Tenun Pahang Diraja

Tenun Pahang Diraja (Jawi: تنون ڤهڠ دراج) merupakan sejenis tenunan yang dipakai oleh Kerabat Diraja Pahang serta memberi kebenaran untuk rakyat memakai variasi tenunan tersebut [5]. Tenun Pahang Diraja juga telah berkembang di beberapa buah negeri.

Tenun Pahang Diraja
JenisPua Kumbu,Kain Benang Johor,Inavol Rungus,Ikat Limar,Songket
Bahansutera, kapas
Tempat asalPahang[1][2]
PengeluarMalaysia[3][4]


Seni tenun kain sarung sutera telah berkembang luas di Pahang, Terengganu, dan Kelantan sejak tahun 1838. Hal ini tercatat dalam catatan pengembaraan Abdullah Munshi yang turut menggambarkan eksport kain sarung sutera dan import benang sutera di negeri-negeri tersebut. Hal ini berterusan sehingga pada bancian pada 1901 menunjukkan terdapat tujuh puluh tujuh penenun di Pahang [6].

Sejarah Tenun Pahang Diraja sunting

Sutera tenunan Pahang berasal dari orang-orang Melayu berketurunan Makassar[7]. Apabila Belanda menawan Pulau Makassar, mereka mencari perlindungan di Kepulauan Riau Indonesia dan kemudian mereka berhijrah ke Pahang untuk mengelakkan pergaduhan dan peperangan di Riau. Seorang pegawai tinggi Makassar, yang dikenali sebagai Tuk Tuan Keraing Aji, adalah salah satu dari orang-orang pelarian yang datang di Pahang pada 1722 dan beliau menetap di Kampung Mengkasar, Pekan. Bukan sahaja dia pesa tuan dan sepenuhnya fasih dan benar-benar berpengetahuan dalam tenunan sutera, beliau juga mengkaji karya seni fabrik halus dan pakaian, setelah dikumpul kain halus dan pakaian dari pelbagai pulau. Sebagai seorang penenun yang mahir dalam tenunan, beliau telah dianggap sebagai perintis reka bentuk dan corak baru untuk bersampin kain dan kain sarung. Beliau memberi tunjuk ajar kepada penduduk wanita yang berada di Kampung serta kawasan sekitarnya untuk mengetahui proses tenunan sutera dalam pelbagai cara dan langkah ,satu demi satu. Tetapi yang lebih penting, beliau menyumbang ke arah ciptaan corak dan reka bentuk yang baru untuk kain tersebut. Dalam masa yang sama industri tenunan sutera yang unik ini berkembang di Pekan juga berkualiti tinggi dan terutama reka bentuknya diketahui oleh orang ramai dan terkenal di serata tempat serta "berjenama" kerana ia adalah sebagai Perhiasan Pahang [8]. Tuk Tuan Keraing Aji telah dikebumikan di Perkuburan Islam di Kampung Mengkasar, (kubur boleh dilihat di sana). Pelajar yang diajar di Pekan meneruskan kerjanya mengajar teknik-teknik tenunan dan proses kepada generasi mereka dengan membekalkan ilmu berterusan sehingga sekarang yang digalakkan oleh kerajaan negeri Pahang oleh pertubuhan Kompleks Budaya Pulau Keladi [9].

Sebagai sutera yang paling terkenal yang ditenun di Pahang, Perhiasan Pahang telah dianugerahkan Diraja status "Diraja" oleh HH Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, putera mahkota Pahang pada 8 Mei 2006 [10]. Malah sehingga ke hari ini, kek mesin, mesin khas menenun Tenun Pahang Diraja masih boleh dijumpai dalam kebanyakan rumah di kampung itu . Masyarakat di kampung itu tidak kira lelaki atau wanita , muda atau tua turut menjalankan aktiviti tenunan semasa mereka masih hidup dan di teruskan pada generasi selanjutnya.

Rujukan sunting