7/24

filem Indonesia

7/24 adalah filem Komedi Indonesia yang dirilis pada tahun 2014. Filem ini dibintangi oleh Dian Sastrowardoyo dan Lukman Sardi sebagai dua pelakon utama.

7/24
Achemindo.jpg
Poster Filem
PengarahFajar Nugros
Dihasilkan olehAffandi Abdul Rachman
DibintangiDian Sastrowardoyo
Lukman Sardi
Minati Atmanegara
Ari Wibowo
Aline Adita
Hengky Solaiman
Verdi Solaiman
Indra Birowo
Fandy Christian
Syarikat
penerbitan
MNC Pictures
Tarikh tayangan
27 November 2014
Durasi tayangan
110 Minit
NegaraIndonesia Indonesia
BahasaBahasa Indonesia

PelakonSunting

  1. Dian Sastrowardoyo Sebagai Tania Wulandary
  2. Lukman Sardi Sebagai Prasetyo Ichsan Setiawan
  3. Hengky Solaiman Sebagai Dr. Henky
  4. Verdi Solaiman Sebagai Dr. Verdi
  5. Ari Wibowo Sebagai Pak Harris
  6. Indra Birowo Sebagai Tyo

SinopsisSunting

7/24 mengisahkan seorang pengarah filem terkenal Prasetyo Ichsan Setiawan (Lukman Sardi) berkahwin dengan Tania Wulandary (Dian Sastrowardoyo) pengurus di salah satu perusahaan financial beragensi. Mereka memiliki seorang anak berumur 5 tahun. Satu-satunya waktu mereka bersama hanya pada waktu pagi manakala pada waktu malam pula kadang-kadang mereka bersama jika ada masa terluang.

Hebatnya, dengan adanya jadual yang padat mereka kadang-kadang berjaya menghabiskan masa bersama-sama dan menjadi romantis. Sampai pada suatu hari, kesihatan terjebak kepada mereka. Tyo runtuh ketika sedang syuting dan ia segera dibawa ke hospital kerana memiliki penyakit hepatitis A dan Tania yang ada tawaran promosi tidak dapat mengambil waktu dari pekerjaan untuk menguruskan Tyo sehinggalah dia harus menyulap antara kerja, rumah dan menguruskan suaminya Tyo.

Setelah tiga hari menguruskan suami segalanya dengan sendiri, Tania menjadi penat dan dia juga dirawat di hospital yang sama oleh Dr. Verdi (Verdi Solaiman) dan Dr. Hengky (Hengky Solaiman) dan. Bahagikan diruang yang sama dengan suaminya. Akhirnya selepas bertahun-tahun berkahwin dan memiliki sedikit waktu bersama. Sekarang mereka berada dalam satu ruang. Mereka pun bersama-sama di ruang yang sama dan tidak ada lagi masa mereka sendiri.

Pautan LuarSunting