Woke (/ˈwk/) sebagai istilah politik Afrika Amerika asal merujuk kepada kesedaran yang dilihat isu-isu berkaitan keadilan sosial dan keadilan kaum.[1] Ia berasal dari ungkapan bahasa Inggeris Vernakular Afrika-Amerika "stay woke", yang aspek tatabahasa merujuk kepada kesedaran yang berterusan mengenai isu-isu ini.

Pergerakan Black Lives Matter bertanggungjawab terhadap penggunaan perkataan Woke secara meluas.

Pada akhir tahun 2010-an, woke telah digunakan sebagai istilah slanga yang lebih umum yang secara luas dikaitkan dengan politik sayap kiri, sebab sosial liberal, feminisme, aktivisme LGBT, dan isu budaya (dengan istilah woke culture dan woke politics juga digunakan). Ini menjadi subjek meme, penggunaan ironis dan kritikan dari beberapa pengulas.[2][3] Penggunaannya yang meluas sejak tahun 2014 adalah hasil pergerakan Black Lives Matter.[1][4]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Stay Woke: The new sense of 'woke' is gaining popularity". Words We're Watching. Merriam-Webster. Dicapai pada 26 December 2016.
  2. ^ Pulliam-Moore, Charles (8 January 2016). "How 'woke' went from black activist watchword to teen internet slang". Splinter News. Dicapai pada 20 December 2019.
  3. ^ "Douglas Murray: The groupthink tyranny of woke". rnz.co.nz. 14 December 2019. Dicapai pada 28 May 2020.
  4. ^ Garofalo, Alex (26 May 2016). "What Does 'Stay Woke' Mean? BET To Air Documentary On Black Lives Matter Movement". International Business Times. Dicapai pada 26 December 2016.