Wedding Dress adalah filem dari Korea Selatan yang diarahkan oleh Kwon Hyung-jin. Filem ini dibintangi oleh Song Yun-ah dan Kim Hyang-gi sebagai watak utama.

Wedding Dress
Poster Filem
PengarahKwon Hyung-jin
PenulisYoo Young-ah
Dihasilkan olehChoi Sun-joong
Choi Pyeong-chan
DibintangiSong Yun-ah
Kim Hyang-gi
Yang Jin-sung
SinematografiBalek Dong-hyeon
Disunting olehPark Gok-ji
Jeong Jin-hui
Muzik olehMok Young-jin
Syarikat
penerbitan
Road Pictures
Tarikh tayangan
14 Januari 2010
Masa tayangan
109 Minit
NegaraKorea Selatan Korea Selatan
BahasaBahasa Korea

Pelakon sunting

  • Song Yun-ah - Seo Go-eun
  • Kim Hyang-gi - Jang So-ra (kecil)
  • Yang Jin-sung - Jang So-ra (Dewasa)
  • Kim Myeong-gook - Jeong-woon
  • Jeon Mi-seon - Ji-hye
  • Kim Yeo-jin - Mi-ja
  • Kim Ye-ryeong - Yeo-woon
  • Lee Ki-woo - Ji-hoon
  • Chae Sang-wou - Min-woo

Sinopsis sunting

Filem ini mengisahkan tentang seorang perancang busana pengantin wanita yang bernama Seo Go-woon (Song Yun-ah) yang mempunyai seorang anak perempuan yang kecil bernama Jang So-ra (Kim Hyang-gi). Cerita ini dimulakan dengan gaun yang tertukar yang mesti dipakai oleh seorang pengantin. Go-woon disuruh untuk menghantar gaun tersebut. Sementara di sekolah So-ra hujan turun dengan lebat dan So-ra tidak membawa payung. Ia menunggu sehingga hujan berhenti. Ibunya pun datang menjemputnya dengan cepat dan mereka sama-sama menghantar baju pengantin yang tertukar ke tempat acara majlis.

Seo Go-woon sangat sibuk dengan pekerjaannya tersebut, sedangkan So-ra selalu kurang diperhatikan sehingga ia menjadi anak yang degil dan tidak peduli pada orang-orang sekitarnya. Mungkin kerana sering ditinggal oleh ibunya untuk bekerja. So-ra menjadi anak yang terlalu dewasa lebih daripada usianya yang masih kecil. So-ra ialah seorang anak yang tertutup. Dia cergas namun tidak boleh bergaul dengan baik dengan kawan-kawan sebayanya. Setiap kali ibunya menghantarkannya ke tempat khusus balet jesturu So-ra tidak suka ke kelas Taekkyon di ruang sebelahnya dan ia berbual dengan guru taekkyon yang sangat pemalu dan sedang patah hati. Dalam masa sekejap saja, ibunya berubah. Selalunya ibu So-ra ialah seorang suka bekerja. Ia menghabiskan masanya di pejabat. Malah So-ra selalu diajak ke pejabatnya.

Pautan Luar sunting