Trowulan ialah sebuah tapak arkeologi di Kecamatan Trowulan, Kabupaten Mojokerto, di wilayah Jawa Timur di Indonesia. Ia merangkumi kira-kira 100 kilometer persegi dan telah berteori sebagai tapak ibu kota eponim Empayar Majapahit, yang digambarkan oleh Mpu Prapanca dalam puisi abad ke-14 Nagarakretagama dan dalam sumber Cina abad ke-15. Ketika menjadi ibu kota Empayar Majapahit, kota ini dikenali sebagai Wilwatikta, iaitu nama yang juga sinonim dengan nama empayar tersebut. Ia dihancurkan semasa pencerobohan Girindrawardhana untuk mengalahkan Kertabhumi pada tahun 1478. Selepas peristiwa ini ibu kota Majapahit dipindahkan ke Daha (Kediri). Muzium Trowulan termasuk koleksi artifak.

Trowulan
Bajang Ratu, pintu gerbang bergaya paduraksa yang anggun di Trowulan, Mojokerto
250px
Nama alternatifWilwatikta
LokasiTrowulan, Mojokerto Regency, Jawa Timur
WilayahIndonesia
Koordinat7°32′30.80″S 112°23′27.54″E / 7.5418889°S 112.3909833°E / -7.5418889; 112.3909833Koordinat: 7°32′30.80″S 112°23′27.54″E / 7.5418889°S 112.3909833°E / -7.5418889; 112.3909833
Sejarah
Diasaskantidak diketahui; siap sekitar abad ke-14–15
ZamanZaman Hindu-Buddha
BudayaMajapahit
Perincian tapak
Tarikh penggalianAbad ke-19 hingga abad ke-20
Ahli arkeologi
KeadaanDipukihkan
Senibina
Jenis senibinaCandi
Perincian senibinaCandi, kompleks petempatan bandar

Nagarakretagama mengandungi huraian puitis tentang istana Majapahit dan sekitarnya tetapi terhad kepada sektor kerajaan dan keagamaan. Beberapa perincian adalah kabur, dan para sarjana yang telah cuba menyusun rancangan ibu kota telah membuat kesimpulan yang berbeza.

Penyelidikan lama di Trowulan telah tertumpu pada tinggalan monumental: kuil, makam, dan tempat mandi. Tinjauan arkeologi dan penggalian baru-baru ini menemui sisa-sisa aktiviti perindustrian, komersial dan keagamaan, kawasan kediaman, sistem bekalan air dan terusan air yang kesemuanya adalah bukti populasi yang padat pada abad ke-14 hingga ke-15.[1][2] In October 2009 Ministry of Culture and Tourism of Indonesia submitted Trowulan as UNESCO World Heritage list.[3]

Penerangan dalam sumber kontemporari sunting

 
Bajang Ratu pada tahun 1929, sebelum pemulihan

Menurut catatan Prapanca dalam puisi Nagarakretagama, kompleks diraja itu dikelilingi oleh tembok bata merah yang tebal dan tinggi. Berdekatan adalah pos pengawal yang berkubu. Pintu utama ke dalam istana terletak di dinding utara dan dimasuki melalui pintu besar dari besi berhias. Di luar pintu gerbang utara terdapat sebuah bangunan panjang di mana orang istana bertemu sekali setahun, sebuah pasar, dan persimpangan jalan yang suci. Di dalam pintu gerbang utara terdapat sebuah halaman yang mengandungi bangunan keagamaan. Di sebelah timur halaman ini terdapat astaka yang dikelilingi oleh terusan tempat orang ramai mandi. Di hujung selatan, pintu gerbang menuju ke deretan rumah yang terletak di atas teres di mana hamba istana tinggal. Satu lagi pintu gerbang menuju ke halaman ketiga yang penuh sesak dengan rumah-rumah dan sebuah dewan besar untuk mereka yang menunggu untuk dimasukkan ke dalam kehadiran pemerintah. Rumah raja sendiri, yang terletak di sebelah barat halaman ini, mempunyai astaka di atas dasar bata merah yang dihias, tiang kayu yang diukir dengan hiasan, dan bumbung yang dihiasi dengan perhiasan tanah liat. Di luar istana terdapat tempat untuk pendeta Shiva, Buddha, dan ahli bangsawan lain. Lebih jauh, dan dipisahkan dari istana oleh padang terbuka, lebih banyak perkarangan diraja, termasuk kawasan menteri besar Gajah Mada. Di sini huraian Prapanca berakhir.

