keputusan untuk keluar untuk menyediakan sebahagian daripada peralatan dari luar negara.

Dalam tempoh ini, Tariq merasakan rapatnya pertemuan di dalam dirinya, jadi semua percakapan dan kata-katanya adalah tentang perpisahan, jadi dia akan berkata kepada saudara-saudaranya: "Hari ini kita bertemu dan esok kita berpisah." mungkin selamanya.”

Dalam beberapa lawatan ke rumahnya semasa mengejar, dia pernah berkata kepada ibunya: Jika sesuatu berlaku kepada saya, jangan bersedih, kerana apa yang berlaku adalah takdir Allah dan apa yang telah tertulis terlebih dahulu...

Kesyahidan sunting

Pada malam 4/8/1992 , Tariq menuju bersama dua saudaranya dan dua orang sahabatnya dalam perjalanannya (Jalal Saqr dan Ziyad Abu Musaed) ke sempadan Mesir untuk meninggalkan Semenanjung Gaza melalui darat, menuju ke sana, di mana takdir Tuhan sedang menunggu. baginya... takdir Tuhan membawakan maruah dan cinta kepadanya... Tariq sedang menuju ke sempadan dan dia membawa dalam hatinya segala cinta dan nostalgia untuk tanah ini dan dia ingin tidak meninggalkannya walau sesaat... Dia merasakan jiwanya melekat pada setiap atom tanah ini yang berlumuran darah para sahabat dan para mujahidin syuhada Tariq sedang menuju ke sempadan, berharap dapat kembali ke pelukan hangat dan tempat perlindungannya.

Oh, betapa sukarnya perpisahan, dan betapa sukar dan sukarnya, terutama bagi hati yang lembut seperti hati (Abu Hudhaifah). Dan (Abu Hudhaifah) mula menenangkan dirinya dari kesedihan dan rintihannya yang mendalam... Dia berharap untuk segera kembali ke tanah yang dicintai ini, dan dia mula melaungkan: Burung merpati

kembali menyanyi ke selatan dan berseru, wahai kekasih, dia telah datang kepadaku sedangkan dia adalah orang asing,

dan aku berjalan kepadanya dengan tenang, berjalan ke kananku dengan senapang, rantai, minyak wangi, dan

bersamaku inai Ibuku dan tapak tanganku subur

dan esok kawanku, ada taman-taman dan bunga poplar dan kawasan-kawasan yang dikhayalkan dan taman-taman dan istana-istana

di sisi Tuhanku, tempat-tempat yang mulia apabila mereka bertemu antara satu sama lain.

Mujahidin tidak benar-benar mempelajari kaedah-kaedah berurusan dengan selamat, terutama di hadapan sekumpulan orang yang telah menjual diri mereka kepada syaitan... Kejahilan ini membawa Mujahidin ke dalam perangkap khianat, kerana mereka terkejut dalam perjalanan ke imigrasi oleh serangan hendap tentera yang dikelilingi oleh pasukan pendudukan di setiap sisi dan mereka menembak mereka dalam usaha untuk mengganas dan menghalang mereka.. Mujahidin heroik yang tidak membawa apa-apa selain senjata putih berhenti, tetapi kesombongan orang beriman bergema dalam urat Tariq al-Hammam, maka dia enggan menyerah dan menghunus belatinya dan menerkam seperti singa pemangsa ke atas keturunan monyet, menginginkan pembalasan atas kejahatan mereka, dan memenuhi hati Tariq dengan rasa ketidakadilan dan penganiayaan, dan dari belakang kilatan cahayanya. keris, wajah marah Tariq terserlah pada Mereka yang menjual agamanya dan anak-anak bangsanya dengan harga yang murah...

Tetapi peluru-peluru menyerbunya sehingga tubuh syahid jatuh bersama darahnya. Lalu, tentera Israel menangkap dua sahabatnya.

