Vibhavadi Rangsit

Puteri Thailand

Puteri Vibhavadi Rangsit (Bahasa Thai: วิภาวดีรังสิต; RTGSWiphawadi Rangsit; 20 November 1920 - 16 Feb 1977), née Puteri Vibhavadi Rajani (Bahasa Thai: วิภาวดี รัชนี; RTGSWiphawadi Ratchani) adalah seorang penulis Thai dan ahli keluarga diraja Thai baik terkenal dengan penulisan fiksyen dan kerja pembangunan beliau di luar bandar Thailand.

Vibhavadi Rangsit
ويباودي رڠسيت
วิภาวดีรังสิต
Puteri Thailand
Puteri Vibhavadi Rangsit
Keputeraan(1920-11-20)20 November 1920
Tempat keputeraanBangkok, Siam
Mangkat16 Februari 1977(1977-02-16) (umur 56)
Tempat mangkatSurat Thani, Thailand
PasanganPutera Piyarangsit Rangsit
(k. 1946; m. 1977)
AnakandaVibhananda Rangsit
Priyanandana Rangsit
Kerabat dirajaWangsa Chakri
AyahandaRajani Chamcharas, Putera Bidyalongkorn
BondaPuteri Barabimalabanna Voravan

Dia dibunuh oleh pemberontak komunis semasa lawatan rutin untuk membantu penduduk luar bandar di Surat Thani.

Kehidupan awal sunting

Puteri Vibhavadi Rangsit dilahirkan pada 20 November 1920. Beliau adalah anak sulung Rajani Chamcharas, Putera Bidyalongkorn dan Puteri Phonphimonphan Rajani (née Puteri Phimonphan Worawan). Dia mempunyai adik-beradik, Putera Bhisadej Rajani.

Puteri mendapat pendidikan di Dei Sekolah Mater, Bangkok. Selepas menamatkan pendidikan menengah, dia bekerja sebagai seorang setiausaha untuk bapanya, yang pada masa itu adalah salah satu penyair yang paling dihormati era Rattanakosin dan menulis di bawah nama samaran No. Mo. So. (NMS; นม ส.). Puteri Vibhavadi diwarisi hadiah ayahnya untuk menulis dan dipaparkan keupayaannya seawal umur empat belas, apabila dia mula menulis novel kanak-kanak. Beliau terkenal oleh beliau pen-nama V. na Pramuanmarg (ว. ณ ประมวญมารค Wo Na Pramuanmak). novel pertama yang terkenal beliau, Prisana (ปริศนา Pritsana), ditulis ketika Aisyah lapan belas dan diikuti oleh dua sequels dan banyak novel lain, sebahagian daripada mereka sejarah.

Perkahwinan sunting

Puteri Vibhavadi Rangsit berkahwin Putera Piyarangsit Rangsit (ปิยะรังสิต รังสิต), anak sulung daripada Rangsit Prayurasakdi, Putera Chainat dan Elisabeth Scharnberger, pada 6 Mei 1946. Mereka adalah satu-satunya pasangan berkahwin oleh Raja Ananda Mahidol (Rama VIII). Dia mempunyai dua orang anak perempuan:

  1. Mom Rajawongse Vibhananda Rangsit (Bahasa Thai: วิภานันท์ รังสิต) Wiphanan Rangsit
  2. Mom Rajawongse Priyanandana Rangsit (Bahasa Thai: ปริยนันทนา รังสิต Priyananthana Rangsit

Kerja sunting

Selain kerjaya penulisan yang penuh, Puteri bekerja untuk Raja Bhumibol Adulyadej dan Permaisuri Sirikit Thailand. Pada tahun 1957, dia mula mengiringi mereka apabila mereka melawat negara ini dan telah dilantik sebagai wanita-dalam-menunggu untuk ratu apabila mereka pergi lawatan negara pertama mereka di luar negara pada tahun 1960. Puteri Vibhavadi disertai mereka sebanyak tujuh kali, melawat dua puluh lima negara.

