Youssef Salih Shreim

Youssef Saleh Barakat Shreem (Dalam Bahasa Arab: يوسف صالح شريم) (Lahir pada 1994- 16 Mac 2023) merupakan seorang Mujahidin dan komander tentera Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap ketenteraan Gerakan Penentangan Islam (Hamas) dan salah seorang Komander Briged Izzuddin Al-Qassam di Tebing Barat khususnya di Kem Jenin. Beliau syahid pada 16 Mac 2023 akibat tentera Israel menyusup masuk ke Kem Jenin.

Youssef Salih Shreim

Youssef Salih Shreim

Komander al-Qassam di Kem Jenin, Tebing Barat
يوسف صالح شريم
Fail:YusufSalih.jpg
Kelahiran
Youssef Saleh Barakat Shreem

1992
Meninggal dunia16 Mac 2023
Sebab kematianDibunuh
Warganegara Palestin
Nama lainImam Briged
OrganisasiBriged Izzuddin Al-Qassam
Parti politik Hamas

Kelahiran sunting

Komander Qassami Youssef Saleh Barakat Shreim dilahirkan pada tahun 1994 di kem Jenin, di Tebing Barat yang diduduki utara, dan di kalangan keluarga beriman yang rendah hati, yang terkenal dengan sejarah perjuangannya, dan dalam keadaan murni dan rapi. suasana keimanan dan kepahitan.

Youssef sangat berminat untuk menggembirakan ibu bapanya sejak kecil, jadi dia adalah orang pertama yang membantu mereka dan memenuhi segala yang mereka minta daripadanya tanpa jemu, tanpa mengira keadaan dan situasi.

Pendidikan sunting

Youssef mempelajari peringkat rendah dan persediaan di sekolah-sekolah perkhemahan, dan semasa pengajiannya, semoga Tuhan mengasihaninya, dia adalah model pelajar yang sopan yang berminat untuk mendapatkan kasih sayang dan keramahan semua orang, kerana dia dibezakan oleh ramai orang. ciri-ciri dan akhlak yang membuatkan dia disayangi oleh rakan-rakan dan guru-gurunya.

Youssef tidak dapat menamatkan pengajian universitinya, tetapi ini tidak menghalangnya daripada memperoleh ilmu undang-undang daripada ramai imam dan syeikh. Jus delima sebelum permulaan pendudukan dengan mengejarnya setahun sebelum syahid.

Menjadi Imam sunting

Hati Yusuf terpaut kepada masjid sejak kecil, maka dia menghadiri Masjid Al-Mukhaim semasa kecil, kemudian Masjid Al-Jami' Al-Kabeer, mengabdikan dirinya, memelihara solat, mempelajari Al-Quran dan ilmu Hadis, dan menjadi pelajar di tangan syeikh masjid imam dan syeikh.

Kerjaya Jihadnya sunting

Komander medan kami Youssef memulakan kerjaya jihadnya pada usia mudanya, dan dia mempunyai kesan yang jelas dalam tindakan ketenteraan, ketika dia mengambil bahagian dalam banyak misi jihad di kota Jenin, yang paling menonjol adalah tindak balasnya terhadap pasukan Zionis. yang menyerbu kem untuk membunuh pejuang Qassami Abd al-Fattah Khrusha, kerana dia adalah salah seorang yang pertama Sesiapa yang menangkis pencerobohan, bergerak di antara rumah, menyerang pasukan musuh dan menyasarkan mereka dengan peluru.

Dia ditangkap di penjara pendudukan selama 6 bulan dan dianiaya selama lebih daripada setahun

Komitmennya mendorong aparat pencegahan PA untuk menangkapnya pada 2018 untuk tempoh enam puluh hari, kerana dia telah diseksa secara tidak berperikemanusiaan semasa penahanannya, dan keluarganya tidak mengetahui apa-apa berita mengenainya semasa dipenjarakan.

Martyr Youssef bukanlah kes yang unik dalam keluarganya. Dia adalah abang kepada banduan Mahmoud Shreem, yang telah ditahan sejak 2017, dan dituduh membantu banduan Terowong Kebebasan. Dia sedang menjalani hukuman penjara 8 tahun. Tahun lepas, adik lelakinya telah ditangkap dan dijatuhi hukuman penjara. 20 bulan penjara, atas tuduhan mengambil bahagian dalam aktiviti penentangan.

Youssef dikenali di kalangan keluarganya dan saudara mujahidinnya sebagai singa yang berani, yang anda temui di semua arena, dan antara yang pertama menyahut seruan tugas, dan yang pertama memulakan kerja jihad.

Kesyahidan sunting

Pada petang hari Khamis, 24 Syaaban 1444 Hijrah, bersamaan dengan 3/16/2023 M, Panglima Youssef Salih Shreim dan rakannya, Mujahid Nidal Khazem, Omar Awadin, dan Louay Al-Zughair syahid dibunuh oleh seorang pasukan khas tentera Zionis, selepas menyusup ke kem Jenin.

Rujukan sunting

  1. ارتقى مقاتلا شرسا al-Qassam dalam Bahasa Arab. Dicapai pada 27 Jun 2023