Israel menyembunyikan berita kematian Syahid Tariq kerana keperluan dalam dirinya, dan pada waktu subuh pada hari Jumaat 10/4/1992, penduduk Nuseirat bangun dengan pembesar suara pendudukan yang menyeru agar dikenakan perintah berkurung, dan orang ramai bertanya di antara mereka. sendiri… Apakah sebabnya?? Apa yang berlaku

Pasukan tentera datang dari rumah lelaki besi itu (Abu Osama Dukhan) dan membawanya bersama dua anak lelakinya ke tanah perkuburan dan mengarahkan mereka menggali kubur ‍‍‍

Kemudian datang pasukan kedua dengan membawa mayat dan meminta ayah dan anak-anaknya untuk mengebumikannya... Abang Tariq menanggalkan jubah dari badan... (Tariq) Kesedaran... sementara syeikh berdiri diam. , menyerahkan perintahnya kepada Tuhan Yang Maha Esa, sambil mengulangi (Kami milik Allah dan kepada-Nya kami kembali... Segala puji bagi Allah... Ya Allah, berikanlah pahala kepadaku dalam musibahku dan gantikanlah dengan yang lebih baik daripadanya), dan adik beradik menimbun kotoran pada abang kesayangan mereka selepas mereka memberikan pandangan perpisahan terakhir.

Dan apabila ibu yang sabar itu mengetahui, dia mengucapkan kata-kata pujian dan kesabaran yang dianjurkan oleh Tariq... (Segala puji bagi Allah kerana mendapat syahid), dan dia berkata: (Saya mendesaknya untuk belajar untuk menjadi doktor.. . kecuali bahawa pencapaiannya sebagai syahid adalah lebih baik daripada mana-mana pensijilan lain). Keluarga berada dalam keadaan rangsangan dan kewaspadaan yang paling hebat...

Sebaik sahaja berita mengejutkan tersebar yang mengejutkan seluruh Semenanjung Gaza, menyala dengan api, konfrontasi dan kemarahan yang nyata, tidak ada tempat (Abu Hudhaifa) mengembara, dan tidak ada kawasan yang tidak mengetahui (Tariq Dukhan), pemuda itu Pemilik pelbagai bakat, dan tidak ada seorang pemuda Islam melainkan itu (Abu Hudhaifa). ) adalah sahabatnya, maka ciri yang paling menonjol dari (Tariq) ialah banyaknya perkenalan dengan Ikhwan.

Penduduk kem Nusseirat mengingkari perintah berkurung, dan peminatnya keluar untuk mengumumkan konfrontasi besar-besaran, sehingga sejumlah besar pemuda Nusseirat cedera akibat tembakan.

Upacara pengebumian besar-besaran untuk syuhada sunting

Upacara pengebumian besar-besaran diadakan untuk syuhada yang dikasihi, dan beribu-ribu menghadirinya setiap hari, dan ia adalah perkahwinan sebenar, di mana (Ikhwan Muslimin), (Pergerakan Penentangan Islam - Hamas) dan (Briged Izzuddin Al-Qassam) meratapi seorang anak lelaki dari anak-anaknya yang soleh, dan seorang askar dari askar Miaminnya yang gagah berani... dan adalah kehendak Tariq supaya jus diedarkan sebagai ganti kopi kosong, dan supaya kurma dan gula-gula dihidangkan. Ia adalah tahun yang baik dalam semua astaka ratapan syuhada selepas Tariq.

Kesyahidan (Tariq) adalah peristiwa penting dalam perarakan Al-Qassam, kerana kesyahidan ini mewakili pelancaran Qassam yang bergema di seluruh tanah yang diduduki untuk gemanya didengari oleh seluruh dunia. Anak barunya dinamakan sempena penakluk Islam (Tariq bin Ziyad).

Kata-kata terakhir beliau sunting

Kata-kata terakhir Syahid Tariq adalah kata-kata yang ditulisnya pada 4/8/1992, di mana dia sangat berminat untuk berbicara kepada generasi Muslim Palestin yang baik, dengan berkata: “Sekarang,

oh orang-orang batu, oh generasi peneguh, oh anak revolusi besar kami, oh harapan yang bergelut dalam hati orang yang

hilang, datanglah pemergian Pengecut di

tanah airku untuk menyucikan tanah air yang dicuri... Kami menempati kesunyian yang datang darinya... tanah yang mustahil, dan tiba-tiba suara yang menakutkan bertukar ... menjadi suar ... dan air mata sedih bertukar menjadi bom ... bangunan kegemilangan dibina di sebelah petang ... peluru keteguhan datang lagi Untuk anak-anak dengan senyuman mereka ... dan membawa naikkan syeikh yang mulia... dan Briged Al-Qassam meninggikan suara mereka... dengan menyebut... dengan ayat-ayat.... dengan melaungkan... mereka datang kepada mereka melalui suara ketakutan... bunuh mereka. .. pengecut mereka menguasai mereka, dan pengkhianat akan tahu ... Apabila tiba ... bahawa mereka akan jatuh di atas peluru ...

