Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU) ialah unit strategik di bawah Jabatan Perdana Menteri Malaysia (JPM) yang ditubuhkan pada 8 Februari 2011,[1] untuk menerajui penyertaan ekonomi Bumiputera negara.

Logo TERAJU

TERAJU beroperasi dengan kerjasama Unit Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera (UPEB) yang berada di 24 kementerian dan Jabatan Perdana Menteri. UPEB terletak di bawah bidang kuasa Majlis Ekonomi Bumiputera (MEB) yang diketuai oleh Perdana Menteri Malaysia. Inisiatif dijalankan bersama-sama dengan agensi kerajaan di pelbagai peringkat, koridor ekonomi, GLC/GLIC, dan sektor swasta.

TERAJU diberi mandat untuk meneruskan lima teras utama di bawah Pelan Hala Tuju Transformasi Ekonomi Bumiputera (BETR) 2.0[2] Ini termasuk memperkukuh modal insan, menggalakkan pekerjaan dan pendapatan bernilai lebih tinggi, meningkatkan bahagian Bumiputera dan nilai ekuiti korporat, mengukuhkan keusahawanan, dan meningkatkan pemilikan aset bukan kewangan.

Ia juga diberi mandat untuk memastikan cita-cita dalam pendidikan Bumiputera, kesihatan, sosial dan budaya, persekitaran kehidupan dan kedudukan diangkat ke tahap yang lebih tinggi di bawah inisiatif Transformasi Kesejahteraan Bumiputera Kerajaan Malaysia.

Sehingga 31 Disember 2017, inisiatif ini menghasilkan RM122.2 bilion dalam jumlah nilai yang dicipta untuk Bumiputera, mewujudkan lebih daripada 45,000 pekerjaan, RM14.44 bilion dalam pelaburan swasta melalui dana pemudah caranya, dan mencatatkan RM9.1 bilion dalam permodalan pasaran daripada menyenaraikan syarikat Bumiputera baru muncul di Bursa Malaysia.

Rujukan sunting

  1. ^ "TERAJU official launching by Malaysia Prime Minister". Borneo Post. February 9, 2011.
  2. ^ "Malaysian Digest". Najib Unveils Bumiputera Economic Transformation Roadmap 2.0, A New Look In Empowering Bumiputera Agenda.

Pautan luar sunting