Sepuluh tahun yang lalu dalam hidupnya telah didedikasikan untuk pembangunan luar bandar di Selatan Thailand di bawah arahan dan penajaan raja. Penglibatan beliau bermula apabila raja meminta beliau untuk pergi ke kawasan yang jauh dipanggil Phrasaeng di Surat Thani. Itu lawatan awal pada tahun 1967, beliau telah komited untuk pembangunan kawasan terbiar dan peningkatan taraf hidup penduduk kampung. Ditaja oleh raja, beliau mengetuai pasukan perubatan di banyak misi untuk mengagihkan bekalan perubatan, peralatan persekolahan, selimut dan keperluan lain kepada penduduk kampung di kawasan pedalaman dan hampir tidak boleh diakses daripada Selatan.

Kematian sunting

Puteri Vibavadi sering dikunjungi anggota tentera dan polis Border Patrol ditempatkan di kawasan di mana terdapat pemberontakan komunis. Pada pagi 16 Februari 1977, dia ditolak dalam apa yang sepatutnya lawatan rutin ke kampung-kampung dan meningkatkan semangat tentera di daerah Wiang Sa di Surat Thani. Semasa terbang ke destinasi beliau dalam sebuah helikopter tentera, dia mendengar mesej radio berkata dua Border Patrol anggota polis luka oleh periuk api. Dia segera mengarahkan penerbangan dialihkan untuk mengambil orang-orang yang cedera dan tergesa-gesa mereka ke hospital. Kerana mereka terbang pada ketinggian yang rendah lebih Ban Nua Khlong, helikopter telah diserang dari tanah oleh pemberontak komunis. A pecah mesin berat senjata api lumpuh helikopter dan cedera parah Puteri; dia meninggal dunia sejam kemudian.

Sebelum beliau secara meriah ditaja pembakaran mayat di kuil Ratchabophit, pada 4 April, 1977, bagi mengiktiraf perkhidmatan beliau kepada negara dan rakyat, Raja tinggi beliau untuk pangkat diraja yang lebih tinggi Phra Chao Worawongse Ther Phra Ong Chao (baginda ratu, lalu) dan dianugerahkan beliau tahap tertinggi perintah yang paling terkenal Dewan Chakri

Legasi sunting

16 Feb kini dikenali di Surat Thani sebagai Hari Vibhavadi, dan upacara sivil dan agama diadakan dalam maruahnya. Vibhavadi Rangsit lebuh raya, yang menghubungkan lapangan terbang Don Muang dengan Bangkok, dinamakan untuk Puteri tercinta.

suaminya, Putera Piya Rangsit, yang diasaskan asas Vibhavadi Rangsit untuk memastikan kesinambungan kerja amal di wilayah selatan.

Vibhavadi Rangsit jalan raya, yang berlangsung dari Phrayathai di Bangkok ke Daerah Lamlukka di Pathumthani juga dinamakan sempena nama beliau.

Tajuk dan gaya sunting

  • 20 November 1920 - 6 Mei 1946: tuanku tenang puteri Vibhavadi Rajani
  • 6 Mei 1946 - 16 Februari 1977: tuanku tenang puteri Vibhavadi Rangsit
  • 4 April 1977: Yang Teramat Mulia Puteri Vibhavadi Rangsit (Anumerta Nama)

Honour sunting

Paramilitary rank sunting

Decoration sunting

  • 16 July 1953 :   King Rama IX Royal Cypher Medal, Third Class
  • 9 May 1957 :   Companion of the Most Illustrious Order of Chula Chom Klao
  • 5 May 1961 :   Dame Commander of the Most Illustrious Order of Chula Chom Klao[1]
  • 5 May 1968 :   Dame Grand Commander of the Most Illustrious Order of Chula Chom Klao
  • 4 April 1977 :   Dame Grand Cross of the Most Exalted Order of the White Elephant (posthumous awarded)
  • 4 April 1977 :   Knight of the Most Illustrious the Most Illustrious Order of the Royal House of Chakri (posthumous awarded)[2]

Keturunan sunting

Rujukan sunting