Sumber Cina abad ke-15 menggambarkan istana itu bersih dan terpelihara dengan baik. Ia dikatakan telah dikurung dalam dinding bata setinggi lebih 10 meter dan dengan pintu pagar berkembar. Rumah-rumah di dalamnya dibina di atas tiang-tiang dan tingginya 10–13 meter, dengan lantai kayu ditutup dengan tikar halus yang diduduki orang ramai. Bumbung diperbuat daripada kayu kayap dan kediaman orang awam berbumbung jerami.

Sebuah buku tentang tatasusila istana Majapahit mentakrifkan ibu kota sebagai 'Semua di mana seseorang boleh keluar tanpa melalui sawah padi.' Relief kuil dari Majapahit tidak menggambarkan pemandangan bandar, tetapi ada yang mengandungi lakaran penempatan yang ditunjukkan sebagai astaka yang tertutup di dalam dinding. Perkataan 'kuwu' dalam Nagarakretagama seolah-olah merujuk kepada unit penempatan yang terdiri daripada sekumpulan bangunan yang dikelilingi oleh tembok, di mana sejumlah besar orang tinggal di bawah kawalan seorang bangsawan. Corak ini mencirikan bandar pantai Jawa abad ke-16 yang digambarkan oleh pelawat Eropah awal, dan ibu kota Majapahit mungkin terdiri daripada unit tersebut.

Penemuan sunting

Runtuhan kota purba di Trowulan telah ditemui pada abad ke-19. Sir Thomas Stamford Raffles, Leftenan Gabenor British Java,[4] Governor-General of Bencoolen[5] dari 1811 hingga 1816 dan peminat yang tidak kenal lelah untuk sejarah pulau itu, melaporkan kewujudan 'runtuhan kuil.... bertaburan di seluruh negara sejauh banyak batu'. Sebahagian besar wilayah itu diselubungi hutan jati tebal pada masa itu, menjadikan tinjauan terperinci mustahil. Namun begitu, Raffles begitu kagum dengan apa yang dilihatnya sehingga dia kemudiannya merujuk Trowulan sebagai 'kebanggaan Jawa ini'.[6]

Tapak arkeologi sunting

 
Tapak Arkeologi Trowulan. Dataran merah adalah tapak arkeologi, cyan cahaya adalah kesan terusan purba.

Kebanyakan peninggalan arkeologi yang ditemui di Trowulan dan sekitarnya disimpan dan dipamerkan di Muzium Trowulan, terletak di sebelah barat kolam Segaran. Penggalian di dalam dan sekitar Trowulan telah menunjukkan bahawa sebahagian daripada penempatan lama masih tertimbus di bawah beberapa meter lumpur dan serpihan gunung berapi, akibat daripada letusan kerap Gunung Kelud berhampiran, serta banjir [[Brantas] yang kerap. Sungai]]. Beberapa runtuhan arkeologi berselerak di sekitar kampung Trowulan. Beberapa agak rosak, manakala yang lain telah menjalani pembinaan semula. Kebanyakannya dibina daripada bata merah.

 
Tempat mandi Candi Tikus

Candi Tikus ialah kolam mandi ritual (petirtaan) yang mungkin merupakan penemuan arkeologi terbaru yang paling menarik di Trowulan. Candi Tikus bermaksud 'kuil tikus', nama yang diberikan kepada penemuan pada tahun 1914 kerana tapak itu kelihatan semasa penggalian sebagai kandang pembiakan tikus. Dipulihkan kepada keadaan sekarang pada tahun 1985 dan 1989, kompleks bata merah ini berbentuk lembangan segi empat tepat yang tenggelam, di mana anak tangga menuruni di sebelah utara. Struktur utama, yang menonjol dari dinding selatan lembangan, nampaknya dimodelkan pada legenda Gunung Mahameru. Tidak lagi lengkap, ia terdiri daripada asas teres, di atasnya akan diletakkan susunan sepusat 'penara' mengelilingi puncak tertinggi bangunan.

