Xandria Ooi ialah seorang pengacara televisyen dan wartawan dari Malaysia. Sungguhpun memegang ijazah Kewangan dan Pengurusan, beliau minat terhadap bidang media sejak muda lagi. kepada Kini beliau mengacarakan rancangan Life! Sessions di ntv7 serta mempunyai kolum Sights & Sounds dalam seksyen Star.Metro di the Star.

Biografi sunting

Pada usia 16 tahun, Ooi menyertai dan melibatkan dirinya dalam program journalis muda Bright Roving Annoying Teens anjuran the Star. Beliau juga menimba pengalaman mengacara acara-acara di sekolah dan kolej. Apabila melanjutkan pelajaran di Melbourne, beliau masih menulis untuk akhbar itu melalui kolum Tale of Two Cities yang mengemukakan perbandingan antara Kuala Lumpur dan bandar di Australia yang didiami beliau itu.

Sekembalinya di Malaysia setelah tamat pengajian, pada tahun 2005 beliau menyertai Astro HITZ.TV UVJ Search, sebuah program pencarian bakat VJ baru anjuran saluran video muzik Astro itu, lalu menjuarai pertandingan dan dipilih untuk menyertai famili HITZ.TV. Sementara itu, beliau menyertai 8TV buat sementara waktu untuk menjadi hos rancangan Spirit of KL. Setelah setahun, Ooi meninggalkan HITZ.TV untuk megambil jawatan pengacara di ntv7.

Pada tahun 2007, Ooi menerima anugerah Martell VSOP’s Rising Personalities untuk kejayaan dalam bidang yang diceburi beliau.[1]

Trivia sunting

  • Ooi mengakui dirinya seorang vegetarian; secara terperincinya, lacto-ovo vegetarian (Ertinya, beliau masih boleh memakan telur dan bahan tenusu).[2]
  • Tidak lama setelah muncul dalam Spirit of KL, Ooi menerima "amaran" daripada pihak Astro untuk melucutkan jawatannya kerana terlibat dengan rancangan syarikat pesaing. Sebenarnya ini merupakan olok-olok yang dikendali oleh hitz.fm Morning Crew sempena segmen harian Gotcha! mereka.

Rujukan dan nota sunting

Pautan luar sunting