www.wikipedia.org adalah laman web rasmi Wikipedia untuk semua bahasa.

Selamat datang ke Wikipedia sebuah ensiklopedia bebas.

Wikipedia merupakan sebuah ensiklopedia bebas, yang dimulakan pada tahun 2001 (versi bahasa Melayu dimulakan pada tahun 2003). Rencana-rencana dalam Wikipedia merupakan hasil kerjasama para penyumbang dari seluruh dunia. Laman web ini merupakan laman web jenis wiki, yang bererti sesiapapun dibenarkan menyunting, memperbaiki, dan menambahkan informasi dalam sesebuah rencana dengan menekan pautan sunting yang terdapat pada sudut atas setiap laman.

Wikipedia merupakan salah satu projek Wikimedia Foundation, Inc. yang juga telah mencipta keseluruhan projek Wikipedia, antara lain seperti Wikiquote, Wiktionary, Wikisource, Wikibooks dan Wikinews. Di Wikipedia dan projek yang lain, anda diharap untuk berani menyunting, dan turut menyumbangkan pengetahuan pada bidang pengetahuan yang anda minati.

Wikipedia dimulakan pada 15 Januari 2001 oleh Jimmy Wales, Larry Sanger, dan beberapa penyumbang laman Wikipedia bahasa Inggeris. Kini terdapat 13,000 penyumbang aktif yang menyumbang dalam 7,000,000 rencana dalam lebih daripada 260 bahasa. Ketika ini terdapat 371,594 buah rencana di Wikipedia bahasa Melayu; setiap hari ratusan ribu pengunjung dari seluruh dunia melakukan puluhan ribu suntingan dan mencipta ribuan rencana baru di seluruh Wikipedia.

Semua teks dalam Wikipedia, dan kebanyakan gambar serta teks lainnya, dilindungi oleh lesen Lesen Dokumentasi Bebas GNU (GFDL). Sumbangan tetap merupakan hak penciptanya, sementara keizinan lesen GFDL memastikan isi kandungannya akan tetap dapat diagihkan secara bebas dan mungkin untuk diterbitkan (lihat pengisytiharan hak cipta dan penafian teks untuk maklumat lebih lanjut)

Penyediaan rencana di Wikipedia adalah mesra alam, untuk maklumat lanjut sila lihat: Wikipedia:Wikihijau.

Maklumat lanjut tentang Wikipedia

Projek-projek Yayasan Wikimedia

Wikipedia ialah projek Yayasan Wikimedia, sebuah organisasi bukan untung yang turut mengendalikan beberapa projek pelbagai bahasa yang lain.


 
Wikikamus
Kamus bebas
 
Wikiberita
Sumber berita bebas
 
Wikipetikan
Koleksi petikan kata
 
Wikibuku
Buku teks dan manual bebas
 
Wikispecies
Panduan spesies
 
Wikisumber
Perpustakaan bebas
 
Wikiversity Beta
Bahan pelajaran bebas
 
Commons
Koleksi multimedia bebas
 
Meta-Wiki
Penyelarasan projek Wikimedia
 
Wikivoyage
Panduan perjalanan bebas
 
Wikidata
Pangkalan pengetahuan bebas
 
MediaWiki
Pembangunan perisian bebas

Hubungi kami