Tidak jauh dari Candi Tikus di dusun Keraton terdapat pintu masuk Bajang Ratu yang baru dipulihara, sebuah pintu paduraksa bata merah yang elegan sejak pertengahan abad ke-14. Bentuk strukturnya tinggi dan ramping, menjulang setinggi 16.5 meter dan mempamerkan hiasan relief yang rumit terutama pada bahagian bumbung. Pintu gerbang dihiasi dengan relief bas yang menggambarkan kisah Sri Tanjung dan Ramayana.[7] Bajang Ratu dalam bahasa Jawa secara harfiah bermaksud 'kerdil atau cacat raja'. Tradisi rakyat menghubungkan pintu gerbang dengan Jayanegara, raja Majapahit kedua, pengganti Kertarajasa Jayawarddhana, pengasas Empayar Majapahit. Menurut tradisi, Jayanegara jatuh dari pintu gerbang semasa kecil, menyebabkan kecacatan pada tubuhnya. Nama itu mungkin juga bermaksud 'raja kecil', kerana Jayanegara menaiki takhta pada usia muda. Sejarawan menghubungkan pintu gerbang ini dengan Çrenggapura (Çri Ranggapura) atau Kapopongan Antawulan (Trowulan), makam yang disebutkan dalam Nagarakertagama sebagai tempat dharma (komponen suci) yang dipersembahkan kepada Raja Jayanegara semasa kematiannya pada 1328.

 
Wringin Lawang, pintu gerbang di Trowulan, Mojokerto

Wringin Lawang terletak tidak jauh dari selatan Laluan Nasional Indonesia 15 di kampung Jatipasar. Nama dalam bahasa Jawa bermaksud 'The Banyan Tree Gate'. Portal gerbang besar diperbuat daripada bata merah, dengan tapak 13 x 11 meter dan ketinggian 15.5 meter, dan bertarikh dari abad ke-14. Gerbang tersebut adalah dari jenis 'candi bentar' atau pintu gerbang terbelah, sebuah struktur yang mungkin muncul pada zaman Majapahit. Ia adalah salah satu 'Candi Bentar' tertua dan terbesar yang masih hidup bertarikh dari era Majapahit. 'Candi Bentar' berbentuk struktur candi Majapahit yang tipikal – terdiri daripada tiga bahagian; kaki, badan dan bumbung tinggi – dibelah sama rata kepada dua struktur cermin untuk membuat laluan di tengah untuk orang ramai lalui. Pintu berpecah jenis ini tidak mempunyai pintu dan tidak menyediakan tujuan pertahanan sebenar tetapi menyempitkan laluan. Ia mungkin hanya berfungsi untuk tujuan upacara dan estetik, untuk mewujudkan rasa keagungan, sebelum memasuki perkarangan seterusnya. Kebanyakan ahli sejarah bersetuju bahawa struktur ini adalah pintu gerbang kompleks penting di ibu kota Majapahit. Spekulasi mengenai fungsi asal pintu masuk megah ini telah membawa kepada pelbagai cadangan, yang popular ialah ia adalah pintu masuk ke kediaman Gajah Mada.

 
Candi Brahu

Candi Brahu di perkampungan Bejijong adalah satu-satunya struktur yang masih hidup dari apa yang pernah menjadi sekumpulan bangunan bersejarah. Mengikut kepercayaan rakyat, di sekitar Candi Brahu itulah upacara pembakaran untuk empat pembesar pertama Majapahit dijalankan. Tradisi ini, walaupun sukar untuk dibuktikan, sebahagiannya disokong oleh bukti material, yang menunjukkan bahawa tugu itu pernah berkhidmat sebagai makam mayat [[makam] diraja]. Tokoh diraja kepada siapa bangunan itu didedikasikan masih tidak jelas. Runtuhan Candi Gentong terletak berhampiran.

