Walīd ibn ʿUtba (w. 624) ialah anak kepada Utba ibn Rabi'a dan saudara kepada Abu Hudhaifa ibn Utba dan Hind binti Utba. Sama seperti bapanya, Walid menentang Muhammad dan Islam.

Beliau adalah seorang pahlawan Mekah yang garang yang dibunuh oleh Ali ibn Abi Talib dalam pertarungan tempur tradisional 3 juara pada hari Perang Badar sebelum pertempuran penuh bermula. Walid, ayahnya Utba, dan bapa saudaranya Shayba adalah tiga orang juara tentera Mekah yang berperang melawan Hamza ibn Abd al-Muttalib, Ali ibn Abi Talib, dan Ubayda ibn al-Harith. Dalam pertarungan pertempuran itu, Walid dibunuh oleh Ali, ayah Walid Utba dibunuh oleh Hamza, dan kemudian bapa saudaranya Shayba dibunuh oleh Ubaidah.

Perang Badar dan kematian

Ayahnya Utbah terbunuh dalam perang Badar, sebagaimana yang diriwayatkan dalam kumpulan hadis Sunan Abi Dawud. Di dalamnya, Ali ibn Abi Talib dipetik berkata:

(Pada perang Badar) Utbah ibn Rabi'ah maju ke hadapan diikuti oleh anak lelakinya dan saudaranya dan berseru: "Siapakah di antara kamu yang akan mencabar kami dalam pertarungan tempur tradisional 3 orang juara?" Beberapa pemuda Ansar menyahut seruannya. Utbah bertanya kepada mereka: "Siapakah kamu?" Mereka memberitahunya. Dia menjawab: "Kamu memang berani. Namun, kami mengharapkan untuk menghadapi rakan sebaya kami, rakan sebaya kami, sekutu kamu dari Quraisy yang telah mengkhianati kami!" Hamza ibn Abdul-Muthalib mengeluarkan pedangnya dan memanggil dua daripada kami untuk menyertainya, saya dan Ubaidah ibn al-Harith. Hamza terus menuju ke arah Utbah. Selepas beberapa pukulan, Utbah terbaring di atas tanah.[1]

Pertempuran bermula dengan juara dari kedua-dua tentera muncul untuk terlibat dalam pertempuran. Tiga orang Ansar muncul dari barisan Muslim, hanya untuk dijerit balik oleh orang Mekah, yang gugup untuk memulakan sebarang perselisihan yang tidak perlu dan hanya mahu memerangi orang Islam Quraisy. Maka Hamza menghampiri dan memanggil Ubayda dan Ali untuk menyertainya. Orang Islam menghantar juara Mekah dalam pertempuran tiga lawan tiga. Hamza ibn Abdul-Muthalib membunuh lawannya Utbah ibn Rabi'ah; Ali bin Abi Talib membunuh lawannya Walid bin Utba; Ubaydah ibn al-Harith telah dicederakan oleh lawannya Syaibah ibn Rabi'ah, tetapi akhirnya membunuhnya. Jadi ini adalah pertempuran tradisional 3 lawan 3 yang menang untuk orang Islam.

Kini kedua-dua tentera mula menembak anak panah dan menyerang antara satu sama lain. Beberapa orang Islam dan tidak diketahui bilangan pahlawan Quraisy telah terbunuh. Sebelum serangan sebenar bermula, Muhammad telah memberi arahan agar orang Islam menyerang dengan senjata jarak jauh mereka, dan hanya menyerang Quraisy dengan senjata jarak dekat apabila mereka maju.[2] Sekarang dia memberi arahan untuk menyerang, melemparkan segenggam batu ke arah orang Mekah dalam apa yang mungkin merupakan isyarat tradisional Arab sambil menjerit "Hancurlah muka-muka itu!"[3][4] Tentera Islam menjerit "Yā manṣūr amit!"[ 5] "Wahai orang yang telah dimenangkan oleh Allah, bunuhlah!" dan menyerbu barisan Quraisy.