'Thangalaan' ialah filem drama sejarah bahasa Tamil India akan datang. Ia diarahkan oleh Pa. Ranjith dan dihasilkan oleh K. E. Gnanavel Raja di bawah Studio Green dan Neelam Productions. Filem ini dibintangi oleh Vikram dalam watak utama, bersama-sama dengan Pasupathy, Parvathy Thiruvothu, Malavika Mohanan, Daniel Caltagirone dan Harikrishnan Anbudurai.

Thangalaan
PengarahPa. Ranjith
Lakon layarPa. Ranjith
Tamil Prabha
Azhagiya Periyavan
Cerita olehPa. Ranjith
Tamil Prabha
Dihasilkan olehK. E. Gnanavel Raja
Dibintangi
SinematografiA. Kishor Kumar
Disunting olehSelva R. K.
Muzik olehG. V. Prakash Kumar
Syarikat
penerbitan
Studio Green
Neelam Productions
Tarikh tayangan
April 2024
NegaraIndia
BahasaTamil

Thangalaan pada mulanya dijadualkan ditayangkan pada 26 Januari 2024, bertepatan dengan Hari Republik, tetapi ditangguhkan kerana pembikin mahu filem itu ditayangkan di festival filem sebelum ditayangkan di pawagam. Filem itu kini dijadualkan untuk tayangan pada April 2024 di pawagam.

Plot sunting

Berlatarkan semasa Empayar British di India, Thangalaan, seorang ketua puak, melancarkan perjuangan yang berani menentang British, selepas mereka merancang untuk merampas tanahnya untuk perlombongan emas..[1]

Pelakon sunting

Runut Bunyi sunting

Skor muzik dan latar belakang digubah oleh G.V. Prakash Kumar.[3]Hak audio untuk filem itu diperoleh oleh Times Music dengan harga ₹5 crore (AS$630,000)

Rujukan sunting

  1. ^ "'Thangalaan' teaser: Vikram is the 'Son of Gold' in Pa Ranjith's intense drama". The Hindu. 1 November 2023. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 November 2023. Dicapai pada 4 November 2023.
  2. ^ "Thangalaan: Malavika Mohanan Shares Powerful First Glimpse of Her Character Aarathi on Her 30th Birthday! (View Pic)". LatestLY. 4 August 2023. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 September 2023. Dicapai pada 1 September 2023.
  3. ^ "GV Prakash to compose music for Pa Ranjith-Vikram film". Cinema Express. 22 June 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 July 2023. Dicapai pada 9 July 2023.

Kateroi:Filem India