Makam Puteri Champa Islam dipercayai merupakan makam permaisuri raja Majapahit. Menurut tradisi tempatan, dia dikatakan telah berkahwin dengan salah seorang raja terakhir Majapahit dan telah mengislamkan dia kepada Islam sebelum kematiannya pada tahun 1448.[8]

 
Kolam Segaran

Kolam Segaran ialah kolam besar segi empat tepat bersaiz 800 x 500 meter. Nama Segaran berasal daripada perkataan 'segara' dalam bahasa Jawa yang bermaksud 'laut', mungkin berdasarkan cadangan tempatan bahawa kolam besar adalah miniatur laut. Di sekeliling lembangan air adalah dinding segi empat tepat yang diperbuat daripada bata merah. Struktur kolam bata ditemui pada tahun 1926 oleh Henri Maclaine Pont; pada masa itu kolam itu dipenuhi kotoran dan lumpur. Pembinaan semula berlaku beberapa tahun kemudian dan kini kolam Segaran berfungsi sebagai kolam rekreasi dan kolam memancing. Struktur bata berasal dari zaman Majapahit abad ke-14–15. Fungsi sebenar kolam tidak diketahui. Satu kajian mencadangkan bahawa kolam itu mungkin mempunyai pelbagai fungsi, tetapi terutamanya sebagai takungan bandar, sumber air tawar yang penting untuk kawasan bandar berkepadatan tinggi, terutamanya semasa musim kemarau. Satu lagi kepercayaan tempatan yang popular ialah kolam itu digunakan sebagai tempat mandi dan sebagai kolam renang untuk melatih tentera Majapahit, dan sebagai kolam rekreasi untuk diraja Majapahit untuk menjamu utusan dan tetamu. Kolam seluas 46,875 meter persegi itu dibina lebih tinggi sedikit daripada persekitarannya dan kini digunakan untuk mengairi sawah bersebelahan dengan kolam itu.[2]

Berhampiran pinggir timur laut Kolam Segaran terletak runtuhan Candi Menak Jingga. Struktur itu kini hancur dan batu bertaburan di sekitar kawasan dengan tapaknya masih tertimbus di bawah tanah. Penggalian masih dalam proses. Strukturnya diperbuat daripada batu andesit berukir pada lapisan luar dengan bata merah di lapisan dalam. Ciri yang paling menarik bagi struktur ini ialah bahagian yang mengandungi perhiasan (mungkin bahagian bumbung) yang dikenal pasti sebagai Qilin, makhluk mitos Cina. Ini mungkin mencadangkan hubungan budaya yang kukuh dengan China terutamanya semasa Dinasti Ming. Tradisi tempatan mengaitkan tapak ini dengan astaka Ratu Kencana Wungu, permaisuri Majapahit dari hikayat Damarwulan dan Menak Jingga.

Di Umpak, batu menjadi asas untuk tiang kayu, yang mungkin sebahagian daripada bangunan kayu. Bahan organik telah reput dan hanya tinggal tapak batu.

Di dusun Troloyo, banyak batu nisan Islam telah ditemui, yang majoritinya bermula antara 1350 dan 1478. Penemuan ini mengesahkan bukan sahaja komuniti Islam telah ditubuhkan dengan baik di Jawa oleh pertengahan abad ke-14, tetapi juga bahawa agama itu secara rasmi diakui dan diamalkan dalam ibu kota diraja itu sendiri. Orang ramai percaya bahawa Troloyo juga mengandungi makam Raden Wijaya, dan mereka menggunakan untuk berziarah setiap Legi Jumaat.[9]

Runtuhan penting lain termasuk:

  • Balong Bunder
  • Pendopo Agung
  • Tapak barangan emas dan barangan gangsa
  • Nglinguk
  • Candi Kedaton
  • Sentonorejo
  • Candi Sitinggil

Rumah sunting

Penggalian arkeologi telah mendedahkan lantai bata dan dinding beberapa tempat tinggal. Dalam sesetengah kes, dua atau tiga lapisan bangunan sedemikian ditumpangkan. Kediaman ini dilengkapi dengan telaga dan longkang. Jejak takungan besar dan telaga yang dipenuhi dengan bata atau tanah liat juga telah ditemui.

Industri sunting

Banyak keping emas perhiasan dari zaman ini telah ditemui di Jawa Timur. Walaupun Jawa kekurangan sumber emas yang ketara, import dari Sumatra, Borneo, dan Sulawesi membolehkan ramai tukang emas mencari kerja di Jawa.

Satu dusun Trowulan masih dipanggil Kemasan, daripada perkataan mas yang bermaksud 'emas'. Perhiasan emas telah ditemui berhampiran kawasan ini, serta alat yang digunakan untuk mengerjakan emas. Cawan tanah liat kecil mungkin telah digunakan untuk mencairkan emas untuk digunakan dalam tuang lilin yang hilang. Gangsa andas dan batu bulat rata dengan tiga kaki mungkin telah digunakan sebagai permukaan kerja untuk memahat dan menukul logam. Sebilangan besar mangkuk pijar tanah liat untuk mencairkan gangsa telah digali di kampung Pakis, di bahagian selatan tapak tersebut. Sebahagian daripada gangsa digunakan untuk melontar uang gobog, syiling besar atau azimat, dalam acuan batu. Objek logam lain termasuk lampu gangsa berhias, bekas air, loceng dan barangan lain yang mungkin digunakan dalam upacara keagamaan, dan instrumen yang biasanya dipanggil 'gendang celah'. Objek serupa yang diperbuat daripada kayu atau buluh masih terdapat di kampung Jawa dan Bali. Banyak alat besi telah digunakan, tetapi kebanyakannya mungkin diimport, kerana Jawa mempunyai sedikit bijih besi.

Wang dan pasaran sunting

 
Celengan terracotta Majapahit, Trowulan abad ke-14–15, Jawa Timur. (Koleksi Muzium Nasional Indonesia, Jakarta)

Nawanatya menyebut seorang pegawai mahkamah yang tugasnya adalah untuk melindungi pasaran. 'Lapan ribu tunai setiap hari dari pasaran adalah bahagian' yang diterima pegawai ini. 'Wang tunai' yang dimaksudkan dalam teks ini ialah syiling gangsa Cina yang menjadi mata wang rasmi Majapahit pada sekitar tahun 1300, menggantikan mata wang emas dan perak yang telah digunakan selama berabad-abad. Syiling Cina nampaknya lebih disukai kerana ia tersedia dalam denominasi kecil, sesuai untuk digunakan dalam pasaran. Perubahan ini menunjukkan bahawa kehidupan ekonomi di Trowulan ditandai dengan pekerjaan khusus, upah, dan pemerolehan kebanyakan keperluan harian melalui pembelian. Bukti penting untuk persepsi orang Jawa abad ke-14 tentang wang datang dalam celengan bentuk tanah liat dengan belahan di belakangnya cukup besar untuk menerima duit syiling. Persatuan patung babi dan bekas untuk menjimatkan wang adalah jelas; pada masa sekarang Jawa dan Indonesia, perkataan 'celengan' bermaksud 'celengan', 'kotak wang', atau 'simpanan', manakala kata dasar 'celeng' itu sendiri bermaksud babi babi atau babi. Bekas syiling dalam bentuk lain juga telah ditemui.

Tembikar sunting

Sebilangan besar artifak Majapahit Terracotta biasanya ditemui di Trowulan. Kraf tembikar merupakan satu aktiviti yang penting. Kebanyakan tembikar bertujuan untuk kegunaan domestik dalam memasak dan penyimpanan, dengan hiasan terhad kepada jalur cat merah. Lampu untuk minyak kelapa adalah satu lagi penemuan biasa. Tembikar terbaik berbentuk bekas, seperti air ewers (kendi), dengan badan berdinding nipis, bentuk yang anggun, dan permukaan merah berkilat yang dicipta oleh mengkilap. Ini mesti dibuat oleh tukang periuk profesional sepenuh masa. Bekas air adalah salah satu produk utama tukang periuk bandar Majapahit dan banyak tempayan air bulat besar telah ditemui. 'Kotak' air persegi dihiasi dengan motif akuatik atau pemandangan lain. Patung Terracotta dihasilkan dalam kuantiti yang banyak, mewakili banyak subjek: tuhan, manusia, haiwan, bangunan dan pemandangan. Fungsi mereka tidak diketahui; mereka mungkin mempunyai pelbagai tujuan. Beberapa mungkin telah digunakan dalam kuil keagamaan yang dilekatkan pada kediaman, seperti dalam [[Bali] moden]. Contoh-contoh terakota ini dalam bentuk bangunan kecil dan haiwan telah ditemui di kuil-kuil di Gunung Penanggungan. Lain-lain, seperti gambaran lucu orang asing, mungkin hanya dimaksudkan sebagai mainan untuk kanak-kanak.