Dan kata-kata terakhirnya jelas dalam pilihan yang mendalam, seperti yang dia katakan dalam salah satu suratnya, "Saudaraku yang dikasihi... ia adalah jihad... ia adalah kematian kerana Allah Taala... dan ia adalah jalan yang telah kami pilih." Setelah (Tariq) menulis syair, dia menulis Ia mengandungi syair...

"Wahai Tariq al-Qassam...

Wahai kuda, jadikanlah kami cahaya dengan jirannya...Mari

meresap ke dalam pori-pori bumi...

Dan mulakan langkahmu dari Nuseirat, bunga badam, supaya kamu boleh datang ke Khan Yunis pada malam-malamnya yang indah...

Bersamamu, anak singa itu, negara akan bangkit...

Bersamamu, sang syahid Baitulmaqdis, kami telah menjepit leher ahli politik bodoh dengan tali dari rantai senjata... Dengan kamu ,

bumi akan memperoleh semula intipatinya dan kekal selama-lamanya...

Pejuang dan pemimpin melarikan diri, dan apa yang tinggal siapapun engkau wahai garam negeri...

kecuali engkau wahai garam negeri..."

Kenyataan Hamas dan Briged Al-Qassam atas kesyahidan Tariq Dukhan sunting

بسم الله الرحمن الرحيم

"من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه، فمنهم من قضى نحبه ومنهم من ينتظر وما بدلوا تبديلا"

"Maksudnya :“Di antara orang-orang yang beriman itu ada orang-orang yang menepati janjinya kepada Allah, maka di antara mereka ada yang telah menunaikan nazarnya, dan di antara mereka ada yang menunggu-nunggu, sedang mereka tidak merubah sesuatu pun.”

Gerakan Penentangan Islam (Hamas) mengumumkan kepada rakyat Palestin kita dan kepada mereka yang cemburu kepada Al-Aqsa yang dirahmati, berita tentang kesyahidan salah seorang askar terhormat dan pahlawan yang gagah perkasa, syahid Tariq Dukhan.

Saudara Mujahid Tariq Dukhan (27 tahun) gugur syahid ketika menjalankan tugas jihadnya, ditemani oleh dua orang saudaranya, pada waktu subuh pada hari Khamis (4/9/1992), di perbatasan antara Semenanjung Gaza yang diduduki dan wilayah Sinai Mesir, di mana kumpulan syuhada bertembung dengan rondaan tentera Zionis di Wilayah.

Syahid heroik kita mengikuti jejak bapanya, Profesor Abdel Fattah Dukhan, pendakwah Islam yang terkenal, yang mencabar kezaliman pendudukan dan penjaranya, dan yang dijatuhi hukuman penjara dua setengah tahun pada 1988. tahun.

Orang-orang heroik kami menentang perintah berkurung di kem Nusseirat, tempat tinggal keluarga syuhada, dan bergegas ke rumah syuhada untuk mengucapkan takziah dan mengisytiharkan berdiri bersama keluarga syuhada dan menentang pihak berkuasa Zionis dan tindakan penindasan mereka.

Pihak berkuasa musuh sebelum ini telah menangkap syuhada heroik dua kali semasa pemberontakan, dan menjatuhkan hukuman penjara sepuluh bulan, atas tuduhan menjadi ahli dalam Gerakan Penentangan Islam (Hamas), dan kepimpinan aktiviti jihadnya. Dia dibebaskan Mei lalu, dan selepas enam bulan dia telah dikenakan pendakwaan dan akauntabiliti oleh aparat perisikan Zionis, yang menyebabkan dia hilang dari pandangan, dan meneruskan aktiviti jihadnya walaupun mengejar pihak berkuasa pendudukan.

Gerakan Penentangan Islam (Hamas), kerana ia menangis syahidnya ke taman keabadian dan kepuasan, dengan para syuhada yang soleh, untuk memperbaharui perjanjiannya dengan Tuhan, dan ikrarnya kepada rakyat kita, untuk meneruskan jihad dan penentangan terhadap Zionis yang kejam pekerjaan.

Allah maha besar.. dan kemenangan milik orang kita yang sedang berjuang


Gerakan Penentangan Islam (Hamas)

Palestin

Jumaat, 8 Syawal 1412 Hijrah

10 April 1992

Rujukan sunting

  1. طارق عبد الفتاح دخان al qassam (Dalam Bahasa Arab) Dicapai pada 21 April 2023