Wing Chun (Tulisan Cina Tradisional: 詠春; Tulisan Cina Ringkas: 咏春) ialah sebuah konsep seni bela diri China dengan gaya pertahanan sendiri menggunakan kedua-dua ketara dan bergelut manakala yang mengkhusus dalam penutup pelbagai pertempuran.

Wing Chun
Juga digelar Wing Chun, Wing Tsun, Ving Tsun, Wing Tsung
Fokus Ketara, perangkap
Negara asal China
Pencipta Ng Mui
Keibubapaan Fujian White Crane
Pengamal masyhur Sum Nung,[1] Yip Man,[2] Bruce Lee,[3] Donnie Yen, Nicholas Tse, Maurice Novoa
Fail:Wing Chun Collage.jpg
Top (kiri ke kanan): Yip Man, Wong Shun Leung, Yeun Kay San Bottom (kiri ke kanan): Leung Jan, William Cheung

Sejarah sunting

Asal-usul Wing Chun masih tidak jelas, kerana Wing Chun telah dipindahkan daripada guru kepada pelajar secara lisan dan bukannya bertulis, menjadikannya sukar untuk mengesahkan (atau menjelaskan) akaun yang berbeza tentang penciptaan seni mempertahankan diri.

Ciri-Ciri sunting

Satu kisah penciptaan Wing Chun telah dikaitkan dengan Ng Mui, salah seorang daripada Lima Orang Tua yang legenda.

Menurut legenda popular, selepas diilhamkan dengan menyaksikan pertarungan kren dan ular,

Ng Mui menggabungkan pergerakan mereka ke dalam gaya tempurnya untuk membentuk sistem seni mempertahankan diri baharu yang belum dinamakan.

Kemudian, Ng Mui akan mengajarkan seni ini kepada seorang wanita bernama Yim Wing-chun yang menggunakannya sebagai cara untuk mempertahankan dirinya dari kemajuan yang tidak diinginkan dan nama yang terakhir juga akan menjadi nama gaya ini.

Akaun lain adalah bahawa Wing Chun dikembangkan oleh orang-orang yang berkaitan dengan Syarikat Red Boat Opera, sekumpulan penyanyi opera Kantonis yang melakukan lawatan ke China pada akhir 1800-an dan awal 1900-an yang membentuk pemberontakan yang popular terhadap Dinasti Qing.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting