Tempuling adalah alat berupa tombak panjang digunakan untuk memancing ikan, udang dan sotong malah juga untuk memburu mamalia laut besar seperti ikan paus, anjing laut dan sebagainya.

Tempuling-tempuling khas digunakan oleh orang Inuit, unaaq (bahasa Inuktitut: ᐅᓈᖅ), berukuran panjang 172 sm

Badan atau "tangkai" alat ini boleh diperbuat dari besi, buluh,[1] kayu mahupun tulang haiwan.[2] Matanya bercangkuk mudah mengait cengkam manakala hujungnya bertelinga dipasangkan kepada tali yang cukup panjang untuk menarik haiwan diburu baik di air dalam atau cetek.[1] Tangkai tempuling dibaling dengan tangan yang kuat sementara tangan sebelahnya memegang tali pengikat. Tangkai yang dilontarkan ini melepaskan mata yang mengena pada haiwan sasaran sebelum dapat ditarik kembali.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c Evawarni (2011). Teknologi tradisional yang berhubungan dengan mata pencarian di Daik Lingga. Jakarta: Balai Pelestarian Sejarah dan Nilai Tradisional Tanjungpinang. m/s. 57-48. ISBN 978-979-1281-48-5.
  2. ^ Arnold, Charles D. (March 1989). "Arctic Harpoons" (PDF). Arctic. Institut Artik Amerika Utara, Universiti Calgary, Kanada. 42 (1): 80–81.