Taman Majapahit sunting

Dalam tempoh setengah tahun terakhir 2008, kerajaan Indonesia menaja penjelajahan besar-besaran di tapak yang dipercayai menjadi tempat di mana istana Majapahit pernah berdiri. Jero Wacik, Menteri Kebudayaan dan Pelancongan Indonesia menyatakan bahawa Taman Majapahit akan dibina di atas tapak dan siap seawal tahun 2009, bagi mengelakkan kerosakan yang lebih teruk yang berlaku. oleh industri bata buatan sendiri yang berkembang di kawasan sekitar.[10] Taman Majapahit akan memperluaskan Muzium Trowulan sedia ada dan menyediakan taman pendidikan dan rekreasi bertemakan Majapahit.

Namun begitu, projek itu meninggalkan perhatian yang besar kepada beberapa ahli sejarah, kerana membina asas taman di tapak Segaran yang terletak di sebelah selatan Muzium Trowulan pasti akan merosakkan tapak itu sendiri. Batu bata dan perigi purba yang mempunyai nilai sejarah ditemui bertaburan di tapak. Kerajaan kemudian berhujah bahawa kaedah yang mereka gunakan adalah kurang merosakkan kerana kaedah menggali digunakan dan bukannya menggerudi.[11] Since then the construction of Majapahit Park has been halted, postponed for further study of the impact on the archaeological site.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

General sunting

  • Didier Millet, volume editor: John Miksic, Indonesian Heritage Series: Ancient History, Hardcover edition – Aug 2003, Archipelago Press, Singapore 169641, ISBN 981-3018-26-7

Nota sunting

  1. ^ Millet, Didier (August 2003). John Miksic (penyunting). Indonesian Heritage Series: Ancient History. Singapore 169641: Archipelago Press. m/s. 108. ISBN 981-3018-26-7.CS1 maint: location (link)
  2. ^ a b Sita W. Dewi (9 April 2013). "Tracing the glory of Majapahit". The Jakarta Post. Dicapai pada 5 February 2015.
  3. ^ "UNESCO Tentative list". 8 November 2009.
  4. ^ "Sir Stamford Raffles | British colonial agent". Encyclopedia Britannica (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-11-15.
  5. ^ Limited, Alamy. "Stock Photo – Sir Thomas Stamford Raffles, 1781 – 1826. British statesman, Lieutenant-Governor of British Java, Governor-General of Bencoolen, and founder of Singapore". Alamy (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-11-15.
  6. ^ Bullough, Nigel (1995). Mujiyono PH (penyunting). Historic East Java: Remains in Stone, Indonesian 50th independence day commemorative edition. Jakarta: ADLine Communications. m/s. 102.
  7. ^ "Candi Bajangratu". Perpustakaan Nasional.
  8. ^ Bullough, Nigel (1995). Mujiyono PH (penyunting). Historic East Java: Remains in Stone, Indonesian 50th independence day commemorative edition. Jakarta: ADLine Communications. m/s. 106.
  9. ^ "Bayang-bayang Sebuah Kejayaan". 5 January 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 January 2009.
  10. ^ "Taman Majapahit Dibangun di Trowulan". 4 November 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 November 2008.
  11. ^ "Situs Majapahit Dirusak Pemerintah". 5 January 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 January 2009.

Pautan luar sunting

Templat:Tarikan pelancong di Indonesia Templat:Kuil Hindu di Indonesia